gevind i topstykket er gået til.

Jeg har erhvervede mig en audi 80, og har til min store frygt opdaget at det ene gevind i toppen er gået til, så tændrøret køre skævt i og ikke helt ned.

Men bilen køre fint nok.
 

Hvad kan/skal jeg gøre ved det??? Eller skal jeg bare lade det være.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja på et tidspunkt, er du nok nødt til at få det repareret.
Måske kan det reddes, ved at skære gevindet op, med en snittap.(kun hvis gevindet ikke er helt kaput, i hele længden)¨

Ellers kan der isættes en gevingbøjning (helicoil) Om din mekanikker vil gøre det uden, at afmontere topstykket, må du jo forhøre dig om.

Ja nok et lidt forsent råd, skru altid tændrøret helt i bund med håndkraft. sæt så skraldenøgle/momentnøgle på til at spænde det sidste....

Men er der ikke garanti på bilen, hvis du lige har erhvervet den?


 

mvh jens


 


 

Nogle kommer fedt på snittappen, så spånerne sætter sig i fedtet.
Det tror jeg er ok, hvis du bare skære det gamle gevindet op.

Men ideelt afmontere man toppen..

Når du har skåret gevindet op, kan du starte motoren uden at sætte tændrøret i, i den cylinder det handler om, og lad den køre sådan i en 20-30 sekunder.
Så skal du nok få skudt evt. spåner ud, men sørg for at fange flest muligt med fedt på snittappen, som Jens foreslår.

Jeg vil slet ikke skrive noget om at sikre, at det er den rette snittap, du har!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm Min frygt er at der falder ned i motoren og laver skade når man drejer motoren rundt.
Har været ved at kigge på min gevind opretter stang, og lige sådan hurtigt set passer den ene side med gevindet. Den trækker det gamle gevind frem.

Er også nervøs for om hvis jeg skære nyt gevind, at jeg skære skævt.
Annonce
Det er jo smådele, der kan komme ud af at skære et gevind ud, og det er af aluminium.
Det værste scenarie, jeg kan forestille mig er, at en spån skulle sætte sig på udstødningssædet, og give dårlig kompression, indtil det højst sandsynligt forsvinder af sig selv.
Du skal jo naturligvis sørge for at holde snittappen så lodret og rigtigt som muligt, og så starte med at iskrue den med fingrene og fornemme om den fanger de oprindelige gevind. Men det er altid en lidt delikat sag, skal jeg meget hurtigt og gerne medgive.
Jeg er ikke nogen ørn til sådan noget, men har dog gjort det mange gange med held, ja faktisk er det aldrig gået galt, hverken skævt gevind eller skidt i en ventil.
Havde det gået galt for mig, ville det virkelig have kostet rigtig mange penge og mange timers arbejde, rigtig mange!
Jeg ville i dit sted satse. Går det ikke, er det jo ikke værre, end at du så må pille toppen af, som du nu er ved at hidse dig op til. Går det, har du sparet dig for en del penge og arbejde!

Med venlig hilsen
ktm

 

hej Peter Gammelgård. Ja fedt kan gå an, men bedre er "Curil" eller lignende "døde tyskere". Det er en sej, tykflydende, "flydende pakning". mvh. anvi
Jeg har oplevet det samme.
Kunne ikke finde et værksted, der ville montere Helicoil uden at jeg kom med det løse topstykke under armen.
Da det drejede sig om en bil, der kørte på sine sidste år, monterede jeg en bøsning fra Biltema.
Fås i komplet sæt med bøsning og snittap.
Jeg kom fedt på tappen, som foreslået, og kørte motoren på starteren uden tændrør, som andre også foreslår, for at få pustet evt. spåner ud.
Oplevede ingen bivirkninger.


http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Skarevarktoj/Gevindskarersat/Reparationssat-til-tandrorsgevind-18144/

Jeg kan så godt forstå, at værksteder ikke vil have med en sådan opgave at gøre.
Går det alligevel ikke, ja så hænger værkstedet på en kæmperegning og/eller større reparation, som kan udvikle sig helt vildt, hvis det er en gammel, sammentæret motor.
Så for en sikkerheds skyld er det meget sikrere for værkstedet at forlange topstykket indleveret i løs vægt.

Jeg ville nu stadig bare se at få den snittap kørt igennem osv!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har prøvet det med at dreje det op med en snittap. Først et helvedes problem at finde en der havde det rigtige mål. Jeg ramte 100 % i gevindet som var blevet lidt fladt. Det kommer altså ikke nyt gevind af man opfrisker det, det gjorde det kun værre. Jeg fik min MC ven til at lave en biltema løsning i min mc. Det blev helt perfekt, og det holder.

Hvis det ellers er tæt og det sidder fast så kør dog videre med det.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis