Korrekt isolering / Forsatsvinduer

Hej med jer

Jeg bor i en dejlig gammel lejlighed fra omkring århundredskiftet, og sammen med den kolde sæson der også blevet sæson for en kold lejlighed. Vores vinduer er store klassiske Frederiksbergvinduer med fire fag og forsatsviduer på indersiden. Jeg ønsker at isolere dem bedre, dels for at blive fri for dug på ydervinduerne, dels for at få det lidt varmere i lejligheden. 

Forsatsruderne slutter ikke helt tæt, hvilket er det første jeg har tænkt mig at få ordnet. Dertil skal jeg have fundet de rette isoleringslister, hvilket jeg endnu ikke har haft held til. Jeg leder efter den type gummilister med u-profil (?), der sidder fast på en smal plasticliste, som dermed kan sømmes fast på inderrammen. Er det den rette løsning, og er der i givet fald nogen af jer, der kan fortælle mig, hvad den slags lister "hedder", og hvor de kan købes? I Silvan er det desværre ikke lykkes mig at finde dem - og deres personale kender dem ikke. Det undrer mig. 

For at blive fri for duggen har jeg tænkt mig at bore nogle små huller i ydervinduet, således der kan blive tilstrækkelig ventilation udefra og ind imellem ruderne. Det skulle virke, men jeg er lidt i tvivl om, hvor mange huller jeg skal bore, hvor store og hvorhenne i rammen?

Endelig overvejer jeg at få skiftet glasset i yderruderne til energiglas, men det vil i givet fald først være muligt at gøre efter vinter. 

Er der andet jeg kan gøre? Del gerne jeres tips. Så bliver det en god jul. 

Mange Hilsner
Roland





Roland

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes da rigtignok meeeeget om forsatsruder på Google :o)

Om det er økonomisk forsvarligt at udskifte yderglassene til såkaldet energiglas tvivler jeg meget på,

Skal det virkeligt batte noget, økonomisk og komfortmæssigt, skal der monteres termoruder som indv. forsatsruder. Derved kan de gamle ruder bevares og udadtil fremstår vinduerne som hidtil.
Der skal dog stadig bores et antal huller, med fald udad osv., i de gamle rammer.
Beklager hvis jeg var uklar. Jeg er klar over, at der er masser af info om forsatsvinduer rundt omkring. Det jeg ikke har kunnet finde svar på er: 

1) Hvordan isolerer man bedst omkring forsatsruderne? Hvad hedder de lister, der kan sømmes fast med en u-profil gummiliste påmonteret. Kan det passe at personalet i Silvan ikke kender til dem?

2) Hvilke huller skal jeg bore, hvor mange og hvor henne på rammen. Top, bund etc. 

vh R


Roland

På ingen måde uklar.

Mit indlæg gik mere på hvilke andre muligheder der er.

At finde no'en tætningslister er jo blot at gå igang fra en ende af. :o)

Det er på ingen måde overraskende at Silvans personale ikke ved noget om tætningslister. Det er jo begrænset hvad en almindelig gennemsnitlig student lærer om den slags.
Stort set alle andre byggemarkeder og glarmestre vil have din ønskede type på lager.

Mht. hullerne så skal jeg undlade yderligere sarkastiske formuleringer.
Men ordene "huller", "dug" og "forsatsvinduer" indtastet på en kendt amreikansk søgemaskine frembringer ca. 282 resultater på (0,30 sekunder) :o)

Start her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=huller+i+forsatsvinduer&source=web&cd=5&ved=0CIcBEBYwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.bygningsbevaring.dk%2Ffiles%2Fanvisninger2010%2F10-ANVISN_Dug_forsatsvinduer.pdf&ei=LG_aTt3FL8bHsgbxhfGADA&usg=AFQjCNH4hjHtAuNjmQZTx9c7BEvhPvZu1g&sig2=siQVhbtYUzowxbaeZq922Q
Hvis der omkring forsatsruden er mindre tæt indaf end den oprindelige rude er udad, vil der komme kondens mellem ruderne. løsningen kan være at bore nogen huller i rammen udaf, umiddelbart ville jeg tro det var smartest i bunden af rammen da hullerne så vil vende nedaf udaf til og der ikke løber vand ind mellem ruderne..

du kan få nogen forsatsruder med "metal" belægningen inde i ruden, som kan bruges til forsatsrude, det kan måske forbedre indeklimaet en smule..

http://www.interglas.dk/4_mm_lavenergi_glas-p-224.html

Listerne kender jeg ikke så meget til..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis