Relæstyring til motor med reversering.

Hej jeg har lige gang i en opgave og vil lige være sikker på at det ikke er mig der misforstår opgaven.

Opgaven lyder.

En motor som skal trække en maskine med stor svingmasse skal kunne reversere.

S1 og S2 starter hver sin omløbsretning.

To lamper P1 og P2 skal vise omløbsretning.

S3 stop af motoren.

På grund af den store svingmasse skal der gå 10 sek. før motoren kan reversere når den har været i drift.

En lampe P3 skal indikere når det er muligt at kunne reversere.

Motoren skal trekantkobles.


 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja sæt et tidsrelæ ind, så kan du jo bare slå kontakten på bak, så motoren stopper, og starter i bak, 10 sec. senere.

Men det skal vel også virke den anden vej, altsår fra bak, til frem?

En frekvensomformer, ville jo løse opgaven på fornemeste vis, men det er jo ikke en helt billig løsning.

Måske skal du også have et nødstop.

mvh jens

Skrevet af je__ns på 03 dec 2011 11:57

Ja sæt et tidsrelæ ind, så kan du jo bare slå kontakten på bak, så motoren stopper, og starter i bak, 10 sec. senere.

Men det skal vel også virke den anden vej, altsår fra bak, til frem?

En frekvensomformer, ville jo løse opgaven på fornemeste vis, men det er jo ikke en helt billig løsning.

Måske skal du også have et nødstop.

mvh jens


Ingen frekvensomformer, da det er en skole opgave.

Nødstop har jeg med.

Hmm jeg starter på S1 og motoren kører, når jeg så trykker på stop og derefter på S2 så går der 10 sek. pga. timeren inden den slår over på bak (pga. svingmassen skal der gå den tid), sådan har jeg tegnet styringen nu.

Jeg ved ikke hvordan du læser opgaven ? men det er sådan jeg læser den, "reversere" betyder vel kun bak og ikke frem igen? (ved ik om der findes eks. på en maskine som feks. henter en tung ting (deraf svingmassen) og derefter kører tom tilbage efter en ny (hvorfor der så ikke er en svingmasse den modsatte vej)?)
Der er kun den ene motor.
Hader opgaver som er til at misforstå og det er alle! skoleopgaver.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis det var tilfældet med 10 sekunders venten både den ene og anden vej, kunne jeg jo bare sætte et forsinket tiltræk på Q1 også, men så går der jo også de 10 sekunder, den aller første gang hvor motoren skal startes og hvor dette ikke er nødvendigt. (men burde det så ikke stå i opgaven at det var ved begge veje?)


 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
reversere = skifte retning. Så det må være både fra frem til bak og den modsatte vej.

Kan du ikke bare lave en forsinkelse, så S1 og S2 ikke er koblet til 10 sek efter stop er aktiveret? Så har du ikke problemet ved første opstart.
Skrevet af jenshøj på 03 dec 2011 13:31
reversere = skifte retning. Så det må være både fra frem til bak og den modsatte vej.

Kan du ikke bare lave en forsinkelse, så S1 og S2 ikke er koblet til 10 sek efter stop er aktiveret? Så har du ikke problemet ved første opstart.



Jo jeg tænker på om man kan sætte timeren ind over sit stop tryk, sådan at ved stop brydes en strømvej og efter 10 sekunder sluttes den igen og man så derefter kan trykken på enten den ene eller den anden start knap.

Men det må vel kræve et ekstra relæ Q3 (kun til styrekredsen), som så skal sidde foran de andre 2.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hvordan sætter man en timer (forsinket tiltræk) ind i styringen således at når man trykker på stop skal der gå 10 sekunder inden man må kunne starte ved hjælp af start trykkene?

Når nu stop netop afbryder for strømmen, så afbryder den jo også for timeren.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af jenshøj på 03 dec 2011 13:31
reversere = skifte retning. Så det må være både fra frem til bak og den modsatte vej.

Kan du ikke bare lave en forsinkelse, så S1 og S2 ikke er koblet til 10 sek efter stop er aktiveret? Så har du ikke problemet ved første opstart.



Har du en ide til hvordan man bære sig af med at sætte timeren over stoppet?

Skal man bruge et stop tryk med slutte-bryde funktion i ?

De tryk jeg bruger er fjeder belastet, det vil vel sige at hvis jeg sætter timeren til slutte funktionen, afbrydes timeren så ikke med det samme igen, når fjederen trækker tilbage, jeg kender ikke så meget til systemet hvad der lige sker, men hvis den skifter position hver 2 gang, så virker timeren vel også kon hver 2 gang efter som trykket kun er et stop.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej perp

Her er et eksempel på et funktionsdiagram med tidsrelæ.

Tallene på diagrammet er taget fra benforbindelserne på billede nr. 2
Men som en sikkerhed skal du jo måske have dine S1 og S2 kontakter til
også at aktivere tidsrelæet, men jeg er gået ud fra at når man skifter
omløbsretning aktivere man S3 før man aktivere S1 og S2.

M.V.H.
Georg Gearløs

Skrevet af Georg Gearløs på 04 dec 2011 11:41
Hej perp

Her er et eksempel på et funktionsdiagram med tidsrelæ.

Tallene på diagrammet er taget fra benforbindelserne på billede nr. 2
Men som en sikkerhed skal du jo måske have dine S1 og S2 kontakter til
også at aktivere tidsrelæet, men jeg er gået ud fra at når man skifter
omløbsretning aktivere man S3 før man aktivere S1 og S2.

M.V.H.
Georg Gearløs

Tak for tegningen, jeg prøver lige at vedhæfte et par tegninger som jeg har lavet, måske du kan se om det vil virke i virkeligheden.

Den som hedder 10-A har jeg ikke tegnet slutte funktionen på timeren på, ved ik om det behøves da det jo sker inde i timeren.
Den der hedder 10, har jeg tegnet en ekstra kontaktor K2 på, men det er kun for at sætte en NO(K2) på, så indikationslampen P3 viser at nu kan man reversere.(P3 skal lyse hele tiden, går jeg ud fra og kobler fra når man trykker på start S1 eller S2( hedder S3 & S4 på tegningerne).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej perp

Jeg kan desværre ikke se andet end nogle streger og lidt blå firkantede prikker og lidt
andre ulæselige tegn, selv om jeg har prøvet at forstørre dine tegninger op til A3 og skrevet dem
ud i forskellige kvaliteter.

Har du mulighed for at lave det på en anden måde, så skal jeg gerne prøve at hjælpe dig.

M.V.H.
Georg Gearløs
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis