Kloaker i en dal.

Der er jo altid nogen her der ved svaret på tingene, specielt når nu vi er så mange brugere.

Ved Lejre og Hvalsø er der meget bakket. De lavede for nylig lidt nye kloaker i disse bakker. Jeg kom til at tænke på, hvordan dælen med dem der bor i dalen. Hvordan kommer deres vand væk. Er der nogel elektrisk hejs hen over. Der er jo virkelig højdeforskelle.
Det er jo ikke sådan at røret er gravet 30 meter ned.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kunne jo være etableret en pumpestation til at pumpe vandet op på et niveau, hvor det selv kunne løbe videre.

fase
Rigtig mange steder, rundt i landet, bruges der pumpestationer. Ledninger der ligger med fald så vandet selv flyder afsted, kaldes for gravitationsledninger. Når så vi når et givent punkt hvor det ikke længere er muligt at grave dybere eller det bliver for dyrt, så etablerer man en pumpestation og pumper det videre derfra. Denne ledning kaldes en trykledning.
Man kan så sagtens komme ud for at der senere på strækningen kommer fald på igen. Så går man bare over til gravitationsledninger igen.
Da man helst bruger gravitationsledninger(billigst). kan man godt komme ud for at et givent område kloakeres i den retning hvor der er naturligt fald, selv om det er i den forkerte retning, i forhold til rensningsanlægget. I enden af området etableret så en pumpestation som så, via en trykledning, pumper det hele tilbage i den rigtige retning, som jo så er op af bakke.
Selve pumpestationen ser ikke ud af meget. Det kunne typisk være en ø180 brønd med div. tilløb og en pumpe med niveaumåler. Dertil kommer lidt andre installationer såsom udluftning og strøm.
Et eksembel kan ses her: r%E6n">http://www.sjaellandsodde.dk/Hyldebo/?Forenings-Infor%E6n

I det åbne land, kunne en pumpestation, se sådan her ud..
Asfalten kunne jo være erstattet af græs, med armeringssten som er en betydelig kønnere løsning..


mvh jens

 


 

Jeg bor i det åbne land, som man nu taler om skal skal kloakeres. Jeg kom for 10 år siden på off. kloak, men ligger sidst på en gravitationsledning , der ud for mig ligger nede i 4 m dybde, hvor jeg endnu tidligere har oplevet driftstop på pumpestationen.

Det bagvedliggende terræn er mindst 40 meter højere og i min syge fantasi så jeg for mig, at de oppe i byen bagved, en skønne dag alle havde fået et maveonde og pumpen stoppede.
Så besluttede jeg mig for at få en pumpe på mit spildevand, der ikke tillader tilbageløb. Den fylder ikke alverden.
Det kan jeg fornemme, at mange andre rundt om i landet ville kunne have haft glæde af noget tilsvarende!

Med venlig hilsen
ktm

 

Her i Jyllinge Nordmark hvor jeg bor, ligger vi også pænt lavt i forhold til renseanlægget.

Her er hele kloaknettet et såkaldt vakuum system hvor spildevandet pumpes til rensningsanlægget via forskellige pumpestationer.

Desværre er det noget følsomt skidt, så når det fx regner meget går pumperne i stå og vi kan ikke bruge vores kloaker. Sidst det skete var i lørdags, hvor vi ikke kunne skylde ud i toilettet og håndvaske...

I starten var kunne vi til nød leve med det, men nu hvor vi har fået børn, er det lidt træls. Det sker som regel 5 - 6 gange om året og på et tidspunkt kunne vi ikke bruge kloakkerne i tre dage...

Link: http://www.roskilde-forsyning.dk/spildevand/dit-og-vores-ansvar/jyllinge-nordmark.aspx

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Wezio på 22 feb 2012 20:28

Desværre er det noget følsomt skidt, så når det fx regner meget går pumperne i stå og vi kan ikke bruge vores kloaker. Sidst det skete var i lørdags, hvor vi ikke kunne skylde ud i toilettet og håndvaske...

I starten var kunne vi til nød leve med det, men nu hvor vi har fået børn, er det lidt træls. Det sker som regel 5 - 6 gange om året og på et tidspunkt kunne vi ikke bruge kloakkerne i tre dage...

Min erfaring, fra før vi kom på den off. kloak, er, at det vænner man sig aldrig til, endsige bliver glad for. Det har jeg tænkt meget over!






Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis