Hvorfor har vi så mange grøfter.

Følg tråden
PeterR
PeterR
Postnr: 4000
PeterR PeterR
På vej til arbejde har de igen lige renset grøfterne op, og så kan man se hvor dybe de egentlig er.

Men jeg forstår ikke hvorfor vi skal have disse trafikale fælder rundt om i landet. Er der nogen der kan forklare hvorfor. Det er jo ikke sådan at der efter et skybrud stå en halv meter vand i grøften, de 5 meter vej genererer jo ikke hulens meget overfladevand. Er det et fortidslævn.

MVH, den uvidende.
Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk

Chr.
Chr.
Postnr: 5881
Chr. Chr.
Nej. Grøfterne tjener faktisk til at samle vandet sammen. Det meste af det siver ned i undergrunden, og noget ledes væk. De tjener også til at holde vandet væk fra de tilstødende marker.
Der står aldrig vand på vejen, hvor der er en grøft til at tage fra. Den virker som en meget lang kloak i vejkanten, modsat de sporadisk placerede kloaker, hvor kandet løber i vejkanten for at komme hentil.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

hans2.hansen
hans2.hansen
Postnr: 5610
hans2.hansen hans2.hansen
grøften.

sikkert et lævn fra rommer tiden.!
som stadtig bruges.
Lars ON
Lars ON
Postnr: 2770
Lars ON Lars ON
Grøftens primære funktion er at holde vejkassen tør, altså det fundament som asfalten er lagt på. Hvis vejkassen fugtes op vil især tung trafik hurtigt medføre at der bliver spor i asfalten og nedbrydningen af vejen går hurtigt.

Især hvor terrænet på den ene eller begge sider af vejen ligger højere end vejen vil en trafikeret vej uden grøfter hurtigt blive kørt i stykker (indsivning fra det højere terræn).

Så når kommunerne sparer på oprensning af grøfter, åer og kloakker så er det i virkeligheden bare at låne penge fra fremtiden, da det vil medføre større udgifter til vejvedligeholdelse på et senere tidspunkt.

Derudover hjælper grøften også visse steder med til at sikre mod vand på kørebanen, som både i forhold til trafiksikkerhed og nedbrydning af vejen er uhensigtsmæssigt.
PeterR
PeterR
Postnr: 4000
PeterR PeterR Trådstarter
Ok Lars ON, det give jo mening. Jeg mener svenskerne har lidt mere styr på sikkerheden. En bremme af grus til at tage fra. Men sådan har det jo altid været. Et svensk liv er mere værd end et dansk.

MVH
Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.