Problemer med et utæt vandrør

Har lige opdaget at vi har et vandrør som tilsyneladende er utæt, det store problem er at jeg ikke rigtig kan gennemsmue konstruktionen, og hvor omfattende en reperation vil blive.

Det ser heldigvis ud til at det kun er en meget lille utæthed, da der bare er lidt fugtigt rundt om røret. Problemet er at røret er i en ufremkommelig krog i et skab, skabet er et højskab jeg har bygget "uden på" vores gasfyr, som vi fik installeret for små 2 år siden.

Rørret er umiddelbart 3/4 el 1 tomme, da det er det rør som føder vand til fyr, og badeværelse.
Jeg vedhæfter et billede som viser røret, det går som jeg kan se, direkte ned i beton gulvet, og som jeg kan få det til at hænge sammen, må røret gå ned i gulvet, have et 90 graders knæk, ind under et lille gæste toilet, og endnu et 90 graders knæk ud i vores kælder ( som kun er under 25% af huset.
dvs, at der er 2 90 grader knæk i betonen og måske et t-stykke, er det tilladet/normalt?

Efter hvad jeg har fået oplyst tidligere, er der etableret toilet og vand i huset sidst i 70'erne, og en ombygning af det rum hvor der er fyr, og det før nævnte toilet. huset er fra 1931

Det at tage skab ned osv, er ikke det som skræmmer mig da jeg selv har sat det hele op, dog er det ikke så sjovt.
Jeg er bare lidt nervøs for om det vil kræve en større oprivning af gulvet.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at vandet drypper oppefra måske fra en overtryksventil.
Hilsen Joy

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Godt set, der er et rør ca 170cm oppe, hvor der lige ved en samling er en utæthed.
Desværre er det stadig nok nødvendigt at hive noget skab ned, men det er jo glæden ved
gammelt hus.

Det som så er lidt dårligt, er at jeg havde selvfølgelig en Proff gasmester til at installere vores nye gasfyr for 2 år siden, og de skiftede også nogle vandrør som var nødvendige, det er lidt dårligt at de ikke har skiftet det U-stykker, når nu de har haft direkte fat i det, og skruet nye rør fast.
Jeg kan jo godt tænke mig til at sådan et stykke rør ikke er det letteste at udskifte.

Nu må jeg så glæde mig over, at det umiddelbart ikke er noget som kommer fra røret i gulvet ;-)
Nu kan jeg ikke helt gennemskue hvad der er op eller nedad på det billede.
Men det forekommer mig at tærringen i U-stykket måske har med at gøre at der er kobberrør et forkert sted i installationen.
Det sidste billed er taget nede fra, op i mellemrummet mellem skab og væg (ca 10 cm luft)

Så vidt jeg ved er der ikke kobberrør i installationen, ved ikke hvor normalt det var at bruge kobber til vandføring i 70'erne.

Den nye installation af gasfyr er lavet i rustfrit.
Nu skal jeg så finde ud af at få skiftet det rørstykke, desværre nok bedst at få en VVS på banen, da jeg er usikker på om jeg det nødvendige værktøj til opgaven.
Nå, men det ligned kobberrør, de blanke der ved U-stykket.

Ja, få en VVS-er til at udskifte stumpen. Og glæd dig over at det ikke er de i gulvet indstøbte rør der skal udskiftes. Endnuda. :o)(
Annonce
Rustfrit stål sammen med sort stål kan også give anledning til galvanisk tæring, ligesom kobber og sort stål gør.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg er faktisk blevet lidt i tvivl om ikke selve ventilen er lavet i messing, men lige meget hvad burde en autoriseret VVS og Gasmester vel montere korrekte dele, så ikke man risikere galvanisk korrosion, ellers er det da penge ud af vinduet og få en proff til det.

som jeg husker det, opstår galvanisk korrosion kun hvis materialerne berøre hinanden, og ikke hvis de bare er i samme system, selv om de er forbundet med fx vand?

Normalt er fittings til kobber rør jo fremstillet i messing, så gætter på messing ikke forårsager de store problemer i den retning.

Messing består jo af ca 90% kobber, men om det kan forårsage galvanisk tæring ved jeg ikke.
Men messingsfittings bruges jo flittigt rundt omkring, så de skaber forhåbentligt ikke galvanisk tæring...

mvh jens


 

Galvanisk tærring har jo at gøre med hvordan de forskellige metaller er placeret i spændingsrækken, i elektrokemien en ordnet liste over elektrokemiske reaktioners normalpotentialer (se også galvanisk element). Som det så poetisk kaldes.

Stål ligger jo langt fra messing eller kobber i spændingsrækken. Derfor er det vel ligemeget hvilke af de to metaller der er tale om.
Endvidere er det jo det strømmende vand der medføre ionbytningen og derved korrosionen.

Derimod forstår jeg ikke helt at rustfrit stål kan medføre korrosion på alm. stål. Primært fordi rustfrit stål og alm sort stål må ligge ret tæt i spændingsrækken. Ligesom rustfrit stål ikke er ledende/magnetisk.
Er det ikke bare samlingen, der er utæt?

VVS'eren har nok brugt teflontape i stedet for godt gammeldags paksalve og pakgarn.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis