Bygning af smelteovn, gasfyret.

Jeg skulle bruge en smelteovn, til at smelte noget messing. (er klar over faren, ved netop smeltning og støbning af messing)

Måske nogle kan bruge lidt ideer, eller komme med konstruktive forslag, til forbedringer.

Selve skallen er svøbet fra en varmvandsbeholder.
Jeg brugte gasbeton multiplader, som "ildfaste sten", fik nogle ganske gratis, på den lokale tømmerhandel. Som havde diverse skader, men fine til mit brug.
Jeg havde en tagpap gasbrænder i forvejen, den brænder lige ind på diglen.(nogle vinkler den så flammen køre rundt om diglen) Men den varmer fint op hele vejen rundt og diglen.

Smeltediglen lavet af et rustfast rør, ikke ideelt den køler for hurtig af, når metallet skal hældes ud.
Måske er den for stor, prøver nok med en mindre, men en grafit/keramik digel, er jo nok det bedste.

En forvarmet metalform, gav et næsten perfekt resultat, se billedet som støbt, og som afdrejet emne.
Smeltede ca 12 kg messing, af nogle skrot messing, det tog knap et par timer, for enmerne fylde ret meget i forhold til vægten, der kunne kun være 2 stk, i digelen af gangen indtil de var smeltet.
Det kostede knap 5 kg flaskegas.
Er godt klar over, gasbetong ikke er det mest holdbare, ringene revnede, da ovnen kølede ned, måske de skulle have været skåren i en 3-4 stykke?

mvh jens



       





                           

   

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
EtlLille spørgsmål fra den næsteb uviddende:
Hvilke farer er der ved smeltning af specielt messing?

Hv ogsø Jens
Skrevet af ijhedegaard på 02 dec 2011 17:04
EtlLille spørgsmål fra den næsteb uviddende:
Hvilke farer er der ved smeltning af specielt messing?

Hv ogsø Jens

Det er også noget med, at HVIS det varmes for MEGET op, kan det begynde at brænde, og den brand 1) kan vanskeligt slukkes af amatører 2) udvikler farlig/dødelig røg !

Så det er ikke til at spøge med - men har man prøvet at svejse/slaglodde med messing, kender man vel problematikken.

Mvh
KSor, Århus V
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis