Udendørs stikkontakt

Hej jeg har købt en udendørs stikkontakt i Bauhaus, Det virkede umildbart nemt selv at sætte op, men det er hel forkert det jeg har gjort. Ville høre om i kan hjælpe mig med hvordan man skal tilslutte den?

Det er et udendørs stik samt en afbryder der sidder der.
Der skal være konstant strøm til stikket også skal afbryderen tænde og slukke en lampe der sidder der ude.

i stikkontakten har jeg sat de ledninger i som kommer indefra huset altså blå er nul og brun fase, også selvfølgelig jord.
Derfra har jeg taget og kørt den blå og brune videre over til afbryderen som så er sat helt forkert, fra lampen kommer også en blå og en brun som også er sat i afbryderen hvilket også er hel forkert :S

Nogle der ved hvordan det skal sidde?

På forhånd tak
afbryder

Stikkontkakten

her kan vi se at den ledning der kommer oppe fra er fra lampen

og den ledning der kommer fra væggen er strømmen indefra-

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De ledninger, der kommer inde fra huset, monterer du i de respektive klemmer i stikkontakten. Fra stikkontaktens klemme med brun ledning, montere du en brun ledning til afbruderens klemme mærket L. Den brune leder i kablet fra lampen monteres i afbryderens klemme mærket X1 eller X2. Der er tre klemmer i afbryderen fordi det er en korrespondanceafbryder. Den blå ledning fra lampen forbindes til den blå ledning i stikkontakten.

fase
Den jord du har inde fra huset, er den aktiv?? For ellers skal du lige have banket et jordspyd i så der er en aktiv jord forbindelse...

Mere for sikkerhedens skyld ;-)
jeg ved ikke om den virker, hvis jeg låner sådanne en måler ting, kan man så måle det :S eller hvordan finder man ud af det?

Det kræver specielt måleudstyr, at måle om din jordforbindelse har den rigtige (maksimale) modstand til jord. Dit HPFI skal koble ud ved maks. 30 mA og med en spænding i forhold til jord på maks. 50 V.

fase
Annonce
LK lavede i sin tid en hfi brik til at teste hfi afbrydere og jordforbindelser , jeg ved ikke om man kan stadig kan købe sådan eller lign.
Elektrikere bruger et måleinstrument til at måle en jord overgangs mostand som gerne skal være 2 ohm , men som kan være svær at opnå , jeg har været med til banke 4 jordspyd ned før vi var nede under de 2 ohm , men det var en computer jord som der var store krav til.
På husman niveu kan man sætte en fase gennem en 75W glødelampe og sætte den på jordforbindelsen så skulle hpfi afbryderen gerne koble ud hvis jordforbindelsen er i orden. Det her er kun vejledende , så få en elektriker hvis du er trivl til at måle din jord.
Seler livrem løsningen er at banke et jordspyd ned ved den udvindige stikkontakt og forbinde det til jorden i stikkontakten.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
De 2 Ohm er den modstand, man skal ned på ved etablering af driftsjord på transformerstationer og i nogle tilfælde til EDBjord. Overgangsmodstanden på jordforbindelsen til HPFI relæet må være meget højere.

fase
Rettelse : der skal stå en 7 W gløde lampe og ikke 75W

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Hvorfor er der en jordledning, der ikke er forbundet ???

mvh jens

Skrevet af je__ns på 03 dec 2011 12:25

Hvorfor er der en jordledning, der ikke er forbundet ???

mvh jens


Undrede også mig - det kunne man ligeså godt gøre.

Lampen er nok ikke af metal og er dobbeltisoleret

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis