Kap og geringssav

Skal have fat i en kap/geringssav til forestående husombygninger. Den må ikke være for stor og uhandy.

Jeg har kig på 3 forskellige :

Metabo kgs216m til 1300 kr.

Bosch PCM 8 S til 1800 kr.

Dewalt DW777 til 2250 kr.

Er der nogen der har erfaring med ovenstående?

Er der overenssemmelse mellem pris og kvalitet. Jeg ikke bruge den helt vildt meget, men jeg gider omvendt heller ikke købe noget billigt skrammel der er upræcist eller hurtigt bliver slidt.

Hvad her I af anbefalinger?


Venlig hilsen

Jens

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens

Hvor kan du da være i tvivl, Bosch er da sagen. Men du kan være sikker på at her er delte meninger, så lad nu os fra Syd-Als holde sammen
Jeg har selv en metabo 216 uden udtræk, og har en dewalt på lån, kan ikke huske nummeret, men en model større end 777'eren.

Fordele ved 216:
Laser
Mobilitet
Arbejdslys

Ulemper:
45 graders smig

Fordele ved dewalt:
60 graders smig
Kan tage bredere emner (pga. udtræk)

Ulemper:
Mobilitet
Ingen indbygget emnestop

Jeg vurderede at jeg ikke selv havde brug for udtræk, da jeg primært har udskåret lægter indtil videre og 10 cm brede emner uden smig, og det klarer metaboen uden problemer. Men så snart man kommer op i 12,5 eller højere bredde emner er udtræk at foretrække.

Jeg fik metaboen til 703kr hos Bauhaus for en måneds tid siden. Jeg fandt den på tilbud hos Davidsen til 799kr imens Bauhaus kørte den til 1299kr. Sådan er det med prisgaranti Og det skal siges at prisen selvfølgeligt var en faktor. Til den pris er maskinen altså utroligt lækker at arbejde med.
Tak for jeres svar.

Jeg har det sådan, at et godt stykke værktøj i en ordenlig kvalitet, bliver man glad for i længden. Omvendt har jeg også lidt svært ved at forsvare at give 1000-vis at kr. for moget værktøj der kun bliver brugt en gang imellem.

Spørgsmålet er derfor om kvaliteten af Metaboen er god nok til almindeligt hobbybrug, eller om man hurtigt kommer til at ønske, at man havde ofret lidt mere.

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Håndværkeren på 02 dec 2011 10:25
Hej Jens

Hvor kan du da være i tvivl, Bosch er da sagen. Men du kan være sikker på at her er delte meninger, så lad nu os fra Syd-Als holde sammen

He he helt korrekt

Jeg har selv Bosch 8 tommer men dog i den blå serie. Dejlig maskine men mit anke punkt er, at en 8 tommer nogen gange er for lille.

Så hvis du har midlerne til det, ville jeg kigge på en 10 tommer, selvom den bliver lidt tungere..

Og noget helt andet. Køb et bord til den maskine du vælger for det er bare så mange gange godt givet ud   Er lige før det er bedre end maskinen

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Jeg har endnu ikke fortrudt at give mere for kvalitet, selvom mange af mine maskiner kun er til hobby brug. Grunden er, at når jeg skal bruge dem, så skal de virke første gang og som regel i weekenden hvor muligheden for at køe reservedele ikke er til stede.

Desuden så forventer jeg så også, at de holder i rigtig lang tid, når de nu ikke bliver brugt så meget

Ex. klingen på min kap gerring sav er 4 år gammel, og har skåret træ til terrasse, stort kaninbur, div. ting og nu lægter til en skille væg og er stadig ikke sløv.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Så har jeg være rundt i byggemarkederne og rykke i maskiner ;o)

Her er min umiddelbare fornemmelse:

Metabo kgs216m: Den virker til at være rimelig kvalitet, men så heller ikke mere. Den spændanordning der bruges i vippefunktionen havde tendens til at arbejde sig løs hvis man kom til at vride lidt. Det afgørende for mig var dog, at den napper i håndfladerne når man aktiverer.

Bosch PCM 8 S: Rimelig hobbykvalitet. Måske lidt rimeligt "tingeltangel" som måske har den store anvendelighed (lys, lazer, skruetvinge). Ergonomien er dog rigtig god, og den virkede til at være god at arbejde med.

Dewalt DW777: Virker til at være en klasse højere kvalitet. Mere robust og ikke så mamge dekkedarer. For mig at se, er der ergonomien dog rigtig ring når den er monteret på arbejdsstation. Man skal gribe om håndtaget lidt oppe-fra for at aktivere saven, og det betyder men skal løfte armen rigtig højt hver gang. Det virker ret anstrengende.

Samlet konklusion:

Metabo er god til prisen, men jeg gider ikke blive nappet hele tiden. Dewalt er klart bedste kvalitet, men ergonomien er et klart minus. Bosch virker som rimelig hobbykvalitet og den gode ergonomi er nok det der gør udslaget. Jeg tror det er den jeg napper (vi må jo stå sammen her på Sydals). Jeg er dog ikke 100% sikker, så I kan nå at påvirker mig endnu.

Venlig hilsen

Jens

Metaboen napper? Den må du forklare, for det kan jeg ikke genkende. Jeg kan heller ikke genkende at vippefunktionen skulle arbejde sig løs, den strammer godt til hos mig.

Bevares, jeg kan se andre problemer med den. Men lige præcis de to har jeg ikke oplevet.

Jeg glemte tidligere at sige at tvingen på metaboen efterlader en del at ønske. Sandsynligvis fordi maskinen er så kompakt, så bliver den indbyggede tvinge hurtigt et irritationsmoment.
Ja, hvordan skal man nu forklare? Når man tager fat i håndtaget og trykker knappen ind for at få bladet til at rotere, så kom mit fingerskind i klemme da der er lidt slip rund om knappen i håndtaget. Er det til at forstå hvad jeg mener?

Venlig hilsen

Jens

æblebjerg.

hvor højt er du.
 til dewalten på bordet siden du skal.
 stå med armen lodret oppe
i luften for at gribe i håndtaget. (overdrive lidt). :-)
som er vendt i lodret stilling.(aftrækkeren øverst).
der hvor pegfinger ligger and.?
og den anden i vandret stilling. (bosch).
der hvor tommelfinger peger mod vendstre.!

hvis ergonimien skal være top. ikke betyder at den fyldet en del.
så kunde være en radial sav.!
den skal du lige række hånden lige frem og trække saven ind mod dig selv
og slibbe med lille skup og den "køre" tilbage til udgangs punkt.
og klar til nyt snit.!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis