korrekt isolering af skunkrum

Hej

Jeg er ved at sætte gipslofter op på et enkelt værelse på førstesalen (værelse med en enkelt skråvæg med koldskunk i bunden) og har i den forbindelse taget de gamle lofter ned for at lave ny forskalling osv.

Som forventet var den gamle dampspærre utæt så den skal skiftes. Jeg kan dog derudover se at isoleringen på de skrå og lodrette flader er faldet sammen et par steder (et enkelt sted har jeg et hul på ca ½ m2 hvor jeg kan se direkte ud i skunken og ud på taget).
 
Dette vil jeg af gode grunde gerne udbedre før jeg lukker skunken igen ;-) spørgsmålet er om der er nogen der kender en god vejledning til dette som følger reglerne.... jeg vil nødig have problemer med forsikringen hvis jeg engang i fremtiden skulle få brug for den.

min plan var at skifte den beskadigede isolering ud men er derudover i tvivl om om jeg bør lægge ekstra på nu jeg er i gang og har adgang til rummet (huset er bygget i 1980 så isolerings tykkelsen er nok ikke imponerende, derudover er taget lavet med en speciel type tegl uden undertag... ved ikke om dette har relevans)

et sidste spørgsmål drejer sig om isolering med mørke misfarvninger som kan ses fra undersiden af isoleringen (altså indvendigt på den varme side). hvad kommer disse misfarvninger af og skal denne isolering ligeledes skiftes ?)

På forhånd mange tak for hjælpen :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sidste først. De mørke misfarvninger kan hidrører fra nedsivende fugt. men osse fra urin fra husmår, som der er noget der tyder på at du har eller har hafr boende. Fordi de enkeltområder på en 1 m2 meget vel kan tyde på det. (Husmår æææælsker at flytte rundt med mineralulden og bygge reder.

Dernæst er der ingen tvivl om at du har alt for lidt isolering - målt efter nutidens målestok. En 20 - 40 cm er rentabelt.

Men se her; http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/beregningsprogrammer/spar+penge/

Se osse hos Rockwool lidt om isolering af Kold Skunk.

Tak for besvarelse :-)

Jeg er relativt sikker på jeg ikke har en husmår lige pt, men at der har været en tidligere er meget muligt.

Mht misfarvninger lader de værste at være der hvor isoleringen støder på til spær eller andre konstruktionsdele... jeg tænker det også kan være skidt fra loftet der har arbejdet sig ned gennem evt sprækker.

Uanset hvad misfarvningerne skyldes er jeg dog stadig ikke blevet klogere på om jeg bør skifte de involverede områder ?. Jeg vil lige smide et billede op af det senere hvis ellers jeg kan finde kablet til kameraet ;-)

Mht. vejledninger / tegninger af korrekt konstruktion har jeg fundet disse 2 links:

http://www.ebst.dk/file/124364/Bila...elser.pdfv

samt

http://guiden.rockwool.dk/konstrukt...?page=2147

Til de som kender reglerne på området... ser ovenstående ud til at stemme overens med gældende lovgivning ?... hvis ja så har jeg en slagplan at gå ud fra ;-)

Som sidste spørgsmål.... hvad anvender man til at binde isoleringen op ad ? et af de nuværende huller skyldes nemlig at den gamle isolering slet og ret er faldet sammen / gået fra hinanden på en lodret flade. Jeg kan se den gamle løsning har været noget snor af kunststof.


 

Dit forsikringsselskab vil sikkert værdsætte at du vedligeholder din isolering.

Og idet det kun handler om udskiftning af gipsplader er der ingen krav til efterisolering.

BR10, Bilag 6 og Rockwools anvisninger er up-to-date, men altså ikke noget krav i dit tilfælde.

Men der er jo god økonomi i at efterisolerer.

Isoleringen skal være såkaldt brandteknisk fastholdt. Med forskalling, tråd (eller skråsømning).

Se her; http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/generelt-om-tag?page=2083#section_2113

Kravet fremgår iøvrigt af den side du selv linker til :o) ;
http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/hanebaand--og-bjaelkespaer?page=2147#section_2154
Alle tiders.... nu ved jeg hvad jeg skal få weekenden til at gå med ;-)
tusinde tak for alt hjælpen, folk som dig der deler deres viden er uvurderlige ;-)
Der er ikke nogen krav om såkaldt brandteknisk fastholdelse af din isolering i dette tilfælde.

Din mørkfarvede isolering er meget almindeligt, og jeg kan ikke give nogen forklaring på hvad der sker, men hvis isoleringen ellers er ok, kan den bare genbruges (min erfaring er, at det oftest ses i glasuld).

Når du udskifter vægbeklædning, er der faktisk krav om at der skal efterisoleres, hvis det er rentabelt eller muligt ifølge Bygningsreglementet (BR10).

Husk at isolere og tætne, så der ikke trækker ind i etageadskillelsen!

Som skrevet er der god økonomi i at efterisolere, og fremtiden indebærer nok det, at det kun er de velisolerede huse med et lavt energiforbrug, der kan sælges til fornuftige priser.
Annonce
Hvis der er tale om skunken ved et en tagkonstruktion udført som hanebånd skal der udføres brandteknisk fastholdt mineraluld.
Hverken kold eller varm skunk er uudnytteligt tagrum. Hvis det er der du vil hen.
Jfr. Rockwool; http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/hanebaand--og-bjaelkespaer?page=2147#section_2154

Lamgt henne i den grå teori er der måske krav om efterisolering hvis man udskifter loftbeklædningen, men ellers bør du iøvrigt begrunde dine påstande Nautrup.

Ellers bliver læserne og kunderne nemlig forvirrede. Skal jeg sige dig. :o)
Nu kan jeg ikke se, hvorfor jeg skal blive ved med at begrunde, hvorfor din ret konstante strøm af råd så ofte er forkerte og misvisende :-)

Man kan f.eks begynde med at gennemgå konstruktionerne, i det link du selv henviser til ;-)
Der hvor jeg kommer fra er det kun påstande direkte fra Vor Herre - og husets frue, naturligvis - der ikke kan stilles spørgsmål ved. Alle andre påstande kraver doku- eller argumentation for at blive taget alvorligt.

Mht. til de forkerte og misvisende råds antal så er det jo nuengang sådan at de der laver meget osse laver mange fejl.
Hvorimod dem der kun fra tid til anden - og efter vurdering af forudgående svar - udsender et skråsikkert pip fra hængekøjen jo har den fornødne tid til at drøvtygge svarene. Hvorved fejlene, ihvertfald antalsmæssigt, burde være langt færre.

Normalt kommenterer jeg, kun på det jeg ved noget om, for ikke at bringe noget forkert til torvs, som bringer gør-det-selv folk i uføre. ;-)

Der er jo trods alt, nogle som læser de råd der gives på disse sider, og derfor bør der være en ret høj seriøsitet i disse råd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis