Hvad koster det at sælge et hus??? Alt incl.....

Hej med jer alle.

Vi er et par stykker der kom til at snakke om at det i virkeligheden er ret ugennemsigtigt hvad det koster at sælge sit hus, sådan som alm hus ejer...

Hvad er dine erfaringer med det? eller kan du sætte priser på nogle af punkterne og måske tilføje nogle....

Lad os sætte rammen til at være et alm parcelhus i 2,8 - 3 millioners klassen..

- Mægler salær:
- Foto
- Markedsføring
- Tinglysning
- Advokat
- Energi rapport
- Tilstandsrapport
- Ejerskifte forsikring 
- Dokumentation (BBR, kommunen, osv)
- Fortsæt......

MVH Njord :-)


MVH Njord
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil tro det koster mellem 100.000 og 150.000 kr selvom jeg mener det er tyveri

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg er i gang med at finde en mægler til at sælge min lejlighed. Der var 27.000 kr i forskel EKS moms. på 3 forskellige mæglere. Mere eller mindre inkluderende de samme ting. Også vidt forskellige hvor de havde placeret udgifterne. En tog feks 2500 kr for at vise min lejlighed på deres TV skærm i vinduet i butikken! Bevares butikken ligger i gågaden, men jeg vil godt vide hvor mange minutter min lejlighed vises i timen...??? En anden tog 1000 kr for at linke til boligsiden.dk, en anden tog tæt ved 3000 kr (+ moms) for det samme.
Jeg vil tro at 85-90% finder deres bolig på Boligsiden.dk, så jeg har også et krav om at avisannncering til 10.000 kr hos en anden af mæglerne skal tages ud af tilbudet hvis de skal sælge for mig.
Der er også oplysninger og dokumenter som du selv kan skaffe, og ikke behøver at give mægleren en tusindlap for pr stk.

Jeg fik dem ene mægler små 25000 kr ned i pris eks moms!! Det er ved salg af en lejlighed til cirka 1,3 mio.
Pris uden advokat, energimærkning, tilstandsrapport, ejerskifteforsikring osv 51.500 kr + moms

Jeg synes også at det er en jungle. Godt nok skal mæglerne stille tilbuddene op efter den samme skabelon, men de placerer jo bare udgifterne forskellige steder for at sløre det. Men få tilbud fra 3 mæglere. Stil det op i et regneark. Hold det op imod hinanden, og så tag nogle møder med de forskellige mæglere. Hellere et for meget end for lidt. Man betaler dem kassen for en service, og alligevel har man den der følelse af at de ikke giver en god vejledning. Jeg har feks spørgsmål om tilstandsrapport osv (startet en tråd her på siden), og det hopper de let og elegant udenom når jeg bringer det på banen.


mvh Jan
Hej njord

Hvis du bestiller en vurdering hos din lokale ejendomsmægler, så burde du blive præsenteret for et detaljeret salgsbudget.

Mange af de ting du nævnte er meget variabel i pris. F.eks. hvor mange billeder skal der tages og hvor dyr er fotografen?, Hvilken markedsføring skal der føres? Annoncer er meget dyre, og det kan mægleren jo ikke rigtig bøde for.
Hvis jeg var dig ville jeg ikke indrykke annoncer, men kun sørge for at din bolig kom på f.eks. www.edc.dk og boligsiden.dk, da det er min overbevisning at mange ser og finder deres bolig på Internettet.

Tilstandsrapporten er f.eks. afhængig af husets størrelse.
Se tilfældigt link: http://www.anker-byg.dk/tilstandsrapport.html?gclid=CJn5i_i98a0CFQS_zAodfFrVsA
Salæret er ofte en % sats af salgsprisen, og måske kan du forhandle denne sats ned? Sikkert forskellig fra mægler til mægler, ligesom timeprisen hos et autoværksted.
Der er også en dokument udgift til kommunen.
Og fremskaffelse af servitutter koster også.
Jeg vil købe en udvidet ejerskifteforsikring, hvis jeg var dig, men så vidt jeg ved, så betaler sælger dig kun det halve af den billigste ejerskifteforsikring.

Salg af fast ejendom er et meget jura reguleret fagområde, og der skal ikke så meget til før det kan koste tusindevis af kroner i bøde eller tabt salær. Læs her, så bliver I nok klogere :-) http://www.ejendomsmaeglernaevnet.dk/Forside/

Har man ikke tillid til ejendomsmægleren eller kan denne ikke svare fyldestgørende på dine spørgsmål, så burde du overveje om du skal vælge vedkommende.

Til fiahgt kan jeg kun sige, at ejendomsmæglere stjæler ikke, skønt det samlede ejendomssalær kan virke stort.

Jeg håber dette var til en hjælp?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Vi har hus til salg, øvrige mæglere ville have knap 100.000 for at sælge så nu er vi skiftet til Robinhus, det koster 35.000 uanset hvad det står til. Dog skal du købe fotos til ca. 3000 eller tage dem selv hvis du er fiks med et kamera. Derudover tilstandsrapport samt energimærkning. De 2 sidstnævnte skal du også betale for andre steder....
Du give et startgebyr på 7000, resten betaler du når huset er solgt. Du skal selv vise frem, men ofte ved man selv lidt mere om huset end mægleren gør, så det er vist udmærket.
Men prøv at undersøge det, der er mange penge at spare, og som i vores tilfælde er der også lidt mere at forhandle med i disse tider når vi sparer knap 65.000 kroner.

Jo billigere du kan få lavet Tilstandsrapport og Energimærke, jo større er risikoen for at du skal forlade din bolig når købere kommer for at undersøge den en ekstra gang med deres egen bygningssagkyndige, som helt sikkert finder en masse forhold, der kommer til at koste dig afslag, hvis du vil sælge huset.

Eller du kan starte med at betale en seriøs beskikket bygningssagkyndig / enerhikonsulent en fornuftig pris (man kan ikke lave en solid tilstandsrapport og energimærke for halv pris!), inden du overhovedet henvender dig til en ejendomsmægler, således at denne kender standen på din ejendom før denne vurderer hvad huset kan koste, og så skal du bare holde fast i denne pris!

Kan det ikke sælges til prisen er det ikke den bygningssagkyndige der har fundet for mange fejl (jeg finder ikke flere end der er, men nogen finder ofte ikke engang disse!), men ejendomsmægleren der har overvurderet hvad et hus som dit kunne sælges til i det nuværende marked.


Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Annonce

Skrevet af www.abr.dk på 20 feb 2012 12:03

Kan det ikke sælges til prisen er det ikke den bygningssagkyndige der har fundet for mange fejl (jeg finder ikke flere end der er, men nogen finder ofte ikke engang disse!), men ejendomsmægleren der har overvurderet hvad et hus som dit kunne sælges til i det nuværende marked.

Den må jeg vist lige kommentere...

Jeg har tidligere solgt en ejendom, og her ankom den bygningssagkyndige før aftalt og havde lavet en udvendig gennemgang inden jeg selv kom tilstede. Hvilket er helt OK. HAn gennemgik siden det indvendige og vi gennemgik den samlede rapport sammen.... Han mente der bla var MURBIER på husets ene gavl.... Den mente jeg ikke kunne passe og bad han vise dem... Da vi kom der måtte han så også indrømme at der jo IKEK var nogen murbier, men en fuge der kunne trænge til at fuges om, hvilket jo er en helt anden simpel sag!

Energi gennemgangen havde han ikke andet at sige til end at mit hus reelt var bedre isoleret end det "burde" kunne være... der var intet at sætte fingeren på ud over nogle udskiftningsmodne vinduer, hvilket de også var da jeg købte ejendommen en del år tidligere.. Som energi besparende forskal kunen han så foreslå at flytte radiatoren ind i huset og efterisolere under vinduet med 100mm.... I ved sådan et 70'er vindue der er i stuerne med lidt lav vindueskarm og tilhørende lav radiator indefor og træbeklædning udenfor.....

Så de fundne fejl skal man nu lige bede den bygge sagkundige vise til een.. så ved man jo også selv hvad der er af ting der kræver lidt udbedring.. de fleste vil vi som husejere kende i forvejen :-)

mvh Njord


MVH Njord
Det lyder som om du har haft besøg af en af de bygningssagkyndige som er bestilt gennem ejendomsmæglerne og/eller lavede begge rapporterne til under 7.000 kr. 
Var du ikke kommet hjem i tide, ville han sikkert have besigtiget dit hus ved at kigge ind af vinduerne, og så blot undtage alt det han ikke kunne se.

Jeg fatter ikke at sælgere åbenbart totalt glemmer at de selv bliver købere, og derfor ikke skal lade ejendomsmægleren bestille og heller ikke forfalder til at tro at de hurtigste og billigste også er de bedste.

Kvalitet tager tid og intet er GRATIS!


Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Jeg tror nok at den byggesagkyndige var kontakltet via mægleren...
Men nu er det også godt 12 år siden..
Så der er løbet en del vand i åen siden!
Og ikke mindst er reglerne også justeret siden!

Min pointe er at man som forbruger skal være kritisk...
Og det skal man være både overfor manglende fejl... og for mange fejl!!!!

En tilstandsraport skal være så retvisende som muligt.

Du skriver at man ikke kan gøre det for 7000,-
Men hvad er så en rimelig og anstændig pris?

Mvh Njord :-)

MVH Njord
En anstændig pris er ca. det dobbelte af de maksimale takster som beskikkede bygningssagkyndige må tage jf. www.boligejer.dk, da disse honorarer følger forbrugerprisindekset, mens statens afgift til de løbenumre, som påføres tilstandsrapporterne alene sidste år blev hævet 2 gange med flere hundrede procent, og de lovpligtige ansvarsforsikringer som beskikkede bygningssagkyndige skal have ca. er staget med 1000 % siden 1996, bla. fordi der er nogen "kolleger" som vender det blinde øje til, og derfor bliver valgt af ejendomsmæglerne, mens dem som skriver det de ser - og dermed udfylder kravene til det de er beskikket til - bliver fravalgt som "for grundige", "for kritiske", "for usamarbejdsvillige" og "ikke servicemindede" eller hvad nu der er begrundelsen.

Der er flere sager hvor ejendomsmæglerne har truet de beskikkede eller sørget for at ansatte beskikkede er blevet fyret.

Fakta er at tilstandsrapporterne er så ringe at der siden 2004, hvor kvalitetssikringen blev skærpet, er tildelt de ca. 600 beskikkede bygningssagkyndige 200 sanktioner i form af Påtaler (som ikke offentlliggøres, men gælder i 3 år), Advarsler (som offentliggøres på www.boligejer.dk/advarsler, Bøder og Inddragelse af beskikkelsen. At 200 beskikkede så også er dømt i ankenævn for "overseelser" eller "undervurderinger" i tilstandsrapporterne er blot en krølle på det hele.

Som køber kør man ganske enkelt have den ejendom man påtænker at købe efterset af egen bygningssagkyndig, da disse penge kan være den bedste investering i hele ejerperioden - og det er ikke skrevet kun fordi jeg udfører dette (da jeg alligevel ikke kan overkomme dem alle).

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Jeg kender ikke boligejer.dk´s pris...
Men 7000,- kan jeg forholde mig til på den måde at jeg vil helt sikkert kunne "købe" en tømrer af Mester for 700,- incl moms / time.
Her er der også løbet forskellige omkostninger på... Så helt usammenligneligt er det vel ikke.
Og 7000 : 700 = 10 timer! Hvilket giver en hel dag på hus eftersynet og et par timer til at udfylde papirene....

Det lyder i mine øjnbe til at kunne blive en OK forretning :-)

Men lad os ikke diskutere det mere.

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis