Motor med langsom opstart?

Hej LDS fæller.

Har et lille vinter-pjojekt i tankerne (båndsav) & har nogle spørgsmål, inden jeg vil gå længere med mine planer.

Jeg har en elmotor ca 1½ hk 400 V som jeg gerne vil have til at starte "blødt" langsomt op, er noget sådan muligt?

I givet fald hvad skal der til for at lave noget sådant? Ud over nogle kroner.

Har hørt snak om en frekvens omformer?

Men min viden er begrænset.

Håber der er en eller flere som har viden om dette som vil gi' en "hjælpende" hånd.

Må jeg på forhånd takke for lidt indput ang. dette?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja med en frekvensomformer, kan du lave en særdeles blød opstart (rampe op), opstartstiden kan justeres fra 0 til mange minutter.
Når du standser motoren, kan den også køre langsomt ned.
Deuden får du så også mulighed, for at justere hastigheden trinløst på din sav. samt køre motoren op i ca. dobelt hastighed.


Der findes også såkaldte softstartere, men her er der ikke mulighed for så lang opstartstid.
mvh jens
Jep
Jeg ville også bruge en Hz-omformer.
De koster ca 2000 kr i 1kW størrelsen som du beskriver.
I den kan du også stille motors fuldlaststrøm mm så du ikke behøver motorværn, som der jo skal være på motorer over 0,5 kW.
Man skal bare huske at motoren mister drejningsmoment ved højere Hz end de 50 den er bygget til!
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

je__ns  & kewinlund.

Mange tak for jeres hurtige svar.

Det er skønt at få hjælp når der er spørgsmål som jeg ikke selv har den ringeset  anelse om.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Du skal kige være obs på, at frekvensomformere næsten alle, kræver et specielt hpfi relæ.
De fåer et almindeligt, hpfi relæ til at slå fra.

Jeg synes nu ikke der mangler moment ved høje frekvenser, men frekvensomformer er vidt forskellige, mange har yderst ringe moment ved lave frekvenser.
Jeg har prøvet nogle forskellige, på min metaldrejebænk, bla 3 forskellige Danfos, den sidste en Danfos VLT  2800 har et helt utroligt moment ved lave frekvenser, den trækker helt fantastisk, allerede ved 5 hz, og mangler heller ikke moment ved 150 hz.
(jeg bruger en 900 o/m motor ved 50 hz, så derfor den høje frekvens)

(hvis man køre meget, med lave frekvens, kan det være nødvendigt, med extern køling, da motorens kølevinge, ikke køler nok ved de lave hastigheder.)

Ofte kan man finde billige brugte frekvensomformer, på bla DBA.

mvh Jens


 


 


 

 

 

Hvis du med frekvensomformeren øger hastigheden til væsentligt over 50 Hz skal du være opmærksom på, om motoren kan tåle de de ekstra omdrejninger.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Chr.

Jeg vil nærmere mindske hastigheden på min motor som "går" med 2864 omdr/min

En båndsav "går" bedst ved ca 1750 omdr/min. efter min fagbogen for maskinsnedkrere.

Motoren har jeg har fået, den er på 1,1 KW så ville gerne udnytte denne.

Det er meget billigere at købe en ny til-svarende motor med de ønskede omdr. har jeg fundet ud af ved at søge på nettet.

Så motoren kan måske bruges til et andet formål.

Tak igen for velvillige råd fra jer som har givet "en hånd"  

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Du kan så ikke finde en motor der køre 1750 o/m ved 50 hz

En to polet motor køre ca 2800 o/m ved 50 hz
En 4 polet motor køre ca 1400 o/m ved 50 hz
En 6 polet motor køre ca   900 o/m ved 50 hz
(teoretisk hastighed ved 50 hz = 6000/antal poler)


En 4 polet motor vil køre omkring 1700 o/m ved 60 hz

Er det direkte træk, for hvis det er remtræk kunne du jo ændre størrelsen på remskiverne.

mvh jens


 

 

je__ns

Du har ret i at det ikke måske ikke kan lade sig gøre at finde en motor med lige nøjagtig det omdrejningstal.

Har også tænkt på direkte træk for den motor jeg har er der et indvendigt 6 mm. gevind i akselen, & der-ved kunne jeg så måske "sparre" et par kuglelejer i bunden, hvis motorens lejer kan tåle dette konstante "træk" i det lodrette plan.

Ellers har jeg to rundsavs lejer som kan bruges i stedet for direkte træk.

Har tænkt mig at lave båndhjulene i 2 lag 16mm mdf eller krydsfiner, hjulet skal så drejes rundt og drejes således at hjulet er højest på midten for at få klingen til at "spore"

Ideen har jeg fra nettet, hvis der skrivers Mathias Wandel i søge-feltet fås der beskrivelser & You Tube videoer som viser hvordan han og andre har lavet deres båndsave og andre maskiner selv, det kunne måske være et besøg værd for de som har denne interesse.

Så må nok konkludere at frekvensomformeren nok så alligevel ikke er helt ude af tankerne.

En' brugt omformer på G&G eller DBA kunne måske også komme på tale.

Har lært om transmissions udregning for over 40 år siden på Tek. Skole i Skive, men har ikke brugt dette siden, så har desværre helt og aldeles glemt denne formel.

Måske har du Jens eller en anden den omtalte formel et sted?  

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Båndsave ved du meget om og jeg intet udover, at den ikke må kunne starte uden opsyn d.v.s. den skal startes ved hjælp af at magnetbetjent motorværn/kontaktor. Du ved fingre eller mangel på samme. Nå men til udvekslingen: Diameter1 gange RPM1 = Diameter2 gange RPM2.
Det betyder, at du på motoren med f.eks. 1440RPM sætter en remskive på en diameter. På saven sætter du en lidt mindre skive så omdrejningstal gange diameter på begge sider af lighedstegnet er ens. Dette er på ingen måde skrevet for at tale ned til dig, men jeg ved, at det er svært at forklare sådan noget uden, at det nemt kommer til lyde sådan. en 1,5 HK motor starter du bare direkte, hvis der ikke er andet, der gør, at der kræves blød opstart.

 


fase
S. fabrin

Jeg opfatter på ingen måde dit indlæg her som noget negativt, så helt fin herfra.

Og tak for din beskrivelse om transmissions beregning, må se om jeg kan få udregnet det så jeg finder den rigtige udveksling.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis