Grundvandsspejl - hvor finder man info?

Hej LDS.

Har bygget værksted og dermed gravet ned til 100cm dybde i forbindelse med fundament, hér så jeg ingen tegn på grundvand.

Nu påtænker jeg så at grave en lift ned i værkstedet, hertil skal jeg grave et ret stort hul på ca 2,5m i dybden - kan jeg komme i problemer med grundvand hér?

Jeg kender ikke meget til grundvand rent teknisk, men er det tilfældet at man bare finder fugtig jord eller vil der hurtigt komme en lille sø i bunden af mit hul?

Hvor kan jeg finde information om højden på mit grundvand?
Har prøvet at søge på Kort og Matrikel styrrelsens hjemmeside uden held. 

Håber på hjælp :-)

Carsten 


 


 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske har kommunen nogle registreringer, men om de er offentligt tilgængelige ved jeg ikke.
Geologer og geologi hører sammen. Det ved sådan nogle folk noget om. Prøv at Google.
Grundvandsspejlet svinger i forhold til nedbør, årstid og meget andet. Selv om der nok er et eller andet normalniveau.

Normalt borer man et hul ned i jorden, banker et rør i hullet og måler grundvandsspejlets højde med passende intervaller.



Du kan gå ind på www.geus.dk og vælge linket "240.000 boringer", her kan du finde boringer i dit område som kan give en indikation af grundvandsstanden.

Du kan ikke bare grave et hul og se om der kommer vand! Det afhænger meget af jordforholdende og især deres permabilitet. Man er nødt til, som hpox skriver, at lave en decideret pejling af niveauet.

 Certificeret Statiker

Hej
Mange tak for svar, jeg prøver hjemmesiden og kommunen :-)

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Hej.

Det kan være du er heldig at finde nogle indikationer om grundvandsstanden. men husk den kan variere en hel del indenfor et lille område....

Husk på at du også skal søge bygge tilladelse til dit påtænkte projekt.. og der kan nok være nogle tiltag i forhold til miljø...
Jeg gætter på de fleste kommuner ser et autoværksted med stor aktivitet for sig når de hører om en lift i en garage....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Hej
Har skam byggetilladelse, og ganske rigtigt så har de en god fantasi ved kommunen.

CT

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Annonce

Frit fra hukommelsen, jeg har ikke kigget i lovgivningen:
Inden du kalder det en grav/smørregrav eller lignende skal du være opmærksom på reglerne for en sådan. Arbejdsmiljølovgivning, sikkerhedsregler mm.
Hvis det du laver i stedet hedder en kartoffelkælder, så er der helt andre regler, nemlig stort set ingen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er ikke tale om en grav, men et hul til en søjle-lift.
Tror det ender med en anden type lift alligevel, men det kunne være fint at have forberedt sagen hvis jeg ændrer mening :-)

I øvrigt er min erfaring med kommunen i Herning god, har ikke haft problemer under mit byggeri af nogen art.


 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis