stadig lidt dug på lavenergivinduer

har stadig lidt dug på mine nye træ/alu lavenergi vinduer trods udluftning fra thema vinduer
det er om aftenen/natten ca 2 cm , de siger man skal lufte mere ud gør det to gange daglig, har 100 mm på loftet kan det være det, eller skal man have sådan et genvendingsanlæg, er jo ikke lige frem billige vinduer

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan skyldes kombinationen af træ/alu. For nogle år siden kom jeg ved et tilfælde til at snakke med en ingeniør om netop det problem. Han boede selv i noget nyopført almenyttigt boligbyggeri hvor de havde problemer med dug på deres lavenergiruder som netop var træ/alu. Han satte sig så for at grave lidt i problemet, og fandt flere artikler og undersøgelser om emnet og der var en gennemgående tendens mht dug og holdbarhed på vinduerne. Aluminiummet på ydersiden danner en kuldebro (alu er en af de bedste metaller til at lede varme/kulde) ind mod kanten af glasset, hvor glasset har den dårligste isoleringsevne. Det gør at der meget nemt opstår dug på glasset uanset om der luftes ud eller ej. Desuden så ville den fugt blive fanget i overgangen mellem træet og aluminiummet og dermed få træet til at rådne hurtigere. Det var ihvertfald sådan han forklarede mig det og hans klare konklusion var at han ikke ville vælge et vindue med træ/alu.


Mht isolering på loftet, så vil det til enhver tid være en fordel at smide 150-200 mm yderligere på når du ikke har mere end 100 mm nu, som måske også er lidt sammentrykket nogle steder og måske heller ikke slutter helt tæt langs kanter og i samlinger ... Det er træls arbejde, men er man et par stykker om det, så kan det - i de fleste boliger - nemt klares på en dag. Er der ikke steder hvor den gamle isolering er faldet helt sammen pga at det har fået vand, eller steder hvor det er raget helt op af dyr, så er der ingen grund til at fjerne det gamle isolering. Er der steder hvor isoleringen er helt ødelagt, så fjerner man bare det område og lægger et nyt stykke i i stedet for. Derefter kan det nye blot lægges ovenpå det eksisterende lag. Et godt råd er så vidt som muligt at undgå at have samlingerne i de to (eller tre) lag lige over hinanden da det ellers kan danne en kuldebro hvis samlingerne ikke er 100% tætte. Det er en god investering som hurtigt er tjent hjem igen. Beregninger viser at ved en gennemsnitsvilla fra 70'erne med normalt varmeforbrug vil investeringen være tjent hjem igen i løbet af ca to år.

Når du lufter ud, som du skal, flere gange om dagen, så vil du ikke have den store gavn af et genvindingsanlæg med mindre du har overskudsvarme i nogle rum som du kan flytte og få gavn af i andre rum. Og den væsentlige forskel på en genvindingsanlæg og et varmeflytningsanlæg er, at varmeflytningsanlægget blot tager den fugtige luft fra et rum og flytter til et andet, hvorimod genvindingsanlægget trækker frisk luft ind udefra som den så varmer op med den gamle fugtige luft den trækker ud. Nogle får faktisk det modsatte problem, nemlig at det bliver for tørt, når de installerer genvindingsanlæg. Det kan være et problem for astmatikere. Et genvindingsanlæg er jo også en dyr sag, især hvis man ikke selv kan installere det. Ligeledes skal man også huske at det jo bruger strøm mens det kører og der også er et varmetab - omend det er ret begrænset.

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

glemte lige at få det her link med. det er en debat om emnet med udgangspunkt i at emnet har været oppe i et tv program

http://ing.dk/debat/102112

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Der kan sikkert siges og skrives meget om indvendig dug på termoruder. Og det gøres der så. Hovedparten af teksterne går ud på at give de andre skylden. Producenten, boligforeningen, osv.

Det helt grundlæggende problem består i for høj luftfugtighed i boligen.
Som man selv er fuldstændig herre over. Ned med luft-fugtigheden, op med temperaturen, godt med ventilation. Så skal det nok gå altsammen. :o)

Hvis danskerne blot havde ½ så meget kendskab til deres boligs relative luftfugtighed som de har til TV-programmerne så ville vi fuldt ud kunne bekymrer os om vigtigere ting. Som TV-programmernes elendighed. :o)
Een af årsagerne er noget så simpelt som madlavning. Ikke ret mange emfang er så effektive, at de kan fjerne al fugt fra madlavning. Luk døren til køkkenet og sov med åbent vindue i soveværelset. Du udånder en hel liter pr nat

 

Een af årsagerne er noget så simpelt som madlavning. Ikke ret mange emfang er så effektive, at de kan fjerne al fugt fra madlavning. Luk døren til køkkenet og sov med åbent vindue i soveværelset. Du udånder en hel liter pr nat

 

Annonce
Sjovt jeg faldt over dette topic.. Vi har sjovt nok Velfac Alu/Træ vinduer fra 2002, som vi synes var en rigtig god ting huset havde når det nu var fra 1968, så var det da ikke en udgift de næste mange år .. Men vi døjer med meget skimmel og kondens på indersiden af ruderne.. Nu har en brændeovn så hjulpet lidt på det, men dog ikke hjulpet på det træk og kulde der er omkring vinduet ..

Og nu kan jeg så se på http://www.lortevelfacvindue.dk/ at der vist er mange der har problemer..

Hvad er løsningen?? Der må da være flere hundrede tusinder med samme problem, der må være mange som har sat disse Velfac Alu/træ vinduer i, gennem de sidste 10-12 år, som har nøjagtig samme problem.. Nogen må da have fundet en løsning. (Ja okay skift dem, men en lidt mere rentabel løsning)


 

@ Flobbi.

Det er muligt at Velfac er noget værre l...!

Og så er det jo nemmere at læse hadesider end selv gøre noget ved problemet. Jeg kan garanterer dig for at Velfac IKKE løser problemet for dig.

Hjemme hos dig selv har du en relativ luftfugtighed - som er helt din egen. :o)
Den kender du ikke - og hvis du gjorde ville du konstaterer at den er over det anbefalede.
Sænk den og derved vil du givetvis reducerer dit Velfac-komplex.
hpox, er ikke 100% enig med dig der. det er fugten i boligen der kondenserer på vinduet, men det er kuldebroen ved vinduet der får den til det. har du den kuldebro og en stor temperaturfoskel mellem inder- og yderside af ruden, så vil du have kondens. fugten i hjemmet afgør så hvor meget kondens... at sige at det udelukkende er et spørgsmål om fugt i hjemmet, er en ret ensidig betragtning.

flobbi, mig bekendt så er den pæne løsning at skifte vinduerne - og med henblik på kuldebro og det varmetab der er gennem vinduerne, så er det nok også den mest rentable på sigt. man kan naturligvis også lige knalde en forsatsrude op på indersiden af karmen, men det er jo heller ikke specielt kønt i et nyere moderne hjem...

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Skrevet af hpox på 29 nov 2011 21:50
Hvis danskerne blot havde ½ så meget kendskab til deres boligs relative luftfugtighed som de har til TV-programmerne så ville vi fuldt ud kunne bekymrer os om vigtigere ting. Som TV-programmernes elendighed. :o)


Så ser det virkelig skidt ud for mig! Jeg aner ikke en skid om fjernsynsprogrammer, men fra en gang i januar, får jeg så endnu mindre at bekymre mig i den henseende, da TV2 forsvinder.
Hvad mon jeg så skal gøre?

Men min relative luftfugtighed ligger på ca 50% her hvor fyret er startet for vinteren og jeg har ikke noget dug på vinduerne.
Men i det hele taget er mit hus ikke voldsomt tæt, men der er ikke noget der rådner, undtagen hvis vi glemmer affaldsposerne, og jeg spekulerer ikke over evindelige udluftninger, og jeg har mit pillefyr stående inde i huset + et par brændeovne, som dog kun bruges sporadisk f.eks. i afvigte orkanlignende blæsevejr.
Tror ikke jeg skal et nymodens hus med nymodens, sære vinduer.

Undskyld mit O/T

Med venlig hilsen
ktm

 

Netop .. Jeg gider slet ikke så meget som kontakte velfac, for jeg kan jo se det absolut intet nytter ..

Men derimod ville jeg da hellere finde en løsning, en form for konstruktionsændring på vinduet/rammen ser lidt kringlet ud, har lige været ude og kigge lidt på opbygningen.. Og det vil nok ikke blive nemt :-/ ?
Men hvad så med forsatsvinduer? Men det virker også totalt "tilbage" i tiden at begynde på sådan noget..?

Ja vi lufter ud hver dag, og brændeovnen har helt klart også hjulpet på kondens problemet.
Men den kulde der kommer fra vinduerne, pyha, det er jo som at sidde og få træk når man sidder ved et vindue..

 

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis