Utæt skorstensinddækning

Følg tråden
dooit
dooit
Postnr: 9240
dooit dooit
Hej, 

Jeg har opmuret en modulskorsten og har pudset den med en cement-mørtel. Lavet inddækning med et sæt fra vvs-eksperten bestående af selvklæbende alu-flex og påskruede skinner langs kanten fuget med byggesilicone bagved.

Alligevel trænger der vand ned igennem pudslaget indendørs til loftet (fugtig pudslag). Er dette normalt eller har jeg udført opgaven forkert?

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Tja.

Der burde vel ikke have været puds i selve tagkonstruktionen, altså fra overside lægter til overside loftbeklædning. Men er de påskruede skinner ikke skåret ind i pudsen?

Kan du finde et billede af inddækningen - hos VVS-eksperten. Medsamt medfølgende monteringsanvisning.
dooit
dooit
dooit dooit Trådstarter
Skinnerne er ikke skåret ind i pudsen. http://www.vvs-eksperten.dk/upload/aluflex-universal-inddaekningsbaand.pdf
En tæt siliconefuge kan åbenbart ikke hindre den lodrette vandring af vand i et pudslag?
hpox
hpox
hpox hpox
Det er nok rigtigt at det er pudslaget det transporterer fugten.
Og det er uheldigt at den regn der rammer skurstensvæggens yderside trænger ned i mussen, indvendigt for skinnen. Delvist ihvertfald.

Det helt rigtige villle nok være at skære pudsen en ½ cm over skinnen, fjerne pudsen nedad, trykke inddækningen ind mod skorstensvæggen, genmonterer skinnerne og fuge vandret ind over skinnerne. Eller presse skinnerne ind i fugemassen.

En anden mulighed er at skære pudsen OVER skinnerne som de sidder nu. Og lave en fuge i pudsens dybde og måske en cm høj. Men det er ikke en hel optimal fugeudformning.

Endeligt er det jo muligt at fjerne/skære pudsen inde i tagkonstruktionen.

Noget tyder på at fabrikanten af inddækningen har glemt at en skorsten kan være pudset.
dooit
dooit
dooit dooit Trådstarter
Jeg havde egentligt ikke tænkt mig at male skorstenen men måske, en form for, murmaling kunne hindre at vandet trænger så hurtigt ind i pudsen. Det bliver i alle tilfælde et sommerprojekt.
hpox
hpox
hpox hpox
Det tror jeg ikke har den store betydning. Men måske noget silikonebehandling.
Murmaling skal være diffusionsåben, særligt på en skorstenspipe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.