Brændeovn m gris og gulvarme

hej herinde
- lidt historie.

Jeg renovere en gammel kampestens-gård i frankrig hvor vi ikke isolere huse
(læs : 50 cm tykke kampestens mur UDEN isolering) Jeg har dog lagt isolation i gulv og jeg har lagt pex-rør nu hvor jeg er i gang. Ligeledes isoleres lofter.

Tankerne går på størrelsen af brændeovn. Jeg har fundet nogle meget spændende ovne med vandtank på ebay der overholder alle (nye) normer og er særdeles interessante mht. pris og virkningsgrad på over 80%.

Beboelses huset er på en klippeskråning dvs. på det ene niveau er der én etage med isolation og gulvvarmerør, og i det andet niveau er jeg ved at lægge gulv ligeledes med rør. I dette niveau kommer der en etage-adskildelse i træ der ender med at passe med niveau i den første del. Begge niveau'er har 35m2 grundflade areal. Så altså 2 grundflade arealer af 35m2 mod jorden, hvoraf der er yderligere 35m2 over det ene areal.

Der er byggetilladelse til at udvide, opsætning af solpaneler mv..

Hvor kraftig brændeovn er mon sagen ??
De ovne jeg har set på ligger på effekter (vand/luft) 9kw/7kw > 14/10 og videre op.

Ved kik på vvs'ers hjemmesider anbefales ved el-varme 100>150 watt pr. m2
Overført til 2 x 35m2 x 150 = 10kw

Det skal tages i mente at jeg ikke behøver at spare på træ da jeg har de første 10 væltede træer om året der bare skal bruges til noget fornuftigt, og fyrings-perioden måske max er 3 md. hvori der kun skal fyres om aftenen og en lille smule om dagen pga solen.

Tanken er at varmesystemet på sigt skal være en kombi af solpaneler og brændeovn med vandtank således at solpanelerne varmer gulvet om dagen, og der skal fyres til aftenen. Når det er gråt og øv-koldt skal brændeovnen stå for det hele.

Beregneren  på en af de offentlige styrelsers hj-side ender med en brænde ovn på 24Kw og at man derfor skal søge lægehjælp da det syntes helt vildt..
(Den køber jeg dog ikke)

Har nogle af jer herinde praktiske erfaringer med hvor mange kW/m2 gulvfladeareal  man skal stile efter samt hvor mange m3 kubic rum så jeg har lidt at pejle mig ind på..

Som sagt er for meget jo for meget, og for lidt er for lidt... Men fryse det nægter jeg.

Mvh, JP
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit problem bliver, at det er en langsommelig proces at varme en gulvvarme op, så den giver det ønskede resultat.
Jeg tror helt bestemt ikke, det vil være klogt med en 24Kw ovn. Den vil lynhurtig gå i kog og lave en allerhelvedes larm.
Jeg ville sigte på en 6-8 Kw og så fyre stille og roligt i den døgnet igennem, så gulvet kan blive varmet ordentligt op til vedvarende varmeafgivelse uden de helt vilde udsving i ovnen.
Ville det være helt utænkeligt at supplere med en almindelig radiator især op mod væggen ud mod klippen?

Lyder som et misundelsesværdigt projekt!

Med venlig hilsen
ktm

 

hej ktm
Jeg mener også selv at 24kW lyder helt vildt.. Den på 9kW til vand, og 7kW til luft virker fornuftig i mine øjne. Specielt set i lyset af pris på ca euro 400 + 200 til transport = 600.

Opsætningen klare jeg selv.

Det er muligt at sætte nogle radiatorer op langs de "kolde ydervæge".. Jeg sætter selv tingene op så man kan sige at jeg selv bestemmer :-)
Hvad skulle formålet være ?? At bryde kulde-fronten fra væge  bedre ?

Mvh, Jens
Dit betongulv har en meget stor træg masse. Det vil sige, at du kan gemme meget varme i det. Jeg vil foreslå, at du lavet noget solvarme (evt vacuumrør), der varmer gulvet om dagen, gerne suppleret med en tank, hvor du kan gemme lidt varmt vand til natten.
Brændeovnen kan så bruges om aftenen til at sende lidt varme i gulvet og i de af KTM foreslåede radiatorer.
Hvor stor en ovn du skal have er lidt svært at sige, når man ikke kender udendørsklimaet. Hvis det kun er om sommeren du skal bo der er behovet nok begrænset, men skal du også kunne være der vinterdage, så bliver det selvsagt anderledes. Hvis du oven i købet skal kunne komme dertil en vinterdag og få varmet op på rimelig tid øges kravene yderligere. Men du skal gå efter en, der sender mest muligt varme i vandet, da det vil være lettere at styre varmen den vej (i gulvet/radiatore). Ellers kan 7-10 kW ud i luften vist godt blive en hel del i et ikke så stort hus.

@KTM. Du er vel med på at vi tager en tur ned og besigtiger resultatet og de lokale vinprodukter?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Min ide med radiatorerne er netop at bryde kuldeindslaget, som uundgåeligt vil være fra klippemassivet, uanset hvor længe du varmer på væggene.
Nu er jeg også meget fascineret af at have det lunt, ikke mindst pga gigt og anden gebrækkelighed, man erhverver sig med alderen!
Jeg har været i Sydspanien ved vintertide, og selv der kan det være allerhelvedes koldt og modbydeligt, når det stormer. Huse dernede er typist ikke isolerede, endsige tætte, så det stormede direkte igennem det store fine hus, så syv nørrejydske kællinger dårligt kunne holde en høtyv i jorden. For få år siden var jeg i Sydfrankrig, tværs ind over et eller andet Massif over mod Bordeaux på campingtur, og oplevede da fint med nattefrost, og opdagede at det bestemt kan være koldt. En ganske dejlig tur, stort set som Palle alene i Verden!
Så sørg for gode opvarmnmingsmulighed.

Jeg tror da også at solvarmen kan være glimrende de dage solen er hejst op, og kan man så samle varmen i en akkutank, burde man vel kunne holde gulvet lunt og lækkert natten over, og så lægge en pind i ovnen om morgenen. Det er da også hygge i højeste potens!

@Chr. Jeg er helt klar på at foretage en besigtigelsestur, hvor vi både kan vejlede Jens mht. varme, men også med indtag af varmende drikke, herunder vine.
Ved føromtalte tur til Sydfrankrig indgik iøvrigt en uges ophold på et mindre, danskejet vinslot, Gourran, så jeg kvalificeret kan vejlede og rådgive!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det med radiatorer kunne være en go idé. Grundtanken er at kunne fråse med gratis solvarme til gulv, og hjælpe lidt til med brændeovn til hhv gulv og luft. Selv kan jeg være ødelagt i flere uger/måneder hvis jeg først bliver kold i ryg og muskler, så jeg har hellere loft-vinduet lidt åben end at have for lidt varme på. Af samme grund heller ingen problemer med at fodre ovnen jævnt over døgnet når der er behov.

Men back to facts... Hvor meget energi (watt) angiver man som tommefingerregel pr m2 i et gulv for at holde de 28 grader i gulvet ?
Jeg har som nævnt set andre der angiver 100>150 watt pr m2 ved el-varme i gulv hvorved brændeovn med vand-tank angivet til 9kW burde være home-safe..

I min situation kan man sige at det trækker ned at huset har rå kampestensmure, men det trækker op at der senere kommer solpaneler til at løfte "grund-temperaturen" på systemet..(og at jeg hæmningsløst kan fodre dyret med træ uden at skele til økonomien i det.

ktm og chr i kan jo sende en privat besked hvis vi skal komme nærmere ind på et trip herned. Jeg skal med glæde holde flasken for jeres mund trods højlydte protester, hvis i har lyst at hjælpe med noget praktisk... Her var trods alt 28gr i solen da dagen var bedst :-)

Mvh, Jens
Annonce
Jeg skal ikke klåge endegyldigt i hvor mange watt pr. m2, der er det teoretisk rigtige, men jeg vurderer ud fra de brændeovne og pillefyr jeg betjener mig af.
Min erfaring er, at hvis man har for stor en ovn, bliver den ulidelig at være i rum sammen med pga især strålevarmen. Det kan blive ulideligt, selv om jeg holder meget af varme til de gamle knogler.
Jeg har en 6 Kw brændeovn i vores køkken/alrum på 50 m2, og den kan fint varme op, selv når det stormer lige hen i vejret. Så vil den også have noget for det. Det er så et middelgodt isoleret rum.
Du har 35 m2 + overetage, uisoleret.
Hvis du sørger for at det ikke suser direkte igennem huset med Mistral og andet fælt, vil jeg mene din ide med en ovn på 9 Kw vil være endog meget fint passende. Det er også sjældent at der ligefrem er dagsfrost på de kanter, sååhh--
Som jeg forstår på din epistel, vil du isolere dækket mellem over- og underetage. Hvorfor dog? Vil det ikke være udmærket om varmen fra underetagen kunne brede sig op til overetagen? Jeg har kun 25 mm isolering mellem stue og 1. sal, mest som forsøg på støjisolering, med det resultat at det kræver næsten ingentig ekstra at varme 1. salen op.
Jeg går ud fra, at brændeovnen skal stå i underetagen. Hvis du så fører en uisoleret stålskorsten op gennem huset, og først isolerer den i gennemføringen i taget og oven over, vil den også give en hurtig varmeafgivelse. Det har jeg stor glæde af på mit værksted, hvor jeg har en blæser til at sprede varmen fra skorstenen.
Husk at der skal være åben ekspansionsbeholder til sådan en fætter og den skal være som det højeste punkt i installationen, men kan glimrende laves som en pæn tank, der evt. også kan afgive varme, når og hvis der fyres hårdt.

Det med 28 grader lyder meget tiltalende!! Du er en meget modig mand! Du risikerer at blive taget på ordet!
Er der gode delikatesseforretninger i nærheden?

Med venlig hilsen
ktm

 

hej Ktm
a, det ene afsnit er der 35m2 i ét niveau
b, det andet afsnit er der 35m2 med meget højt til loftet hvor der så kommer en etage i træ. Denne etage vil så komme i niveau med første afsnit (a). Der bliver ikke isoleret i trækonstruktionen. Dette afsnit (b) ligger så at sige "nede af skrænten" og (a) ligger oppe.

Jeg håber at det giver "et billede". Måske jeg skal prøve at uploade en skitsetegning hvis jeg kan.

mvh
Ktm og chr.. u-got mail :-)
Jeg vil lige linke til denne ovn    http://www.bioovn.dk  , som måske er noget af det, som du efterspørger. Den kan også tilsluttes en gris.

Brugsvejledning med teknisk info    http://www.bioovn.dk/installation/Download/Instruktionsbog%20UV1.pdf     se side 4 og 5 for effekt.

Jeg har set den hos producenten. Den virker som en solid (god) brændeovn, og den står på mine byggeplaner på sigt.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis