Mug på undersiden af tagkrydsfineren?

Hej alle sammen.
I foråret/sommers byggede jeg til vores garage.
Der blev oplagt plankespær, påskruet tagkrydsfiner og tømmeren brændte 2 lag pap på.
Plankespærrene blev godt nok noget våde, da det regnede uafbrudt i perioden.
Nå, men jeg tænkte, at hvis vi bare fik det "lukket", så kunne det nok tørre op nedefra.

Nu var jeg ved at tænke, om det var så tørt, at jeg kunne begynde at isolere loftet.
Men har nu konstatere, at der er begyndt at komme mug på nogle af krydsfinerpladerne.
Har lige lånt en fugtmåler; og den siger ca.16-17% fugt i plankespærrene og ca22-23% fugt i tagkrydsfineren?

Jeg er nok klar over, at det er det høje fugtindhold i pladerne, der er skyld i muggen.

Men er der nogen forklaring på det høje fugtindhold? Mener ikke at pladerne har været våde.
Skal det bare have tid til at tørre noget mere, eller skal det renses med noget kemisk eller hvordan? -er ikke helt klar over hvordan jeg griber det an, men tænker, at det nok ikke er godt at isolere loftet endnu?

Håber at der er et par stykker med lidt fugt erfaring/vidden!

Mvh.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du glemt at lave udluftning under de plader, hvis rummet er lukket helt til vil der komme mug og dermed også senere skimmel svamp.
HEJ HÅNDVÆRKEREN.
NEJ, LANGS KANTEN AF UDHÆNGET ER DER EN VENTILATIONSSPRÆKKE, SÅLEDES AT LUFTEN KAN CIRKULERE LANGS SPÆRENE OVER ISOLERINGEN.
MEN NU ER DER IKKE ISOLERET ENDNU. DER ER HELT ÅBENT NEDEFRA.SÅ DET UNDRE MIG AT DER DANNES MUG?!
JEG HAR MÅLT FUGTINDHOLDET I ALLE PLADERNE, OG DE LIGGER ENS PÅ CA 22-23% FUGT.
KAN DET VÆRE, AT FUGTEN FRA DE VÅDE SPÆR ER TRUKKET OP I TAGKRYDSFINEREN?
Jeg går udfra at du anvender fugtighedsmåleren korrekt - altså måler parallelt med træets fiberretning.
Prøv at måle fugtindholdet andre steder. I udhængsbrædderne, overdækkede dele af vinduer etc. og du vil formodentlig konstaterer samme fugtindhold.

22 % fugt er slet ikke overraskende på denne tid af året. (Eksempelvis kan udhæng, hegn osv. ubeskyttet træværk malerbehandles indtil 18% fugtindhold).

Det er nok ikke mug, men skimmelsvamp du kan konstaterer, men uanset så er der skimmel, svamp, mos eller lav overalt i vore omgivelser, ligeså svampesporer af alle mulige slags. Ingen af delene har nogen videre betydning så længe de forekommer udenfor dampspærren. Generelt i hvert fald.

Det er korrekt at der ofte forekommer skimmel eller lign på undersiden af tagkrydsfiner. Ved ikke hvorfor, men muligvis fordi den anvendte lim er velegnet som voksested. Måske ved tagpladeproducenterne det
Du oplever ikke ”mug” på spærene.

Jeg mener ikke at ”muggen” i dit tilfælde har nogen betydning, men du kan give en gang Gori 22 eller lign. inden du isolerer og monterer loftbeklædning.
Hej Hpox.
Jeg håber at du har ret i, at det ikke er noget alvorligt.
Jeg synes bare, at det er lidt mystisk, at der er en 6-7 % fugtforskel på spær og tagkrydsfiner.
Nå, men så længe at fugtindholdet i træet er så højt, er det vel ikke sagen at behandle træet. Mener at have læst at man ikke må behandle krydsfinerplader med gori22. Noget med at limen i krydsfineren ikke havde godt af det.
Kan man ikke bruge noget decinficerende væske i en rygsprøjte eller lignende?
Synes det er underligt, at der er en tendens til at råbe skimmelsvamp hver gang der nævnes misfarvninger på træværk! En fugtighed i træet på 20% er meget højt og øger risikoen betragteligt for svampenedbrydende angreb, især i betragtning af, at du har målt denne efter en del af fugten må formodes at være diffunderet, hvorfor fugtindholdet må formodes at have været væsentligt større.

Jeg ville ikke turde ignorere disse misfarvninger uden at få verificeret hvad det er som har angrebet træværket! Er du "heldig" at det bare er skimmelsvamp, så kan du nok fjerne det (efter fugtkilden er elimineret)! Har du derimod et svampenedbrydende angreb, så risikere du at træværket er svækket samt mere modtageligt ift. fremtidige angreb.

Hvordan hpox kan mene at disse svampe er uden betydning er mig en gåde - men det har vi vist debateret før! Jeg kan kun råde dig til at få taget en prøve så du ved hvad du har med at gøre. Herefter kan du så vælge den rigtige indsats for at sikre dit træværk!

 Certificeret Statiker

Prøv at læse BygErfa blad nr: Erfaringsblad (47) 11 07 19 som omhandler problemet som er almindelig kendt.

Her er et klip:

Tagudhæng og carporttage

Der ses undertiden misfarvninger og skimmelvækst på ubehandlede overflader af brædde- og krydsfinerbeklædninger. Årsagen er dannelse af kondens, når fugtig udeluft møder en flade, der er koldere end luftens dugpunkt, fx:
•når udhæng eller carporttag afkøles ved udstråling til klar nattehimmel,
•ved udluftning gennem fx et baderumsvindue,
•ved aftræk fra et rum med gasfyr, der leder luften op i tagudhænget.

Misfarvning som følge af skimmelvækst på underside af tagudhæng og carporttage kan ofte afhjælpes ved maling [11], men efterisolering på tagets overside er mere effektivt.


Jeg synes at der er en tilbøjelighed til at bekymrer sig om alle mulige pillerier - særligt dem man kan give andre skylden for.

Skimmelsvamp er en af dem. Skimmelsvamp er jo absolut ikke en ny opfindelse og forekomsten af den er formodentlig ikke tiltagende.

Skimmelsvamp inden for dampspærren er naturligvis et problem, men er nemt at bekæmpe.
Skimmelsvamp udenfor samme dampspærre forekommer overalt og er ikke det store problem såfremt der sker en udtørring af de pågældende bygningskonstruktioner.

Så vidt jeg forstår så findes svampeskimmelsporer overalt og et forsøg på at udryde dem vll betyde at hele den temperede del af den nordlige halvkugle skulle afvaskes med Rodalon - hver uge!!!

Før i tiden havde man noget der hed plager, (hvoraf Egybtens 7 af slagsen er de mest kendte :o)), eksempelvis myre- luse- rotte- og skimmelsvampplager. I dag kaldes det angreb. Skimmelsvampeangreb eksempelvis. Den har lige fået en ekstra omgang på hysteriknappen.

En fugtighed på 20% i konstruktionstræ er nu ikke særligt højt. Kun såfremt fugten ikke bortventileres over tid er det et problem.

Men for nu at afslutte i nogenlunde fredsommelighed så lad os få en forklaring på hvorfor der er en tilbøjelighed til skimmeldannelse på undersiden af lige præcis tagkrydsfiner - i modsætning til de spær samme plader liogger på???

Skrevet af hpox på 30 nov 2011 23:32
Før i tiden havde man noget der hed plager, (hvoraf Egybtens 7 af slagsen er de mest kendte :o)), eksempelvis myre- luse- rotte- og skimmelsvampplager.    

Der var 10 plager i det Gamle Testamente, hpox.

1) Vand til blod.
2) Frøer.
3) Myg.
4) Fluer.
5) Kvægpest.
6) Bylder.
7) Hagl.
8) Græshopper.
9) Mørke.
10) Død.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er kun de 7 der tæller.

Mørke og død er ikke en plage, men en livsbetingelse.

Og vand til blod var bare lidt rødbedesaft der var løbet ud i Nilen.
Det var Cairo Ekstrablad der fandt på det med blodet.
Blod sælger som bekendt aviser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også