Batteri lader

 Følg tråden
Tex75
Tex75
Indlæg: 13
Postnr: 4600
Tex75 Tex75
Hej
 
 Jeg har ikke den store tekniske snilde, så har lige et "simpelt" spørgsmål.

Har hevet batteriet af fruens gamle Opel Astra, og har sat det til opladning her i stuen, med en halv stor Einhell lader jeg har lånt.
Den kan både lade 6, 12 og 24 volt.   Jeg har valgt 12 

Men hvad skal den der lille viser stå på ?  Det er vist ampere den viser... Men viseren er kun 1 millimeter over 0.   Hvad betyder det ?    Og hvad skal den stå på når det er færdig opladet ?    Der var strøm nok på da jeg startede. Ville bare lige fylde det helt op til vinteren, da hun kun kører meget korte ture.

Mvh. Carsten
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20189
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Se hellere at få det batteri ud af stuen, der frigøres nogle giftige og meget brandbare gasser når det oplades.
Og dit batteri er fuldt opladet når viseren ikke er flyttet mere end en mm. på skalaen.
Når man lader på et batteri der er brugt af, starter den som regel med at vise 4 amp på skalaen, herefter falder amp forbruget efter hånden som batteriet bliver op ladet.
Hvis det er et 12 v. batteri skal du selvfølgelig lade med 12 v.
S. fabrin
S. fabrin
Indlæg: 7081
Postnr: 4400
S. fabrin S. fabrin

Har du målt spændingen på din akkumulator. Den bør være mellem 14v og ikke over 14,4V.
At viseren på laderen ikke bevæger sig tyder på, at akkummulatoren er opladet. Hvis du har et voltmeter, kan du måle spændingen uden laderen tilsluttet. Den bør ligge omkring 14V. Når du kommer over en ladespænding på 14,4 V, begynder akkumulatoren at frigive brint og ilt , som sammenblandet (knaldgas) er eksplosivt. Hvis du har en vægtfyldemåler, kan du måle vægtfylden, som i fuldt opladet tilstand bør være 1,28. Vægtfylden kan naturligvis kun måles, hvis du ikke bruger en vedligeholdesfri akkumulator.

Prøv at måle ladespændingen, med akkumulatoren i bilen og se om spændingen ligger mellem 13,8V og 14,4V.



 


 

 

fase
Tex75
Tex75
Indlæg: 13
Postnr: 4600
Tex75 Tex75 Trådstarter
Hej og tak for svarene 

Jeg har ikke noget at måle med, så kan ikke tjekke de ting.
Ville bare lige sikre mig at det var ladet helt op, nu her hvor de kolde nætter begynder.  Hun kører ca. 2 km 2 gange om dagen, så det er jo ikke meget den selv får ladet.

Jeg har fjernet det fra stuen, og det har nu ladet i ca. 6 timer på "skildpadde" hastighed.  Viseren har ikke rigtigt rykket sig, så ved ik om den overhovedet har ladet noget, eller om batteriet var fuldt opladet fra start...

Tænker jeg skal gi den natten over for at være sikker, eller risikerer jeg at gøre mere skade end gavn ved det ?
S. fabrin
S. fabrin
Indlæg: 7081
Postnr: 4400
S. fabrin S. fabrin
Tænker jeg skal gi den natten over for at være sikker, eller risikerer jeg at gøre mere skade end gavn ved det ?

Sålænge du ikke overlader, sker der intet. Det er kun, hvis ladespændingen er for høj, batteriet tager skade. Men hvorfor ikke bare lade lidt f.eks. en gang om ugen med batteriet i bilen, hvis du har mulighed for det. Som du beskriver det, virker det som om batteriet allerede er fuldt opladet.
fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Opladning af batteri
    Lav-Hobby
  2. Akkumulator
    Lav-Bil
  3. Batteri / Lader
    Lav-Båd
  4. Lader vedligeholdessesfri batteri.
    Lav-Motorcykel
  5. Batteri?
    Lav-Bil