Anderilette Lav-Det-Selv 3049 31-03-2000 14:27 Er der nogen, der kan forklare mig, hvad ANDERILETTE er og eventueltsupplere med en opskrift? Jeg har forsøgt flere opskriftssamlinger udenresultat.Med venlig hilsenKJo 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:27 Hvis det er det jeg tror, så er det en fransk specialitet.Rilette minder om pate, men er meget løsere og saftigere ikonsistensen, man kan se de enkelte kødtrævler.Her er en opskrift på fiske-rilette, måske kan man bare bruge stegt/kogtandekød istedet.(Ingen garanti for resultatet)Mvh MonaRillette av böckling Rillette av böckling. Rillette är "röra" på franskaoch serveras med toast eller brödstickor. 5 nyrökta böcklingar, eller annan varmrökt fisk 0,5 msk riven gul mild lök 1 dl vispgrädde 0,5 tsk salt nymald vitpeppar1.Rensa böcklingen och mosa i en mixer.2. Häll på salt, peppar och den rivna löken.3. Fyll på med vispgrädde och kör tills du har en jämn smet.4. Lägg upp i skål och servera med kniv så var och en kan ta.
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:28 Rillette af svin og and:1 kg svinekød (helst med fedt, brusk og ben) og1 kg and (i andre varianter bruges gås eller kanin)skæres i stykker, kommes i en gryde og tilsættes2 tesk. salt1 tesk. peber2 laurbærblade1 stor kvist timianFyld op med vand til det hele er dækket (4 liter?)Stil gryden over sagte ild, og lad det simre - uden låg - til altvandet er fordampet (5-8 timer) og kødet er kogt helt ud.Fjern brusk, ben, skind og fedt (nemmest afkølet) og mos kødetmed en gaffel til en jævn pure, som kommes i små forme somstilles køligt.-----------------------Du kan bruge al slags kød, evt. kun andekød, så der er rigemuligheder for eksperimenter. God fornøjelse.Med venlig hilsen, Emil
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:28 Tak til Mona og Emil for hjælpsomhed med forklaring og opskrifter, dersnarligt vil blive afprøvet.De venligste hilsner, Kaj
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:28 Nu faldt jeg over Henri Babinski (Ali-Bab), som for 100 år sidenhavde en lidt anderledes opskrift (side 503), citat:Rilletter laves af krydret fedt flæsk som er stegt i sit egetfedt. Deri kommes næsten altid stegt svinelever som er pressetigennem en sigte. Desuden tilsættes andre kødsorter, særligtfjerkræ og da i særdeleshed gåsekød.Opskrift på rillette med gås:1 kg. magert flæsk, mørbrad eller skinke1 kg. svinebov1 kg. gåsekød½ kg. gåselever250 g. stegefedt 75 g. salt 65 g. skalotterDiv. kryderier, timian, laurbærblad, cayenne, nelliker, hvidløgKoges i 5 timer, hakkes eller passeres gennem en sigte, hældes påsmå glas som dækkes med smeltet fedt og papir. God hors-d´æuvre.-----------------------------------------------Ali-Bab mener altså at vi skal spise al fedtet (her findessmagen), og at det grundlæggende er svinekødet. Det var måske iorden for 100 år siden, fra før pennecillinens tid.Pellaprat er mere moderne. Han har set at smagsstofferne kankoncentreres uden alt for meget fedt.Men du regerer i dit eget køkken.Jeg har med held prøvet metoden på noget oksebryst, men da detkoger meget ind, skal man være *meget* forsigtig med krydringen.Personligt ser jeg det som en erstatning for suppe, som noglesteder er en daglig ret og pligt.Jeg kan sagtens finde på at lave det på den måde du an(d)tyder,selv om det ikke er efter den originale hensigt. Måske vil et parskiver velstegt bacon øge velsmagen.Med venlig hilsen, Emil
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:28 > Fedtet får jeg fra mine ænder >- men jeg er kommet til at tænke på, om der ikke også skal svinefedt i, forat "massen" kan stivne?mvhTove