Krav til udlejer ang. stormskade

Hey LDS!

Ja, i dag vælter det nok ind for emner ang. stormskade, men her er et lidt specielt et.

Jeg bor til leje i en meget gammel bygning. I går aftes fløj der en del tagsten af bygningen, og det skal udlejer selvfølgelig udbedre, ingen tvivl om det har også snakket med dem.

Nogle af de tagsten røg så ned og skamferede min nabos rigtig fine BMW E60.

For mig ligger det naturligt at udlejeren også burde dække skaderne på hans bil, mens de selv mener at det er hans egen sag at få det dækket. Bilen holdt parkeret som udlejeren har opfordret til.

Det jeg vil frem til, er om nogen VED om de SKAL dække det? Kan da godt være de ikke skal

Men vil det så sige, at hvis gavlen blæser ind i stormvejr og smadrer alt mit inventar, er det så mit problem at forsikre mig mod det, altså indbo ? Det er vel teoretisk det samme?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke svare dig på dit indbo... men det er måske noget andet, da det jo er en meget direkte følge skade, og den kan henføres til huset, uden nogen tvivl.
Det kan være svært at bevise hvor tagstenene kom fra...

Jeg fik i stormen 1999 en lille bule i motorhjelmen på min bil, opg det fik jeg at vide ville være en skade der var for egen forsikring eller privat betaling..... At jeg valgte at undlade nogen rep er så en anden sag... en ældre bil der alligevel skulle skiftes.. Og det reelt ikke havde nogen betydning for værdien....

MVH Njord

MVH Njord
I begge tilfælde skal udlejerens forsikring dække skaderne, det kunne være kønt om der gik en forbi huset og fik en tagsten i knolden, og udlejer så bare kunne sige at det var da hans egen skyld, han kunne bare lade være med at gå der lige når hans elendige tag kaster en sten ned !
Men udlejeren er vel bange for at hans forsikrings premie skal stige !!!
jeg tænker også at det er udlejeren der spiller tricks i dette tilfælde

Jeg er dog slet ikke bange for at tage diskutionen med dem, men jeg vil bare gerne have noget KONKRET hvor det måske står, for der er intet at være i tvivl om, for bilen holder næsten foran huset, i sin respektive parkeringsplads !

Men det lyder korrekt at de skal dække det, det er jeg glad for at jeg ikke er den eneste der syntes

Men nogen der kan finde noget konkret hvor det står? Har googlet, men kan ikke rigtig finde noget og lejekontrakten står der intet i...

 

Uden at ville lægge hovedet på blokken, så mener jeg, at det kommer ind under hændelige og forventelige skader.
For uanset hvor udmærket et tag måtte være vedligeholdt, vil der kunne løsne sig tagsten om ikke andet så fordi et tag kan påvirkes af fremmede, flyvende objekter og dermed skades og løsnes m.m.m. Men regler og love forandrer sig hele tiden.
Kan man bevise at taget var i en særlig ringe vedligeholdelsesstand, har man en bedre sag.

Dine møbler vil blive dækket i tilfældet med den indblæste gavl, da det er en følge af en direkte stormskade.

Og nej, det er ikke noget jeg har fundet på, men bare noget jeg har læst mig til og erfaret gennem årene.

Med venlig hilsen
ktm

 

Sådan dækker forsikringen efter stormen
28. nov. 2011 10.07 Penge
Søndagens blæsevejr blev flere steder målt til over 33 meter per sekund. For at forsikringen skal dække stormskader, skal vindstyrke eller vindstødene være på mindst 17,2 meter per sekund.

Her kan du se, hvilke skader forsikringen dækker:

Bygningsforsikring:

Din bygningsforsikring dækker skader på dit hus. Det kan for eksempel være tagsten, der løsner sig og blæser ned fra taget eller knuste ruder.Desuden dækker forsikringen skader på garager, skure, og andre småbygninger, hvis de er opført på murede eller støbt sokkel.Indboforsikring:

Din indboforsikring dækker de skader, der sker som følge af en samtidig stormskade på bygningen. Det kan for eksempel være skader på dine møbler, tæpper og lignende. Dog dækkes ikke stormskader på forsikrede genstande, der befinder sig udendørs. Bilforsikring (kasko):

Forsikringen dækker skader på køretøjet fra for eksempel væltede træer eller nedfaldne tagsten. Ulykkesforsikring:

Din ulykkesforsikring udbetaler erstatning, hvis du får en personskade, der medfører et varigt mén på mere end fem eller otte procent.Ved dødsfald betales erstatning, såfremt denne dækning er valgt på ulykkesforsikringen
Tak for det allesammen..
Det var nogle rigtig brugbare svar i kom med..

Og nej, de dækker ikke Men det er jo også helt fair, var bare i tvivl på min nabos vejne!

Endnu engang tak for hjælpen

 

Din nabo kan med loven i hånden, gå til udlejer og få ham til at betale din nabos selvrisiko

 

Bilejer har ikke krav på noget som helst, og ejer af ejendommen er ikke ansvarligt for hvad en stormskade forårsager på andres ejendom, hvis taget var oplagt efter forskrifterne og normalt vedligeholdt.

Bilejeren skal have en lovpligtig ansvarsforsikring, hvis bilen laver skade på andre, og kan købe en kaskoforsikring, endda uden selvrisiko. Stiller man sin bil under en bygning påtager man sig en risiko, og dette er ikke husejers ansvar. 

Husejer kastede jo ikke tagstenene ned på bilen, og har derfor ikke begået nogen handling som kan straffes.

Husejere der har lån i huset skal have en lovpligtig brandforsikring, men kan tilkøbe sig yderligere dækning for skader, men ansvarsskader er mig bekendt ikke en del af den slags forsikringer.

Havde husejer derimod haft et tag hvorfra der hang lange istapper som faldt ned og skadede en bil, kunne denne blive erstatningsansvarlig, fordi husejere har pligt til at sikre at der ikke kan falde ting ned fra huset som kan skade personer eller andet, men at der ryger et par tagsten er ikke nødvendigvis det samme.



Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis