For højt kulilteindhold/lambdatal til syn

Hej
Jeg har været til syn med bilen: alfa romeo 146 ti 2,0, 1999 og den dumpede på for højt kulilteinhold og for høj lambda værdi.
lambda værdi for høj 0,89 (synes han sagde den skulle ligge på 0,2)
kulilteindhold for høj 1% tomgang
kulilteindhold for høj 1,2% forhøjet tomgang

Hvad gør jeg så? Jeg har tænkt mig at checke udstødningen for utætheder som det første. Jeg går ud fra lambdasonden virker da alle tallene faldt når synsmanden gassede op, eller måske virker den kun delvist, eller hvad?. Men jeg vil teste lambdasonden på et værksted snarest for at udelukke dette.

Det kan også være katalysatoren eller en forkert siddende/monteret tandrem, eller en defekt luftmassemåler. Men jeg ved ikke hvor jeg skal kigge hvis lambdasonde virker og udstødningen er tæt, og kan man feks. se om en katalysator er defekt. Den skal gensynes inden en måned så jeg håber nogle kan hjælpe.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Var bilen kørt op i driftstemperatur, inden du fik den testet.

mvh jens

Den var rimeligt varm, jeg havde kørt ca 12km til syns stedet og varmet lidt på bremserne samtidigt og holdt lidt i tomgang inden, men den kunne nok have været varmere. Temperaturmåleren viste ca. 70c° (hvis den virker) da den stiger efter 3-4min tomgang inden synet. Men da han satte testeren på stod den på 6-7% i Co² mener jeg og faldt så jo flere omdrejninger den fik, helt ned til 0,76% så jeg. Lambda lagde jeg ikke så meget mærke til ved testeren.
Jeg lagde mærke til der stod 110Kw ud for modellen(twinspark), men motorkoden til min bil siger 114kw. Må den så ikke udlede lidt mere hvis den yder lidt mere.
Var det min bil, ville jeg give den en ny lambdasonde. Det er relativt nemt og ikke specielt dyrt. Den kan købes andre steder end hos Alfa til formentlig gunstigere pris.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej og tak for svarene. Jeg checkede udstødningen i dag og fandt et hul på størrelse med en kuglepen. Der er ikke rust men et rundt hul, så de kan vel svejses til. Så talte jeg med en mekaniker der mente det også (udover lambdasonden) kan være termostaten. Og jeg ha rfor nyeligt undret mig over den ikke varmer så meget inde i bilen.
Jeg har næsten ikke kørt i den da den har været i garage/værksted så jeg har ikke haft brugt varmen i bilen før dagen jeg kørte til syn, men det virker ikke som om den giver varme i bilen, specielt ikke når det er koldt udenfor. Så måske står termostatspjældet åbent og måske derfor har den ikke kunne blive varm nok.
Det kan vel også være temperaturføleren der sidder på termostaten der ikke virker eller et knækket kabel til denne.
Hvordan checker jeg om termostaten virker. Er det noget med at tage den af og smide den i kogende vand og se om den virker.
Og så evt. en lambdasonde så burde den kunne gå dennem syn.
Hvis vandtermostaten altid står åben når bilen aldrig drifttemperatur, og den falder i grader når du kører, specielt når det er så koldt som nu. Hvis den slet ikke åbner er du ikke i tvivl. Det er altid en god ide at kende sin bils temperatur kurve, så spotter man hurtigt fejl, der kan blive meget dyre.

Har 2 gange faldet til 2 forskellige syn mht. forurening, første gang den bagerste potte der var faldet sammen inden i. Anden gang var det lambdasonden der ikke virkede, den blev skiftet, den var meget tilsmudset, kunne muligvis bare være renset, men måtte varme den med gasplamme for at få den til at slippe efter 10 år, så den var intet værd.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Fandt du problemet? og hvad var problemet?
Tror ikke du får svar her tre år og syv måneder senere

Trying is the first step toward failure...But failure is the first step toward experience
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis