Transformer til LED..?

Et par spørgsmål:
Hvorfor skal nogle transformere have en min. belastning? særligt dem til traditionelle halogen spots mv.
Hvordan kan en halogen transformer skade LED dioder?
Jeg kan forstå på andre tråde at der skal være en så kaldt "LED-driver" i forsyningskilden til LED.
Hvad er en LED driver?

Hvorfor spørger jeg om det..:
Jeg er pt. ret vred over et dyrt indkøb af LED spots.
Producenten PAULMANN - som jeg tidligere har købt udemærkede spots af - har jeg købt 10 stk. 12 V - 3W LED spots af.
Efter de med et par ugers mellemrum brændte transformerne af, fandt jeg ud af at transformerne var til 24 V med max belastning på 7W. Efter at have målt LED dioderne, konstatere jeg at de reelt forbruger 11W pr. stk!
Jeg er virkelig tosset og 2800 kr. fattigere

Tjek Jeres LED i forbrug lige efter køb!!!


Mange hilsner
Polite
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis en LED har forsyningsspændingen f. eks. 12V, så er det ligegyldigt hvilken omformer, der leverer de 12V. LED-driveren er en strømgenerator, som vil være indbygget i LED-pæren, hvis denne er markeret med 12V.

At der skal en minimumbelastning til på visse omformere (som du kalder transformatorer), skyldes, at det i designet er forudsat for at få den interne oscillator til at fungere. Det ville jo være meningsløst at sætte designspecifikationerne til, at den skulle kunne køre i tomgang, da det aldrig forekommer med mindre alle pærerne er stået af.

Hvis du har kørt dine LED's med dobbelt spænding i længere tid, så er det da sandsynligt, at du har ødelagt dem, og at de derfor trækker så stor strøm. (Det kan måske også skyldes at din måling er forkert??)
nogle af de led jeg har i huset, har jeg blot kørt på en helt alm størmforsyning, dog skal den i nogle tilfælde levere jævnstrøm, hvor dem til halogen oftest giver vekselstrøm, men udover det har jeg ikke erfaret at der er forskel :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Tak for Jeres svar
OK - tænkte nok der var en fornuftig forklaring på min forbrug.
Ja, jeg kalder dem transformere, for det er jo de gør - transformere en given spænding til en anden.. er det ikke korrekt?
Ja, LED'ene har kørt med dobbelt spænding ca. 2 md før omformerne kolapsede. Jeg havde ikke nærlæst den indtrykte tekst med spændingen i omformeren, men kun den store klistermærkat som PAULMANN havde klistret på, med en anden spændingsangivelse.
Jeg har en variabel DC spændingskilde med effektmåler (en strømforsyning - fra Brinck så vidt jeg husker..) det er klart at der kan være lidt fejl på, men jeg tror det er et præcist det jeg måler - det passer godt med andre pærere mm.

Mange hilsner
Polite
 
Led skal man styre via strøm og ikke spænding, og er man klar til et stor tab i en modstand, kan det på 12 V gøres med en modstand alene. Ikke elegant men simpelt - hvis man bare skal bruge en enkel rød lysdiode til at vise der er strøm på.
Mange af de moderne pærer har det hele indbygget i pæren. Jeg bemærkede nogle af mine 220V ledpærer har spændingsangivelse 100-240V, gad vist om der sidder en switchmode strømforsyning i dem ?

 

Hej

Er det en komplet spot med led eller er det led spot pærer du har købt.

Det lyder meget voldsomt at forbruget på en 3W 12V Led spot pære er på 11W,
var det efter du havde kørt med pærene på 24V at du målte 11W?

2800 Kr. for 10 Led spot-pærer lyder meget dyrt.

Se link:

Mvh.

Michael



L-TEC WebShop

Billige Pærer og Lyskilder,med mængderabat

http://www.123el.dk

 

Annonce
Hej Michael.

Mon ikke du skal nærlæse inden du anvender tråden til at reklamere for egne produkter...

Polite skrev:
"Efter de med et par ugers mellemrum brændte transformerne af, fandt jeg ud af at transformerne var til 24 V med max belastning på 7W. Efter at have målt LED dioderne, konstatere jeg at de reelt forbruger 11W pr. stk!
Jeg er virkelig tosset og 2800 kr. fattigere "

Det var jo ikke LED spottene der kostede de 2800... men trafoer.... At det så også er meget dyrt er en helt andne sag....

MVH Njord..

MVH Njord
Dette produkt fra Paulmann er en komplet LED spot med indfatning osv. som havde den fordel at den kunne placeres i en vådrumszone 2 og kun behøvede en frihøjde på 51 mm imellem overside af loftshøjde og evt. overlag.
Det fremgik måske ikke helt klart - men de kr. 2800,- var alle 10 LED spots inkl. indfatning og 4 traforer - indkøbt i tyskland med ca. 40% besparelse på daværende tidspunkt.

Det undrer mig stadig at LED spotten var udstyret med alu køleribber som kunne bringe misundelse frem i enhver gammel PC ejer med store grafik kort :-) Det forstår jeg ikke med et forburg på kun 3 W

Jeg har ærlig talt mistet tilliden til LED !!!

Mange hilsner
Polite
 
Hej Polite

Du skal ikke opgive håbet helt endnu.
De spot du har købt har sikkert en angivelse på 300-350mA det er denne der er afgørende for hvordan dine led-drivere skal indstilles.
Hvis du ser på led-driverens monterings-vejledning kan du se belastningen i Watt ud for Feks. 350mA, hvis der står max belastning 7W ud for denne, kan du kun kører med 2 stk. spot pr. led-driver.
Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal forbinde dem kan du sende mig et billede af spot og driver.

Mvh.

Michael

L-TEC WebShop

Billige Pærer og Lyskilder,med mængderabat

http://www.123el.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis