Fladrem

Jeg har anskaffet mig en ældre, måske gammel, drejebænk, som jeg gerne vil til at lege med. Men den mangler en fladrem, ca 25 x 1000 mm.
Er der nogen her, som kender til et muligt sted, hvor jeg kan købe en rem?
Eller måske allerbedst, er der nogen, som måske ved hvordan man selv kan lave en fladrem?

Venlig hilsen
Knud
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du funden en rem ????????????

mvh jens

køb den hos laurits Andersen han har dem på lager.
du har vel ikke tilfældigvis ikke en trappeskive til sådan en eller ved hvor der ligger en ved hvor der ligger en

PEK

 

Nå, for søren,
Jens's spørgsmål har jeg desværre slet ikke set
Og nej, jeg har ikke købt en fladrem, fordi jeg ikke har ikke kunne finde ud af at skille maskinen ad, så remmen kan komme på. Jeg har vendt og drejet maskinen og talt med folk, som jeg troede kunne hjælpe mig med at skille de ad, men nej, intet hjalp. Jeg ved jo godt at det kan lade sig gøre, for der sad jo en gammel slidt omvendt kilerem på, da jeg fik den. Og den er jo kommet på.
Så jeg fandt brugt tandrem fra en bilmotor, som jeg skar over, barberede tænderne af, skar kileformet i enderne og syede sammen på stedet.
Tøser: Jeg prøver at google "Laurits Andersen", -men jeg har altså desværre kun de to trappeskiver, som sidder på min drejebænk. Og den ene kan jeg som sagt ikke engang få af.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
I gamle dage blev fladremme nittet sammen efter tilpasning, med store, lange flade nitter, som klammer

 

Skrevet af uldal på 04 jun 2012 19:35
I gamle dage blev fladremme nittet sammen efter tilpasning, med store, lange flade nitter, som klammer
Ja dem kan jeg godt huske

www.grene.com/shop/action/Se...langId=-11


Der var også et andet sindrigt system, som  blev klemt om remmen, på begge enderstumper, der var så em masse øjn på de to samlere, herigennem trak man så et stykke ståltråd.
Den typeer mere bevægelig.
Men de kræver et specielt værktøj, for at kunne montere den korekt.
(det har grene også

www.grene.com/shop/action/it...tModuleCmd
mvh jens

knudr

Man kan også "skærfe " gøre enden tynd i længderetningen,  skære og slibe  (et langt skråt snit) korte remmen op i længde & lime lad det tørre natten over og du har en fin rem.

Er lige ved at tro at du kan bruge en lang kraftig livrem, og lave det selv du skal "bare" finde den rette lim til at lime læder med, kan ikke huske hvilken lim (sikkert en to-komponent lim) der blev brugt når værkstedet, hvor jeg var i lære havde en mand ude for at reparere/lave ny rem (på stedet) en flersidet kehle maskine.

Rem-samlerne je__ns viser brugte vi også til flad-remme til diverse maskiner, spidserne skulle så bare "vejnes" på bagsiden, eneste u-lempe var at disse samlere larmede lidt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Men de blev ikke samlet med et stykke ståltråd men med et stykke snoet kattetarm.
Skrevet af j håndstad på 04 jun 2012 23:56
Men de blev ikke samlet med et stykke ståltråd men med et stykke snoet kattetarm.

Ja der er rigtigt, det brugte man i gamle dage.
Jeg kan huske på en tidligere arbejdsplads, vi havde en ældgammel slibemaskine, hvor remmen var samlet på den måde.
Som jeg husker det, en ca 2mm tyk stiv stang, som var utrolig holdbar, og ja fremstillet af kattetarm.
mvh jens
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis