Fladrem

Jeg har anskaffet mig en ældre, måske gammel, drejebænk, som jeg gerne vil til at lege med. Men den mangler en fladrem, ca 25 x 1000 mm.
Er der nogen her, som kender til et muligt sted, hvor jeg kan købe en rem?
Eller måske allerbedst, er der nogen, som måske ved hvordan man selv kan lave en fladrem?

Venlig hilsen
Knud
Jeg har anskaffet mig en ældre, måske gammel... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
   Laurits Andersen HAR NUMMER 66159522
 Det er mystisk med din maskine det traditionelle er lejebukke fastgjort med 2 stk bolte men kan du sende mig nogle billeder af maskinen så kan jeg måske hjælpe dig jeg har altid beskæftiget mig med maskiner jeg har også Brødrene Dals katalog fra 1912 der er min den gamle i med billeder og der er mange flere modeller du er velkommen her igen.

PEK

 

Tak Tøser
Ja, dem med 2 bolte over hver lejebuk har jeg set på mange billeder. Hvis du vil kigge billeder, vil jeg blive glad.
Jeg kan oplyse:
at spindlen har større diameter forrest og mindre diameter bag, både udv. og indv.,
at der sidder store møtrikker (til hagenøgler) på begge sider af forreste leje,
at bagerste  (osse til hagenøgle) er afmonteret på billedet,
at der sidder et kugleleje (trykleje?) på forsiden af bagerste leje,
at den er væsentlig pænere i dag, altså rengjort og nymalet

Venlig hilsen
Knud
Hvor blev billederne af?
Jeg prøver igen--

Venlig hilsen
Knud
Hej Knud som jeg ser På billedet vil jeg mene at der nok sidder nogle stop skruer ind igennem tandhjul eller remskiver som griber fast i inder akslen med udboringen ig når man er sikker på at de er fjernet skal akslen med udboringen trykkes ud i retning af pinoldok.

PEK

 

Skrevet af tøser på 05 jun 2012 20:21
   Laurits Andersen HAR NUMMER 66159522
 Det er mystisk med din maskine det traditionelle er lejebukke fastgjort med 2 stk bolte men kan du sende mig nogle billeder af maskinen så kan jeg måske hjælpe dig jeg har altid beskæftiget mig med maskiner jeg har også Brødrene Dals katalog fra 1912 der er min den gamle i med billeder og der er mange flere modeller du er velkommen her igen.


Et katalog fra 1912!

Det lyder da umådeligt interessant!

Jeg er selv den lykkelige ejer af forskellige gamle træ- og metalbearbejdningsmaskiner.

Er der nogen billeder af Nielsen & Winther drejebænke?

Annonce
  Desværre så har man ikke gjort så meget ud af at sætte navn på maskinerne hvad årgang tror du din maskine er fra?

PEK

 

tøser:

Jeg har sendt en besked til dig...
Ja tak for beskeden jeg prøvede om jeg kunne sætte billeder ind men det løkkedes ikke hvordan gør man

PEK

 

Det er begrænset hvor store billeder man direkte kan lægge her.

Men så kan man netop benytte sig af en upload-service som f.eks.

http://www.peecee.dk/

Og evt. linke til det.

jeg vil gerne sende på din email hvis jeg må og du kan sende til minførst det er

[email protected]

jeg fandt endnu en ældre bog med flere drejebænke dem kan du også godt få afse

PEK

 

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis