Radiostyret armbåndsur

Hej LDS ér.Jeg undrer mig over hvordan et radiostyret ur virker. Hvis man f.ex. køber et sådan på e.bay i England, som jo har 1 times forskel fra os. Kan uret uden ændringer bruges i Danmark. Kan det uden videre anvendes under flyvning mellem de forskellige tidzoner?
 Og så undrer det mig at man sælger et ur som har en nøjagtighed på omk, 1 sec. på 60 mio. (eller deromkring) år,uden sekundviser.   mvh. anvi

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af anvi på 25 nov 2011 17:29

Hej LDS ér.Jeg undrer mig over hvordan et radiostyret ur virker. Hvis man f.ex. køber et sådan på e.bay i England, som jo har 1 times forskel fra os. Kan uret uden ændringer bruges i Danmark. Kan det uden videre anvendes under flyvning mellem de forskellige tidzoner?
 Og så undrer det mig at man sælger et ur som har en nøjagtighed på omk, 1 sec. på 60 mio. (eller deromkring) år,uden sekundviser.   mvh. anvi

Uret, som er et krystalstyret ur, synkroniseres lidt afhængigt af hvilket ur en gang i timen eller en gang i døgnet af en sender i Tyskland eller England lidt afhængigt af, hvor du bor. Uret justerer også selv sommer og vintertid ved et signal fra senderen. Uret kan stilles til forskellige tidzoner, og kan iøvrigt fungere uden signal fra senderen.

Uret sælges uden sekundviser fordi uret, hvis det er et armbåndsur, kun stilles en gang i minuttet før at spare strøm. Nøjagtigheden bestemmes af nøjagtigheden på tidsmålingen i den sender, som sender tidssignalet, og ikke af urets nøjagtighed.

fase
Vi fik for en del år siden et radiostyret ur fra junghans af arbejdet (er lokomotivfører) det var med sekundviser, men de var ikke særlig gode og gik ofte istykker, mit holdte 2 år så stoppede det med at stille sig selv, og gik jo så forkert, og man kan ikke stille uret selv. samtlige ure blev efterhånden skrottet og vi fik nogen billigere seiko ure istedet for, de stiller ikke sig selv, men mit første ur mistede kun 2 sek på 1 år, det er alligevel imponerende..
Kvaliteten er øget betydeligt inden for de senere år. Det radiostyrede armbåndsur, jeg har, fungerer nu perfekt på 3. år.

fase
jeg har et vækkeur af slagsen, det har jeg haft i mindst 20 år, ingen problemer, skifter et enkelt batteri hvert andet år. Super

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har heller ikke oplevet nogen problemer med mit ur. Jeg har været udenfor tidszonen med 1 time, og der ændret uret sig fint. Kan ikke huske hvilken model det er, men det ville undre mig hvis du vil opleve nogen problemer af den slags.

mvh
_____
Martin
Himmelstrupbooking.dk
radiostyret armbåndsur analog model.
hvis uret er pivende falsk i klokkeslettet.
og kommer ind i sende område. så snure viserne hurtigt rundt
til den rammer klokkeslettet. lidt sjovt.
især under batteriskift.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis