Kommunen vil have separering af overfladevand og kloak.

Jeg modtog et kedeligt brev i mandags.

Deri står at min kloak skal laves om, så jeg får separeret mit overfladevand fra kloakvandet.
Det kan jeg egentligt godt forstå. Og synes det er en god idé at passe på vandet.

Men som med alt andet her i verden, handler det også om økonomi.

Jeg har så sent som i uge 32 i år, anlagt ikke mindre end 93m2 sten på en stor terrasse og rundt om huset. Dette skal jeg så have rykket op, sammen med min græsplæne, der nu ellers er ved at komme sig over sommerens strabadser!!

Mit spørgsmål går på om jeg bare skal klappe hælene sammen og sige "Javel". Eller om jeg kan forlange en eller anden form for kompensation?

Loven om de to vandledninger blev vedtaget i 2007. Det var samme år vi købte huset. Og vi har ikke hørt noget som helst om at det blev et lovkrav at vi skulle separere.
Der står heller ikke noget om nogen byplaner (eller hvad det hedder) i vores dokumenter fra sælger og advokater, da vi købte huset.

Jeg har overvejet om jeg bare kan blænde mit tagnedløb i den ene ende af huset og lade vandet rende ned i den anden ende, hvor der også er nedløb.
Men spørgsmålet er om jeg så skal have nogle ordentlige kasser af tagrender. (De eksisterende tagrender er kun 2 år gamle) Huset er 14.5 m. langt.
På den måde skal jeg kun grave i indkørslen, som ikke er moderniseret endnu.

Jeg er godt og grundig træt af at stå i den situation.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo endnu en af de her regler der er fuldstændig ude af trit med virkeligheden, for siden hvornår har Komunerne anlagt to spildevands ledninger ude i vejen.
Det skal separeres på din grund, men løber derfra ud i det samme rør ude i vejen.
Det er  da hul i hovedet.
Næh nej, der er sørme 2 sæt kloaker ude i vejen, i hvert fald fra en gang i 60erne, i sådanne områder der var nyanlagte.

Jeg købte mit første hus i 1968 og der var der da separat regnvandssystem både på grunden og i vejen. Der var i øvrigt også anlagt bassin til at tage overskuds regnvand ved skybrud.

Jeg har i øvrigt en 15 meter lang tagrende med kun afløb i den ene ende, og hvis du sørger for fald og jævnlig oprensning, kan den godt klare vandafledningen måske ikke ved direkte skybrud, men det er så ikke så ofte det sker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Punkt 1 er at det eneste rigtige er 2 stregs systemer. Eller du kan udlede tagvandet i egen faskine.

Når det så er sagt så er dine tagbrønde formodentlig anlagt med en tørstreng hen til en samlebrønd og først herefter blandes med det grå spildevand.

Hvor gammelt er dit hus?

Hvornår skal det være etableret med to strenge?

MVH Njord

MVH Njord
Det må så være forskeligt fra komune til komune, her hvor jeg bor har de kun en streng igennem byen.
Og jeg er jo ikke tilsluttet kloark systemet, men har to septitanke der tømmes en gang om året.
1) Når man byggemodner nye grunde etableres der altid separatkloak - enten med regnvandsledning eller nedsivning af eget vand
2) Når man renovere kloakken omlægger man den til separatkloak. Enten skrotter man den gamle fællesledning eller den strømpefores dertil etableres en regnvandsledning. Her pålægger man så alle at separare på egen grund.

At kloakken skal separares skal fremgå af din kommunes spildevandsplan.

Når du nu har købt huset efter at planen er vedtaget - så skal der gerne i Ejendomsoplysningsskema stå under feltet "Er der vedtagelser i kommunens spildevandsplan eller tillæg hertil forhold der kan få indflydelse på ejendommens spildevandsforhold" skal der være afkrydset JA.

Du kan som du skriver vælge at nedsive dit eget tag- og overfladevand og få proppet din skelbrønd til regnvand af (du kan senere vælge at koble på).

Du kan ikke komme udenom at skulle separarer.

Håndværker: Ca 50 % af al kloak er separat. Om 50 år er alt.

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis