Findes der spare pærer som ikke er sparepærer?

Hej

Jeg står overfor at skulle købe en masse ledspot til vores hus, vi har ca 40 spot rundt i huset samt udhæng og ville jo kunne spare en masse penge ved at skifte dem ud med led pærer på 3w, har fundet en side der sælger dem til 85 kr pr stk har før købt en fra ham af og den fungerer fint, men mit spørgsmål er kan jeg være sikker på at de kun bruger 3watt? han sælger dem jo billigere end man kan købe dem til i forretningerne selv jem og fix er dyrere med dem.
Kan man på nogen måde teste om de kun bruger 3watt i timen så man ikke køber katten i sækken?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan måles. Hvis du har et wattmeter, måler du effekten direkte. Ellers skal du måle spænding og strøm. I det sidste tilfælde ganger du spænding og strøm og får så Watt. Du skal huske at i sidste tilfælde kan det være svært at måle nøjagtigt. 3Watt ved 230V er 0,01304A svarende til 13,04 mA.

fase
Men det er nu ret sikkert, de bruger tæt på 3W. Der er ikke voldsom variation i fremstillingen af LEDs.

Til gengæld er der meget forskel i hvor meget lys, du får ud af 3W. Og hvilken farve det har, og hvor lang levetiden er. Det er hovedsageligt det, som er forskellen på LEDs.

Hvis du selv vil måle, og ikke har et fintfølende watt-meter, bør du måle på flere parrallelt forbundet, og så dele resultatet med antallet. Især de billige watt-metre fra supermarkederne måler ikke voldsomt præcist ved lave strømme.

Hvis du vil spare lidt, kan du købe dine leds direkte fra østen på f.eks. ebay. Der kan du få dem til ca. 1/3 af prisen. Så der er ikke noget underligt i, at den side du har fundet, kan sælge dem "billigt" - de har stadig fortjeneste på dem. Men ellers så gå efter en forhandler, som opgiver specifikationer på de anvendte LEDs. Lysstyrke, farvetemperatur og RA-værdi.
jamen de pærer han har da står der lumen og alt på men ikke hvor mange watt, det var bare så at jeg ikke købte dem og gik ud fra at det var 3 watt og så brugte de 25 watt pr stk, har godt set dem på ebay til billige penge men er de ligeså gode eller kan jeg gå ud fra at dem han har på siden nok også er købt i østen? der er måske ikke stor kvalitets forskel på dem fra europa og østen?
De fleste - uanset mærke bliver såmænd nok lavet i Østen ;-)

Det du skal være opmærksom på er ganske rigtigt lysudbyttet ( lumen ) og ikke mindst farvetemperaturen ( grader k ) og Ra værdien, som er farvegengivelse. Jo højere K-værdi jo koldere farve - men mere lys ( kan bruges udendørs eller hvor en varm farve ikke er væsentlig )

Over et spisebord er en LED med under Ra 90 og over K 2600 ikke anvendelig - farven bliver for kold og farvegengivelsen forkert ( bøffen skal jo helst have den rigtige farve )

Som lys under køkkenskabene vil jeg anbefale mindst Ra 80 og K 2300.

De fleste udbydere af billige oplyser desværre ikke Ra - værdi som er væsentlig - det er fordi den ligger og roder nede omkring 70 - alt for dårligt.

Jeg ville aldrig købe en LED til mit hus, hvor der ikke opgives Ra og K- værdi - " varmhvid " er langtfra nok.

Til orientering har jeg 8 LED ( Ra 80 ) og ca. 7 m LED bånd. de 5 m LED bånd er OK men de andre to er noget skrammel med en dårlig farvegengivelse ( de første jeg købte dyrt - men uden den viden jeg har i dag ;-) )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har set LED spot på tilbud til 20 kr..
Og har selv købt nogle LED spot med E27 fatning til 50 kr.. og de er ganske udmærket.. de fleste - men har da også i samme omgang købt nogle stykker der er meget grønne i lyset..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
jeg er i fuld gang med at skifte alt lys hjemme ud med led, (har stået på et par år) og har der erfaret at 85kr/stk er meget.
Jeg har i sidste uge modtaget 12stk fra england, dem købte jeg på ebay. 12 stk incl fragt, 326kr 27kr stk.
der er tale om gu10, 3w, 2900k, de giver et rigtigt godt lys :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
har du et link til de led du købte?
det kan du tro ja http://www.ebay.de/itm/120772018444?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648
men der er masser af muligheder samt prisklasser på ebay :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Når man har en GU10, skal man være klar over at der sidder elektronik inde i pæren, der også bruger 1-1½ watt, så en 3 watt led bruger nærmere 4-5watt. Dette gælder dog ikke ved 12V, men der skal man tage i betragtning, at driveren så bruger lidt strøm. Dette er dog småting i forhold til hvad du sparer på en 20watt halogen :-)

2900K er efter min mening for hvidt til almindelig belysning indendøre, men syntes også at 2300K er for gul. Smag og behag, men en ting er sikker, 3000K er for hvid indendørs. Den er dog perfekt i tøj forretninger, på værksteder osv.


 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Har prøvet de billige fra Kina (Zhongshan Sharing Lighting Co.) og de dyre kendte mærker. Der er stor forskel i farven og lysstyrken, watt forbruget er næsten ens , de billige dør ret hurtigt , især dem med elektronik , LED med kun en diode har det med at miste lysstyrken (lumen).
Gode LED pærer koster ca 200.- stykket, som feks. Philips Econic (230v med alm fatning)

Lysstyrken kan måles med et Luxmeter (det kan købes på nettet til ca 350.- søg efter "Digital luxmeter LM-200").

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis