Nyt oliefyr eller pillefyr? Hjælp og info ønskes :-)

God aften de herrer.
Jeg har følgende info:

Har bygget nyt værksted, fyrrum, skorsten osv ikke færdigt.

Rør er gjort klar igennem sokkel, men det vil kræve en opbygning af fyrrum og opgravning af gårdhave med belægningssten + opgravning af bryggers for at erstatte nuværende oliefyr i huset.

I princippet er jeg imod at man har en oliebrænder indenfor hvor familien sover, men idéen om en super nem installation trækker lidt i den retning alligevel.

Jeg har allerede købt PEX rør og VVB til pillefyr, men vinteren kommer snigende og jeg ved ikke om det alligevel kan betale sig at installere det.

Mit problem kommer sig af at mit gamle HS Tarm OT28 fra 1973 er totalt kalket til, virkningsgraden ligger sikkert kun på de 30% og den lugter og fylder meget. Ovenpå det er min oliebrænder lige stået af her til aften, what to do?

Som jeg ser det:

-----------------------------------

Pillefyr:

Plus:

Langvarig god investering

Billig i drift

Minus:

Skal bygge fyrrum ASAP

Skal investere i ny skorsten i nybygget værksted

Skal brække gulv op i bryggers (det griber altid om sig når man kommer i gang)

Skal grave hele gårdhaven op for at trække rør

VVS arbejde er større

-------------------------------------

Ny kondenserende oliekedel:

Plus:

Nem installation

Kan genbruge min nuværende skorsten i huset

Minus:

Skal have ny olietank

Pris på olie vil stige, deraf dyr i drift

Har ingen restvarme / varme i værksted (skal stå frostfrit hele vinteren)

Man har fortsat en varmekilde inde i huset

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om en investering i et pillefyr og skorsten kan betale sig alligevel, og tjener det sig overhovedet hjem igen.

Vores hus er 200m2 og isoleret i klasse A4, og vi bruger i gennemsnit 15000kr i olie om året, forventer dog et bedre resultat med nyere kedel uanset valg af olie eller piller.

Mit værksted er 130m2 i grundplan + 60m2 på 1 sal.
Det skal stå frostfrit hele året, og i perioder skal en del af værkstedet varmes op til 14-16 grader da jeg arbejder med biler som hobby.

Løsningen med pillefyr giver mig mulighed for at sætte en kaloriferblæser op i værkstedsdelen og lade restvarmen sørge for at resten står frostfrit.

Vælger jeg et oliefyr inde i huset skal jeg have el-radiatorer op eller en DanTherm i værkstedet der ligeledes kører på olie.

Nogen der har gode idéer eller erfaringer?

Mvh Carsten fra Aulumv

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er jo ikke helt nemt.
Har du overvejet jordvarme/luft-vand ?

Ja olien stiger og stiger (har selv oliefyr)

Træpiller er billigere, men der er jo lidt arbejde med dem. (endnu men mon ikke der er pointiale, for lidt extra afgift her også?)

Hvis du vil udskyde din beslutning, kan du jo købe en brugt oliebrænder.
Ofte kan man finde en der 3-5 år gl for 500-1000 kr. i DBA & GG.

mvh jens


 


 


 

Hej Jens
Jordvarme er absolut og helt klart udelukket - det er alt for dyrt i strøm på et gammelt hus og tjener først sig selv hjem på 50 år (pumperne holder i ca 10 år og er dyre)
der er jo mange meninger om jordvarme, men jeg har fået tilbud og vil ende med en opgravet have og -130000kr på bankbogen :-)

Ja, jeg køber sgu nok bare en oliebrænder og laver alt som det skal være til foråret.

Må se i øjnene at olie er og bliver dyrere med tiden.
Tak for svar.

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Med kun 15.000 kr. i fyringsudgift, skal du helt sikkert bare finde en ny brænder og så lade den gamle kedel være. Det er jo billigere end superbilligt! Du får aldrig noget billigere!

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM:
Her snakker vi i gennemsnit, sidste vinter kostede 12000 alene, samlet ender vi jo nok nærmere på 20000kr når vi oplever -20 grader i længere perioder.

Fyret skal ud af huset, og VVB i fyret er ældgammel og tilstoppet af kalk. Det er totalt slidt op, så der er ingen vej tilbage.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Mit hus er på 300 m2 og vi er 2 beboere. Til at varme dete op, regner jeg med i år at bruge 10 tons træpiller, vel at mærke uden at tage værkstedet med, som jeg ellers plejer. Skulle værkstedet med på en grundopvarmning på 10-12 grader, ville der smutte et par tons mere.
Yderligere regner jeg med at bruge 1-2 tons træbriketter ved særlige lejligheder så som storm og meget kulde.
Det er et regnskab, jeg er meget tilfreds med
Ud fra disse tal, er det svært for mig at se at du kan få en forretning ud af at skifte fyringsanlæg, hvis du skal forrente og afskrive et nyt anlæg til måske 50-80.000 kr.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hmmm en brugt olie brænder er vist ikke en løsning for så vidt jeg ved må du kun opsætte en kondenserende olie kedel nu til dags og må den opsættes på din gamle skorsten?
Jeg havde helt klart valgt løsningen med et pille fyr. En woddy eller en scotte ville jeg vælge.

Nu var det jo ikke en kedel, der blev foreslået, som en midlertidig udsættelse af en varig løsning.
Men derimod en brugt oliebrænder, i den eksisterende keddel, det burde der ikke være noget suspekt i.

mvh jens


 

 

CR hansen: Som Jens siger, så er jeg ude i en nødløsning, scotte kommer forbi til foråret i stedet for :-)

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Nu er det jo snart vinter og jeg tror ikke det er tid til de helt store ændringer. Køb en brugt brænder og ta tabene på skjoldet.
Derimod skal du bruge tiden til at finde ud af en varig løsning.
Ellers ender du i en panik løsning, som kommer til at koste en formue.
Som man siger vælg dine kampe med omhug

it is better to burn out than to fade away
Gasse: Nemlig :-)
Fik fat en en god brugt brænder til en plovmand, den kører perfekt og jeg forbereder til pillefyr som planlagt.

Tak for alle indlæg.
Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis