Korrekt udlægning af PEX til gulvvarme?

Hej LDS'ere

Havde oprindeligt planlagt at udlægge Ø 20 mm. PEX til gulvvarme i min entre med centerafstand på 30 cm., men overvejer nu at gå ned til Ø 17, da jeg så kan få centerafstanden ned til 20 cm. - det passer bedre til den lidt "snørklede" entre.

Planen er at lave fremløb start ved området hvor man tager sko af og at slutningen af sløjfen er lige omkring hoveddøren.

Forslag til ændringer - eller er det korrekt planlagt?

De lodrette linier i venstre side af billedet angiver retningen på svalehalepladerne.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor har du ydervægge? Normalt anbefaler man vist at fremføringen ligges langs dem.
Jeg ville lave frem- og returløbet omvendt, således at fremløbet kommer ned forbi din hoveddør først. Fremløbet skal altid ligge langs ydervæggene.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du skal lade frem og retur følge hinanden - på den måde du har angivet vil du få mærkbare temperaturforskelle i gangarealet.

Hvis du har isoleret nogenlunde op til dagens standard i din entre kan du udemærket lægge 17 mm!
Med jeres input er jeg nået frem til flg. udlægning:


Frem og retur følger hinanden og først i fremløbet kommer hoveddøren som er eneste ydervæg.

Vil mene jeg bør jeg gå op i PEX Ø 20 mm. nu hvor centerafstanden er hhv. 20 og 30 cm. og isoleringen ikke er helt dagens standard.

Korrekt?
Dog ikke helt optimal at PEX delvis lægges i samme retning som svalehalepladerne - betyder det noget, så længe slangerne sættes fast på "toppen"?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis