Udglatning/Isolering af lille væg i kælgeren - gået i stå!

Hej med jer

Jeg har en lille væg i kælderen (3 x 2,2 m) som jeg gerne ville isolerer - både for varmen, men lige så meget for at få en flot glat væg.

Jeg havde tænkt at gøre det med: 37 mm isolering (mellem trælægter) - dampspærer - og en gipsplade, men fandt ud af at lægterne så ikke må røre væggen og fugt generelt kan blive et problem.

Så blev jeg af Silvan anbefalet nogle Masterboard (kalciumsilikat) plader som kan klæbes direkte på vægen, men det tyder på at de ikke er tykkere end andre plader (12mm +/-) og så er det måske heller ikke lige til at behandle dem efterfølgende ..

Overvejer nu bare at droppe isolering, og klæbe nogle gipsplader direkte på når vægen ikke er større, men er der smartere løsninger? - anbefalinger?

Det er et projekt jeg meget gerne vil have færdig hurtigst muligt, da jeg skal bruge pladsen.

Det skal helst ikke gå mere end 5 cm ud fra væggen, da jeg så rammer nogle vandrør der sidder i loftet.

Help
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mur en væg op i porebeton og gerne med isolering bag men så kommer du jo for langt ud (men rørene kan jo flyttes)

Fordelen er at du har en væg af uorganiske materialer, som ikke så let angribes af skimmelsvampe o.l. men husk at malerbehandle med diffusionsåbne produkter.
Forudsat at der ikke er fugtindtrængen af betydning i kælderydervæggen så kan du anvende trykimprægnerede lægter.

Hvis du gerne vil være hurtig færdig så drop projektet. En kældervæg behøves ikke at være hverken flot, glat eller isoleret. :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
trykimprægnerede lægter var en god idé .. bør jeg have dampspærer udvendige eller indvendigt i forhold til isoleringen?
Du kan bruge MicroTherm indeklimaplader i stedet for www.microtherm.dk
Du bør ikke anvende træ og gipsplader på kældervægge. Brug kun uorganiske materialer og ingen dampspærre men brug i stedet en diffusionsåben overfladebehandling som silikatmaling.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
En kælderydervæg er en ydervæg helt eller delvis under jordoverfladen.

Og er "der ikke er fugtindtrængen af betydning i kælderydervæggen" kan den isoleres på samme måde som ejhver anden ydervæg.
Hvor dampspærren monteres på den varme side af isoleringen.
Skrevet af hpox på 23 nov 2011 22:08
En kælderydervæg er en ydervæg helt eller delvis under jordoverfladen.

Og er "der ikke er fugtindtrængen af betydning i kælderydervæggen" kan den isoleres på samme måde som ejhver anden ydervæg.
Hvor dampspærren monteres på den varme side af isoleringen.

Hvordan vil du sikre at der ikke er fugtindtrængning? og hvor meget fugt skal der til før det har betydning?

Det går forøvrigt også ofte galt når ydervægge over jordoverfladen efterisoleres indvendigt, med massiv forekomst af skimmelvækst som følge heraf.
Nej, der er intet belæg for at påstå at; "Det går forøvrigt også ofte galt når ydervægge over jordoverfladen efterisoleres indvendigt, med massiv forekomst af skimmelvækst som følge heraf".
Men det sker i sjældne tilfælde.

Sikre mod fugtindtrængen på samme måde som enhver anden mur.
Der skal lige så lidt eller meget fugt til som ved enhver anden mur.




En kældervæg  er væsentlig anderledes rent fugtteknisk end en ydervæg i stuetagen, da den jo normalt er under terræn, og derved aldrig bliver tørret ud af vind og sol, og er påvirket af terrænnets fugtindhold.
Derfor vil der i perioder være større damptryk/fugtpåvirkning udefra end indefra, og fugten vil ophobe sig bag en eventuel dampspærre, og ikke fortsætte ud gennem væggen, for at blive ventileret væk gennem normal ventilation.

Derfor vil det være en fejl at montere en dampspærre i sin forsatsvæg i kælderen, hvor der af samme årsag altid bør malerbehandles med diffusionsåbne malerbehandlinger.

Derfor anbefales det at udføre sådanne forsatsvægge i pore/gasbeton og evt. mineraluldsisolering bag.

Det kommer an på hvem man spørger.

Her er Rockvools anbefaling;
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/efterisolering+af+k%C3%A6lder#f5800

Og her er forudsætningerne.

Vær opmærksom på:
Forudsætningerne for en indvendig efterisolering er, at kælderen er tør.
Hvis kælderen er fugtig bør dette problem afhjælpes inden efterisolering.
Manglende omfangsdræn kan give fugtproblemer
Alle rester af organisk materiale og plastmaling fjernes. Rester af organisk materiale øger risikoen for skimmeldannelse. Rester af plastmaling kan fungere som dampspærre på forkert side af isoleringen og derved en øget risiko for skimmeldannelse.
Dampspærren sluttes tæt til konstruktion og i samlinger

Mit svar går mest på at forudsætningerne for isolering af ydervægge er de samme uanset placering.
TØRHED skal være tilstede. :o)

Det er mit indtryk at alt for mange kælderydervægge efterisoleres uden at sikre sig, du, mig og dig om fugtforholdene overhovedet tilsiger det.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også