Udglatning/Isolering af lille væg i kælgeren - gået i stå!

Hej med jer

Jeg har en lille væg i kælderen (3 x 2,2 m) som jeg gerne ville isolerer - både for varmen, men lige så meget for at få en flot glat væg.

Jeg havde tænkt at gøre det med: 37 mm isolering (mellem trælægter) - dampspærer - og en gipsplade, men fandt ud af at lægterne så ikke må røre væggen og fugt generelt kan blive et problem.

Så blev jeg af Silvan anbefalet nogle Masterboard (kalciumsilikat) plader som kan klæbes direkte på vægen, men det tyder på at de ikke er tykkere end andre plader (12mm +/-) og så er det måske heller ikke lige til at behandle dem efterfølgende ..

Overvejer nu bare at droppe isolering, og klæbe nogle gipsplader direkte på når vægen ikke er større, men er der smartere løsninger? - anbefalinger?

Det er et projekt jeg meget gerne vil have færdig hurtigst muligt, da jeg skal bruge pladsen.

Det skal helst ikke gå mere end 5 cm ud fra væggen, da jeg så rammer nogle vandrør der sidder i loftet.

Help
Hej med jer Jeg har en lille væg i kælderen (3 x... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu set rockwools anbefaling, og jeg tror det er den bedste løsning for mig - væggene er forholdsvis tørre, og det virker som en nem og billig løsning.

Spørgsmålene er så:

På rockwools hjemmeside skriver de at jeg skal gøre således:
Væg > Stolper/Isolering > Fugtspærer > Gips

Men da jeg var i Silvan anbefalede han:
Væg > Fugtspærer > Stolper/Isolering > Gips

- det giver jo meget god mening for mig, da mest muligt at materialerne så kommer indenfor dampspærren, hvis væggen nu en dag skulle give lidt fugt. - Hvilken af de løsninger skal jeg vælge?

Derudover - kan jeg bruge alm. træstolper, eller bør det være noget andet (metal/flamingo, trykimpreneret eller lignende)?

Jeg ser frem til at høre fra jer, og få projektet overstået
Det bekymrer mig lidt at Rockwool så klokkerent kan anbefale noget, som faktisk kan give problemer rent fugtteknisk.
SBI-Anvisning 224 kommer med en del løsninger, og under Pkt 9.6.7 beskrives bl.a. min anbefalede løsning.

Normalt har jeg stor respekt for Rockwools løsninger, men her tror jeg de mangler noget nuancering i deres vejledning.
Det bekymrer mig lidt at Rockwool så klokkerent kan anbefale noget, som faktisk kan give problemer rent fugtteknisk.
SBI-Anvisning 224 kommer med en del løsninger, og under Pkt 9.6.7 beskrives bl.a. min anbefalede løsning.

Normalt har jeg stor respekt for Rockwools løsninger, men her tror jeg de mangler noget nuancering i deres vejledning.
Det bekymrer mig lidt at Rockwool så klokkerent kan anbefale noget, som faktisk kan give problemer rent fugtteknisk.
SBI-Anvisning 224 kommer med en del løsninger, og under Pkt 9.6.7 beskrives bl.a. min anbefalede løsning.

Normalt har jeg stor respekt for Rockwools løsninger, men her tror jeg de mangler noget nuancering i deres vejledning.
De anvisninger der gives af mere eller mindre tilfældige medarbejdere hos Silvan er langtfra troværdige.
Endvidere omtaler Rockwool kun DAMPSPÆRRE og det på den varme side af isoleringen. Som sædvanligt.

Jeg mener at man kan sammenligne kælderydervægge med alm. ydervægge på den måde at kælderydervæggene skal være lige så tørre som ydervægge, eksempelvis hulmurdisolerede teglstensmurer, når man udfører indvendig efterisolering.
mht. fugtindtrængen så er der jo ikke forskel på en kælderydervæg og en alm ydervæg - bortset fra at evt fugt bortventileres hurtigere fra den almindelige ydervæg.

Der bør anvendes trykimprægnerede- eller stålregler.
Normalt er det et krav at der kun anvendes trykimprægneret træ "på den udvendige side af dampspærrren" i gulve. Måske /måske ikke i vægge og det erikke noget krav i lofter.

Men man kan da godt spørge hvorfor kælderydervægge ikke kan laves på samme måde som terrændæk med strøgulve på betondæk. Men måske er det for risikabelt!?
Annonce
Man kan netop ikke sammenligne en kælderydervæg med en såkaldt alm. ydervæg, da en ydervæg over terræn udtørres af sol, vejr og vind og en kældervæg under terræn konstant er påvirket af terrænnets fugtighed, ligesom kældevægge jo oftest er opbygget helt anderledes end vægge over terræn.

Altså kan der ved kælderydervægge være fugtpåvirkning udefra og ind i kælderen, og denne fugt vil så kunne ophobe sig bag en evt dampspærre, hvor den ved en gasbetonvæg med en diffusionsåben malerbehandling vil vandre ud i rummet indtil der er balance i fugten.

Fugten vil så kunne ventileres væk via den normale udlufning, og bl.a. af ovennævnte årsag er der et større ventilationsbehov i kældre end i stueetager o.l.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også