Suzuki 4 hk/6 HK

Kan det virkelig passe.......

At eneste forskel på en 4 hk Suzuki og en 6 hk er omdrejningerne.

På Suzuki's hjemmeside er specifikationerne identiske, eneste forskel er, at 4 hk leveres ved 4000-5000 rpm, og 6 hk leveres ved 4750-5750 rpm.

En trollingfisker har fortalt, at man "blot" skal vippe et forkromet stop lidt op, så spjældet får en længere vandring, og vupti, en 4 hk er nu en 6 hk.

Hilsen Jørgen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan være forskel på, hvor godt svinghjulet er afballanceret, så jeg ville lige finde ud af, om de på begge motorer har samme varenr.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er vigtigt med svingjulet, hvis det skal op i højere omdr. Det er mange, mange år siden jeg var bådmekaniker, men kan da huske at Johnson trak flere heste ud af de samme kubik. ved at øge omdr. og derfor havde lettere og bedre afbalancerede svinghjul tilde høje omdr.
Det er så nok muligt at karbureringen skal ændres .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Er det en to, eller firtakter?

Hvis det er en totakter, så er der lidt generelt, som jeg lige kan komme på...

Generelt når det er totaktere, skal der lidt mere til, eks. ny kaburator og udstødnings kit.

Dog kunne nogle yamaha bare skrues op i o/m, og visse omc'er kunne man opbore en plade i indsugningen.

Suzuki har jeg ikke lige hørt om, men det lyder da sansynligt den bare er droslet sådan som du beskriver.(når 6 hk'en ligger det højere i o/m)
Men så kan du måske, se om gasspjældet åbner helt. (dog kan det også udelukkende være tændingsforstillelsen der ændres/øges)

Men at øge o/m på en motor, fremmer da ikke holdbarheden, slet ikke hvis der er ubalance.


mvh jens


 


 

Jeg har hørt det samme, og fra en der påstod at det var hans egen motor han ændrede det på...

Der var det også oppe at vende her, fordi jeg så mente at jeg kunne ændre min 5 hk mariner til en 6 hk..

Men ingen kunne bekræfte at de selv havde prøvet det..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hvad angår afbalancering så kender vi det jo også fra nye dæk. Min kones Clio afbalanceres til 140km/t min egen Mitzubishi til 200, selv om ingen af os kommer i nærheden af de hastigheder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Jens, det er en 4 takts motor.

Det er samme partnummer på et svinghjul til 4 hk og 6 hk motor.

Den eneste forskel jeg kan finde, er main jet, hvilket sikkert er dysen der sprøjter benzin ind i cylinderen.
Der nævnes også en pilot jet, som på nogle årgange kan være forskellige.

Kan det nu konkluderes at det kun er en dyse, og så en justering af gas spjeldet der gør forskellen?

Hilsen Jørgen
Og prisforskellen er 2.000 kr..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu ved jeg ikke hvilken båd du bruger motoren på?

Men det er jo ikke sikkert, at det at gå fra 4 til 6 hk, giver det helt store.

Den fart du skyder nu, for "fuld" gas, vil jo svare til, at du med 6 hk lige lukker lidt ned, og sejler økonomisejlads.

mvh jens


 


 

Jeg sonderer markedet for en påhængsmotor til min gummibåd, der er godkendt til max 9,9 hk.

Da jeg ønsker en motor med indbygget tank, og så lav totalvægt som mulig, da motoren skal fragtes frem og tilbage hver gang den skal bruges, så har jeg fokus på Suzuki, og muligheden for at få 2 hk næsten gratis er opstået.

Jeg ved ikke hvor kompliceret der er at skifte indsprøjtnings dyse, er der nogen der kan give lidt oplysninger om det?

Hilsen Jørgen
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis