Hvordan finder jeg ud af, hvad loftet er malet med?

Jeg vil gerne gøre et rigtig godt stykke arbejde, herunder opsætning af glasfilt såvel på  vægge som lofte.

Jeg opdagede, at malingen på loftet kom af i mellemsmå flager (2-3 cm i brede) og en mindre areal kunne skrabes af med en spartelkniv. Jeg kørte fingrene på det, der var inden under og der kom lidt hvidt af, men ikke meget. jeg prøvede også med en mørk, våd klud, og der var igen lidt hvidt, men ikke noget bemærkelsesværdigt. Malingen smitter til gengæld ikke af.

Hvordan finder jeg ud af,  hvad jeg skal gøre med loftet? Er det plastmaling oven på en gammel kalkede loft? Så skal jeg vel skrabe det hele af?

Der skal under alle omstændigheder glasfilt på for at armere loftet, så et råd ville være nice!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pudsede lofter er åbenbart en videnskal for sig.

Jeg ved ikke hvordan man fastslår den oprindelige behandling.
Men når du har fundet ud af det så står der her en hulens masse om malerbehandlinger af pudsede lofter.
(Behandlinger, lofter, osv.);

http://gm.flugger.com/dk/GRAWEB.DLL
Det lyder som om det er et tidligere kalket / hvidtet loft der efterfølgende er malet med en gang billig plastmaling. Du kan tjekke vedhæftningen ved at sætte et stort stykke bredt pakketape på loftet, tryk det godt til og med et hurtigt træk hives det af. Hvis der sidde maling på tapen er vedhæftningen ikke god.

Løsningen med løs vedhæftningen er enten afskrabning med en spartel, eller du kan prøve at varme det op med en prof. varmeblæser (hårtørertypen) når det bobler op skabes det ned med spartel. Efterfølgende skal loftet vaskes ned med kraftigt amoniakvand slibes og spartles inden du sætter væv op.

Under alle omstændigheder en stor omgang så god arbejdslyst." src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2010/emoticons/biggrin.gif" width="20" height="20">

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er helt sikkert limfarve der sidder op under. Det har intet at gøre med at loftet er malet med en billig maling. Det har noget atgøre med, at tidligere malede man bare ovenpå limfarven efter at have grundet den. Det kan man måske også godt gøre et par gange eller 3, men på et tidspunkt kan limfarven simpelthen ikke holde vægten på malingen mere og det vil begynde at skalle af. (dog meget almindeligt der ryger noget i kanterne af, hvis man har pillet tapet e.lign ned, men hvis det er midt på loftet ville jeg være meget på vagt) Og når det skaller nu, er sandsynligheden for at det vil kunne holde spartel + lim + glasfilt + 3 gange maling ret usandsynligt. Nogle steder vil det sikkert kunne, andre steder ikke. Det er svært at sige, men kan sige så meget, det er pisse irriterende at skulle hen og rette på et loft der bobler op, efter man har sat filt på det. Det kan lade sig gøre, men mange gange bliver det aldrig rigtig godt. Jeg vil anbefale følgende når du nu vil gøre "et rigtig godt stykke arbejde":

Gå ned og køb en så kaldt tapetstripper (sådan en med et barberblad i), og så ellers gå i krig med at få skrabet så meget så muligt af, en 15 cm spartel kan også gøre det, men er lettere med den anden. Når du har skrabet alt det ned du overhovedet kan, så er det bare at gå igang med at vaske limfarven af med varmt vand, jo mere du kan få af desto bedre. Det er et heste arbejde, men den rette løsning hvis du vil være sikker på at få et godt loft. Derefter grunder du lige loftet med microgrunder. Så kan du gå igang med at spartle, filt osv.

Den halve løsning er følgende: De steder det skaller, tag en hobby kniv og skær en rille rundt om hullet, 2-3-4 cm ud fra hvor du fornemmer det stopper med at sidde løst. Skrab malingen af ud til denne rille lidt forsigtigt. (gav det mening?) Vask forsigtigt limfarven af med varmt vand og grund med microgrunder og spartle hullet ud (helst med gips da det tørre hurtigt og dermed nedsætter tiden, hvor de sarte kanter er udsat for direkte fugtpåvirkning, der kan få det til at skalle mere når det nu er åbnet op). Derefter kan du prøve med filt. Men som sagt, det er den halve løsning, og man skal være heldig for at det lykkedes.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Nu skriver du jo ikke om loftet er med stuk osv, men er der tale om et 'glat loft' kunne et alternativ til at pjaske med vand samt skrabe løs på et gammelt pudset loft, være at skrue gipsplader på loftet og så starte derfra ...

/bjørn

Der var nogle gamle trælister og en grim rosetta, som jeg har pillede ned. Er du gal de jernsøm trækker meget af væggen med sig, når man hiver dem ud!

Har fjernet al savsmuldstapet, og fået lagt kabler i væggen (af en elektriker), og fjernet en del af malingen fra træværket (fodpaneler, dørkamre) - jeg mangler stadig vinduerne og vindueskarmen, hvor jeg kan se, at jeg skal bruge en varmepistol.

Der kommer en maler og ser på det i morgen. Jeg går i gang med at skrabe loftet, da jeg allerede har tapetstrippere.

Jeg tror ikke, jeg er god nok til at spartle til at spartle en hel væg og loft helt plan. Der er to værelser magen til denne, som også skal laves. Så der skal komme noget sort hjælp inden over. Måske lærer jeg også noget!

Hvor meget tror I, det kan koste? Har allerede postet 10.000 i projektet, og har stadig en del af materialet.  
  
Tak for alle de interessante indlæg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvorfor vil du begynde at bruge varmepistol på fodliste rog dørkarme? Er de så meget fyldt op med maling at du ikke kan se kanter osv på dem? Hvis ikke, ville jeg bruge tiden på at få dem slebet godt og grundigt igennem og vasket godt ned, og så nøjes med at skrabe løst siddende maling af. Grunde dem/mellemmale, og så lægge min tid i at få spartlet dem ordentligt i stedet. Det kan man sagtens få et godt resultat ud af, som også er i orden.
Det der med varmepistoler, skal virkelig meget til før man i malerfaget går i gang med sådan en.

Farfar: Hvorfor egentlig begynde at smide en masse gips op hvis loftet er ganske udemærket? Jeg mener, gipsplader og arbejdet med det er nok og hvis ikke lige så besværligt som at gøre det jeg forslår. Som fagmand kan jeg lave den behandlig (skrab, afvask, grundig) jeg beskrev på loftet på få timer, på et almindeligt 20-30 m2 loft.  Som ufaglært bruger man nok lidt mere tid, men igen, som ufaglært bruger man nok også en masse tid med opsætning af rekler, gipsplader osv + det er dyrere.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
@Jacko
Hvis loftet i grunden er udmærket skal der da heller ikke gips op. Og her ude på landet ville jeg nok også betale en maler for opgaven - specielt inden nytår hvor man oven i købet har fradrag for mandetimerne. Særlig indenfor malerfaget er jeg flere gange blevet rystet over hvor meget de (I) kan få fra hånden på kort tid. Men på Frederiksberg er timelønnen en anden og motivationen for GDS eller sort arbejde større.

Gamle pudsede lofter spænder over meget store forskelle i stand og oprindelig kvalitet. Også på frederiksberg. Jeg HAR prøvet at skulle rense gamle lofter ned og sikke et svineri jeg som regel endte op med ... derfor forslaget om gipsplader skruet direkte i loftet

/bjørn

Tak farfar, en sjældent ros Som regel går det jo altid for langsomt
Om end, det til tider også går FOR stærkt, især akkord arbejde.

Og fyha, sort arbejde....

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også