Korrekt anvendelse af tomrør til PEX

Hej LDS'ere.

Jeg skal have erstattet radiator og trægulv i entreen (stueetage) med et støbt gulv med gulvvarme.
PEX rørene skal selvfølgelig støbes blottet direkte i betonen, men fra entregulvet og frem til gulvvarmemanifolden (kælderetage) er der ca. 7 meter.

Vil det være korrekt at lave en sløjfe med 20 mm. PEX, hvor PEX fra manifolden og hen til entregulvet er trukket i et tomrør til PEX, da det skal støbes i kældergulvet ca. 5 meter og herefter indmures i væg ca. 2 meter (fra under kældergulv til entregulvet)?

Det som jeg er i tvivl om er, om det er korrekt at anvende et tomrør til PEX til at støbe ned i kældergulv og indmure i væg. Eller skal der anden type isolering til?

Uden at tale kvalitet eller leverandør, så f.eks. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror jeg ville trække rørene under loftet, så kan du isolere med rørskåle. Evt gemme dem i en rørkasse. 

Vil du ikke få et kæmpe varmetab i 5 m kældergulv.....

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Det er det - og der skal anvendes isolering iht DS 452 Termisk isolering af tekniske installationer. Om kravet er gældende ved en renovering ved jeg ikke.

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id122/0/42

Dvs at afhængig af nogle forhold omkring rør-dimension, temperatur af vandet og omgivelserne samt driftstiden per pr år er der en hvis tykkelse og/eller effektivitet på isoleringen omkring røret der skal overholdes.

http://energiwiki.dk/index.php/Teknisk_isolering

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak BOFH, det er lige til at slå op hvor meget isolering der skal være.

Afledt sprørgsmål er så:

Jeg læser alle steder, at PEX til gulvvarme anvendes i Ø 20 mm.
Kan bare ikke finde nogen tomrør med isolering som kan købes seperat (da jeg skal bruge en kortere længde end hele PEX rørets længde) Og kan heller ikke finde tomrør med isolering der passer til PEX rør i 20 mm.

What to do?
Jeg tror du køber isoleringen separat - hvis du vil føre en 20mm pex i et 20/25mm tomrør skal du jo bare finde x meter isolering der passer udenpå tomrøret.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg lavede det samme for 23 år siden. Mine PEX rør blev lagt fra entre til kælder under trægulv i køkkenet, og jeg lagde dem i Tomrør. Det har aldrig givet problemer. Jeg ville isolerer Tomrørene hvis de mures eller støbes ind.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis