dampspærre i garage?

Hej

Ved godt spørgsmålet har været vendt tidligere, men nu kommer det altså igen.

Jeg har tænkt mig at isolere mellem garagen og 1. sal.
På 1. sal har jeg dampspærre op ad skråvæggene.
Jeg har mulighed for at isolere med 145 mm. i bjælkelaget, men har hørt flere forskellige holdninger til om jeg skal have en dampspærre.

Jeg er mest nervøs for om det vil holde på fugten, især om vinteren hvor begge biler kommer ind med sne i hjulkasserne.

jeg har gulvvarme og har ca. 5 grader som minimum.

Bjælkelaget består af en gulvspånplade øverst herefter spærretræ. Jeg vil isolere med 145 mm, måske dampspærre?, og aller nederst have troltek.

Erfaringer søges.
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dette er faktisk et lidt svært spørgsmål og jeg kommer nok ikke med et endeligt svar. Men faktisk er dampspærren jo til for at holde fugten inde i varmen, så hvis du har varme i garagen hele tiden kan man godt sætte en dampspærre op. Men det vil kræve noget udluftning for at det ikke sætter sig når sneen smelter. Samtidig med det kan blive problemer i perioder hvor der er varmere ude, altså i forår og efterår, hvor sol kan varme fladerne op tillade mere fugt også henunder aften bliver der koldt så fugten sætter sid inde i konstruktionen. Du må helst heller ikke have to dampspærre i samme konstruktion, så hvis du har en på 1. sal skal du ikke have en mere. Ved ikke lige hvordan det ser ud om denne første sal går ud over garagen og om du har dampspærre i gulvet så ?? Jeg ville i stedet forsøge at øge luftskiftet i garagen i de perioder hvor der bliver meget fugtigt. Men dette kan jo selvfølgelig give en mer udgift til opvarmning til de 5 grader.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Tak Peter. Jeg har selv tænkt de samme tanker. Jeg har også hørt den med ikke at have to dampspærre. Min 1. sal er benyttet som lager/opbevaring, men hvis jeg nu en dag vil lave et værelse, så vil det jo være fint at fugten ikke trækker op fra garagen. Omvendt så er det også skidt hvis jeg holder på fugten i selve graragen. Selvfølgelig kan jeg bare lave noget luftskifte i garagen, hvis fugten bliver der.
Jeg ved ikke om det er pest eller kolera, men der er nok lige så mange holdinger og ideer som der er mennesker

I de 5 år jeg har haft garagen har jeg ikke haft fugtproblemer.
Jeg går ud fra at garagen ikke er opvarmet.
Men sjældent bliver rigtig kold, således at eventuel sne/is kan smelte over natten.

Jeg mener helt klart at der skal en dampspærre "under gulvbrædderne" altså over efterisoleringen.
Næsten uanset hvor meget sne og fugt du bringer ind i garagen kan det aldrig blive værre en hvad en alm. ydervæg udsættes for.
Kun i det tilfælde at du vælger at opvarme garagen som til boligformål og 1. salen henstår uopvarmet kan dampspærren være til ulempe. Måske.
For at sikre bedst muligt mod fugtoptrængen i dækkonstruktionen kan du installere fugtstyrret ventilation, som kun kører når portene er lukkede. En ventilator der kan flytte en masse luft på kort til og kun når der er unormalt fugtigt i garagen.
jeg har ikke mulighed for at ligge en dampspærre under gulvspånpladerne. Garagen er opvarmet med gulvvarme, men jeg bruger kun det til at holde det frostfri, max 5 grader når det er rigtigt koldt udenfor.

Har også tænk på en solarvent, eller hvad nu de hedder. Har bare ingen erfaring med dem og ved ikke om det kan hjælpe på fugt
Hvis garagen er opvarmet til 5 gr. så skal der ikke dampspærre i no'en steder.
Det er i værste tilfælde en temperaturforskel på kun 15 gr.
Der vil være et vist damptryk fra varm mod kold side og ingen opadstigende fugt. Principielt ihvertfald. :o)

Men bortventilering af fugt er jo altid en god ide.

De solarvent der blev produceret for 5 - 8 år siden var temmeligt støjende, præsterede ikke helt det lovede. Men princippet er godtnok. De passer helt sig selv når indbygget.
Annonce
Hvis garagen er opvarmet til 5 gr. så skal der ikke dampspærre i no'en steder.
Det er i værste tilfælde en temperaturforskel på kun 15 gr.
Der vil være et vist damptryk fra varm mod kold side og ingen opadstigende fugt. Principielt ihvertfald. :o)

Men bortventilering af fugt er jo altid en god ide.

De solarvent der blev produceret for 5 - 8 år siden var temmeligt støjende, præsterede ikke helt det lovede. Men princippet er godtnok. De passer helt sig selv når indbygget.
De 5 grader forsøger jeg at holde som minimum. Men med de sidste par vinter vi har haft, har jeg oplevet der "kun" er 2-3 grader.

Måske jeg først vil få fugtproblemer når/hvis jeg sætter dampspærre op.

Som jeg læser det du skriver, så vil damptrykket/fugten/trykket på dampen stige i takt med temperaturforskellen? Lyder logisk. Uden dampspærre, vil fugten trække op på 1. sal og skal væk derfra? Med dampspærre vil fugten blive i selve garagen og skal væk derfra. Spørgsmålet er hvordan, evt. med en fugt styret ventilator.
Måske det lige skal nævnes at der er 100 kvm. i grundplan
Selvom jeg ikke holder en særlig høj temp. om vinteren, så er det jo også rart at varmen ikke bare fiser på 1. sal. Når jeg varmer garagen op, udover gulvvarmen, så bruger jeg en 9kw varmeblæser. Så varmen skal helst blive hvor det er meningen.

Jeg holder også mest på at sætte en dampspærre op og hvis der opstår fugtproblemer, må jeg lave noget udluftning, både nederst og på 1. sal

Dampspærren har ikke noget med varmen at gøre, men den gør, at fugten ikke bevæger sig ud i kontruktionerne og kondenserer her, eller skader på anden måde.


 

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis