dampspærre i garage?

Hej

Ved godt spørgsmålet har været vendt tidligere, men nu kommer det altså igen.

Jeg har tænkt mig at isolere mellem garagen og 1. sal.
På 1. sal har jeg dampspærre op ad skråvæggene.
Jeg har mulighed for at isolere med 145 mm. i bjælkelaget, men har hørt flere forskellige holdninger til om jeg skal have en dampspærre.

Jeg er mest nervøs for om det vil holde på fugten, især om vinteren hvor begge biler kommer ind med sne i hjulkasserne.

jeg har gulvvarme og har ca. 5 grader som minimum.

Bjælkelaget består af en gulvspånplade øverst herefter spærretræ. Jeg vil isolere med 145 mm, måske dampspærre?, og aller nederst have troltek.

Erfaringer søges.
Hej Ved godt spørgsmålet har været vendt... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå.
Men så er det undertegnede der roder rundt i begreberne.
Men hvorfor har du ikke forlængst fortalt at 1. salen er uopvarmet?
Og hvorfor er 1. salen isoleret og med dampspærre. Hvis den ikke er opvarmet?
Havde du tænkt dig at etablere et værelse på 1. salen - uden opvarmning?
Ok, måske jeg ikke har forklaret det ordentligt. Opbygningen er som følger. Startende nedefra
Stueplan. 100 kvm. Gulvvarme

1. sal. med isolering og dampspærre i skråvægge til kip. På sigt skal der muligvis laves noget værelse. Der er ingen opvarmning på 1. sal pt. men hvis det skal opvarmes bliver det med el eller radiatorer.

Mellem etagerne er det et gulv/loft. Det bestå af et uisoleret bjælkelag monteret med gulvspånplader som er gulvet på 1. sal.

Dette bjælkelag vil jeg isolere nedefra, altså i stueplan. Spørgsmålet er bare om der skal dampspærre sammen med isoleringen.
Slutteligt vil jeg sætte troltek på som loft.
Det er altså mellem troltek og gulvspånplader jeg isolerer med 150 mm. Enten med eller uden dampspærre.
Håber det giver en bedre forståelse af mit spørgsmål
Ups

Jeg ved ikke hvordan jeg har fået den opfattelse at garagen var i kælderen, for ved gennemlæsning af tråden er der jo ikke noget der antyder dette , men det kan måske til dels skyldes min fremskredne alder!

Under alle omstændigheder skal der en dampspærre til på den varme side af isoleringen.

Husk at isoleringen skal fastholdes pr 30 cm af brandhensyn.
Det er helt ok, Orla. Jeg har heller ikke forklaret mig særlig godt. Men jeg isolerer, trækker ståltråd pr. 30 cm, giver dampspærre, forskaller og slutter af med troltek
Annonce
Hvis du forskaller pr c/c 30 cm behøver du ingen tråd og husk dampspærren på den varme side.

Jeg vil vove den påstand at hvis du holder din garage på ca. 5 grader er din din 1. sal væsentlig varmere og derfor skal dampspærren være lige under spånpladegulvet.
Mon ikke det er på tide at slutte - en konklusion.
At der skal monteres en dampspærre - eller osse skal der ikke.
Og hvis der skal, så skal den monteres rigtigt - enten på over- eller underside. Et sted. :o))))
ja, nu må jeg indrømme forvirringen ikke er blevet mindre. Hvis jeg ligger en dampspærre under gulvspånpladerne, så kan fugten jo komme op og ligge i bjælkelaget. Der ud over så skal alle gulvspånpladerne skrues af og alt på loftet/1. sal skal bæres ned. Den løsning bliver det ikke, så hellere undvære dampspærre helt.

Jeg tror stadig på løsningen med en dampspærre under isoleringen ned mod stueplan. Hvis der bliver for fugtigt, så må jeg fjerne fugen mekanisk. Men jeg er ikke sikker. Nogle gange så tænker jeg også på at droppe dampspærren helt, men surt at fortryde begge dele.

Hvorfor skal der træffes en slutkonklusion, inden nogle af os ved hvad der er bedst???
Vi starter forfra - næsten.

Hvor gammelt er det hus?
Jeg forstår det sådant at du har et hus med såkaldt "høj over"
Stueplanen er på 100 m2 bolig - opvarmet til de normale ca. 20 gr.
Derudover garagen - med gulvvarme.
Der er ingen isolering, (eller meget lidt), i etageadskildelsen hverken over boligafdelingen eller over garagen.
1. salen er isoleret i tag/vægge - og gavle. Men ikke opvarmet. og fremstår som ét åbent rum. Mestendels. Og således at der ikke er åben trappehul eller lign. mellem de 2 etager.

Derved er situationen lige nu at garagen altid er frostfri og boligen opvarmet til 20 gr.

Dette betyder temperaturen på 1. salen altid er et sted mellem 0 og 20 gr. Mest sansynligt et sted mellem 5 og 15 gr.

Det betyder i den givne situation at såfremt du isolerer etageadskillelsenn over din garage er det ikke nødvendigt med en dampspærre.

Hvis du på et tidspunkt vælger at opvarme 1. salen til 20 gr. er situationen en anden.

Det afgørende punkt er hvor høj temperaturen rent faktisk er på den 1. sal. Jo!!!

Om nødvendigt må du tage no'en billeder af hytten - både indv. udv samt hist og her! :o)

Ok, jeg prøver lige at beskrive nærmere.

Garagen er en bygning for sig. Der er 100 kvm i grundplan. Jeg har to biler og div. værktøj i garagen, så det kan også kaldes for en form for værksted. Der er gulvvarme og jeg holder frostfri i garagen. Opført i 2005

Bygningen er med høj over, altså med 1. sal. Også kaldet 1½ plan. Øverste etage er lager/loftsrum uden nogen form for varmekilde pt.
Der er en loftslem med trappe til 1. sal og der er isoleret og dampspærre op ad skråvæggene til kip.

Der er lukket mellem de to etager, iform af et uisoleret bjælkelag/etageadskildelse. Dette bjælkelag har jeg tænkt mig at isolere og det er i den forbindelse jeg er i tvivl m der skal dampspærre på. Isoleringen skal gøre at det er nemmere at holde varmen i garagen og at varmen ikke fiser op på 1. sal, hvor vi færdes sjældent. Dog skal der heller ikke være fugt på 1. salen.
Det kommer formentligt alligevel aldrig frost på 1 salen, idet noget varme vil kommer op.

Bilerne kommer jo ind om vinteren med sne i hjulkasser. Dette sne tør op og afgiver fugt. Denne fugt vil jeg helst ikke kommer på 1. sal og den skal, formentligt, væk med mekanisk udluftning, især hvis jeg sætter dampspærre op.

Håber det giver et billede af situationen.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis