Rette hængsler på terrassedøre - hvordan?

Hvordan rettes hængsler på en terrassedør? De fleste af vores terrassedøre og en enkelt hoveddør hænger lidt og bør rettes, så de lukker korrekt.

Hvilket værktøj skal jeg bruge og skal døren fx. afmonteres? Dørene har hver tre hængsler:

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En hængselbukker - osse kaldet en hængselretter.

Købes i et byggemarked - vil jeg tro.
Tak hpox, jeg har een som nedenstående (Harald Cyborg) men kan ikke få den til at passe nedover hængslerne i terrassedørene. Hængslerne er for tykke. Jeg ved heller ikke hvordan værktøjet bruges. Du kan godt høre jeg har brug for hjælp, ikke

Hængselretter koster ca. 30-40 kr i Harald skrald. Prøv dog at søge på hvordan man anvender denne, for det er lidt modsat af hvad man finder logisk ( i hvert fald i mit hoved) Der er andre indlæg her på siden omkring emnet.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Rettelse: den store ende kan faktisk GODT gå ned over hængslet. Har lige prøvet. Men hvordn gør man? Afmonteres døren og skal hænglet så bare bøjes? Hvad nu når der er tre - skal alle tre bøjes?
Så må du købe en større hængselbukker.
Normalt kan du bukke hængslerne uden at løfte dørpladen af. Hvilket har den fordel at du dels ikke beskadiger ryggen, men mest fordi du ikke "overbukker" et ud af de 3 hængsler.

Du vælger selv om du bukker hængslet på karmen eller dørpladen. Altså øverste eller nederste del af hængslet.

Du kan se på sprækken mellem karm og dør hvilken vej du skal bukke.
Ved blot at presse lidt med bukkeren i begge retninger.
Det optimale er at holde bukkeren med 2 hænder. Hvor hånden nærmest ved hængslet styrer og den anden hånd udnytter bukkerens længde for max. moment/kraft.

Når du bukker skal der ske en deformation af hængselet - i den del af hængselflangen der er synlig uden for karmen.

Det kan simpelt hen ikke gå galt.
Annonce
Jeg har ikke haft held med at udføre opgaven endnu. Men jeg kan konstatere følgende:

- hængslerne kan ikke rettes med hængselbukkeren UDEN at afmontere døren - den går simpelthen på karmen/træet, før den bøjer hængslet.
- af samme grund (når døren er taget af), kan hængseldelen på enten døren eller karmen kun bøjes i een retning - nemlig udad, væk fra træet. Dermed kan man aldrig gøre en sprække mellem karm og dør mindre - kun større. Utroligt. Utroligt så dårligt mit julehumør bliver af det.
Jeg kan kun beklage at det ikke lykkedes for dig.
Det fremgår af billederne at det er almindelige hængsler og der ikke er generende girekter eller lign.

Da jeg jo ikke vil drage dit (manglende) håndelag i tvivl må det jo være hængselbukkeren der er noget galt med. :o)

Jeg har rettet 100 vis af hængsler med en hængselbukker.
Og jeg kan forsikre dig om at det kan lade sig gøre. Og når du siger at hængslerne kun kan bukkes væk fra træet så er det pivforkert.
Hængslet skal ikke rives af, det skal bukkes.

Det du har er Hamborghængsler eller varianter deraf. Bugningen skal ske i den del af hængslet der forbinder den del der er indstemt i døren, (den med skruerne), med det rør der indeholder akselen.
(Jeg ved faktisk ikke hvad de enkelte dele af af et hængsel hedder. Jeg bukker dem bare)

Nedenstående osse en forklaring.

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Bolig-inde/137
Jeg forstår dine forklaringer 100%, hpox. Du er super god til at forklare. Og jeg gør præcis som du foreslår. Den eneste forklaring må være, at hængselbukkeren (afbilledet ovenfor) er for stor og dermed er der for meget slør. Værktøjet rammer træet før den kan bukke beslaget. Den har to størrelser, som det ses. Den ene ende har en for lille diameter, den anden er rigelig stor til mine hængsler.
OK.
Så må du bruge den ende med det største hul og lægge et søm eller lign. i klemme.
Egenligtalt kan du osse bruge en rør-, vandpumpe-, eller knibtang til formålet.
Men de ødelægger hængslets overflade.
Skrevet af hpox på 10 dec 2011 12:54
Så må du bruge den ende med det største hul og lægge et søm eller lign. i klemme.

Og det var lige præcis det jeg gik ud og gjorde, umiddelbart efter mit seneste indlæg. Nu er de skide hænglser justeret Jeg brugte en murbinder (lille rund metalstang) til at få hængselbukkeren til bedre at passe i diameteren.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis