Eftermontere vinduesventiler (til ventilation)

Hej folkens, jeg går med tanken om at eftermontere vinduesventiler i mine trævinduer. Der er behov for ekstra ventilation i de fleste af vores rum, og jeg fortryder den dag i dag IKKE at have bestilt vinduerne med denne ventil (de er ca. 5 år gamle).

Jeg vil mægtigt gerne høre om din erfaring med at eftermontere. Hvilken type valgte du? Hvordan monteres de og hvor i karmen placeres de? Gerne et par billeder, hvis muligt. Skal der fræses, stemmes eller bores og vil du mene at en tømrer bør udføre arbejdet?

Ventilen kunne være sådan en som denne her: Duka VV40

Hej folkens, jeg går med tanken om at eftermontere... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad så.
En spalteventil kan monteres i en vinduesramme på 25 minutter!
Skrevet af Orla Nautrup på 23 nov 2011 00:27
Hvorfor absolut en spalteventil i vinduer, da man jo får luften ind det sted i rummet, hvor der er koldt i forvejen.

Jeg vil foreslå vægventiler, som bør monteres længst væk fra vinduerne, så der evt. kan krydsventileres i nogle situationer, og det er faktisk nemmere at montere vægventiler i mange tilfælde.

Dit argument ovenfor står i stærk kontrast til diverse dokumenter på internettet. Her et uddrag af et dokument udført for Miljøstyrelsen af arkitekt MAA, Christian Oxenvad / Nordsjællands Miljø- & Energi Kontor:

  • "Støjisolerede murventiler, som er alternativet til vinduesventiler, giver træk, da de ikke arbejder sammen med radiatorfunktionen pga. anden placering end over radiatorerne, som ellers er ideel."

Det "idelle" scenarie er her, at den indkomne, kolde luft fra vinduesventilen bliver opvarmet af den opadstigende radiatorvarme, og dermed ikke føles som træk i rummet. En murventil vil ikke kunne placeres lige over radiatoren, og derved vil den indkomne luft her ikke opvarmes lige så effektivt. Jeg har netop vinduerne placeret over radiatorerne.

Dokumentets titel er "Fremme af støjreducerende, energirigtige vinduesløsninger", men derfor synes jeg godt man kan trække information ud, som kan stå alene som citatet ovenfor.
Det kan ikke bestrides, at hvis der er radiator under vinduerne modvirker det kuldenedfaldet fra ventilen, men nu er det jo ikke alle steder der er radiator under vinduerne, især med den tiltagende trend med at etablere gulvvarme, som absolut ikke tilfører tilstrækkelig varme til at modvirke kuldenedfald.
Jeg har gennem mange år anbefalet vægventilløsningen, og ikke fået tilbagemeldinger om trækgener (ventiler kan jo lukkes i blæsevejr), og anbefalingen berundes jo bl.a. jo også med, at man kan få luft ind flere steder i rummet og evt krydsventilere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også