Radiator i styrhus ..

Jeg har netop modtaget min båd med en Beta Marine ( Kobota ) 35 hk .. den går som en drømm.. men den har udtag til radiator .. monterer man bar en marineradiator og så funger det ... eller som jeg tænker .. så ligger radiatoren jo højerer end motor .. skal det nogen ekspantions beholder ?? eller hvordan funger det ???
MVH Hald 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Te Løk mæ ded nye skiw da !
Du kan vælge det helt simple, en lille radiator af den der bruges i huse, eller en avangeret båd model med blæser, det er helt op til dig og dit muldvarpeskind
Og nej en expantions beholder burde ikke være nødvendig. du skal dog monterer den således at vandet kommer ind nederst så har det en naturlig måde at komme ud på.
Jeg går ud fra, motoren er ferskvandskølet, og dermed har en ekspansionsbeholder. Sætter du nu en radiator højere en denne vil det jo være umuligt at fylde den radiator, du må derfor ha en ekstra som sidder højere end radiator.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nå OK, jeg gik ud fra at den bare var saltvands kølet
Ja den er ferskvand kølet , med en ekspationsbeholder er der ikke , hvis der hermed menes en lille plastik beholder med vand som en bil.. det er en beta marine 35 hk . 

Min logiske tænken , er så , sætter man en radiator højere end motor , vil der så ikke strømme vand ud når man tjekker kølevand på alm. vis .. 
MVH Hald
selvfølgelig vil der det, derfor skal der en anden beholder med kølerdæksel, til over rediator. NB. der hvor du tjekker kølevand er din ekspansionsbeholder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Har kigget lidt på brocure over din motor, den fåes både med varmeveksler og til køl køling. Hvis du har varmeveksler er expansionstanken bygget sammen med varmeveksler, eller man kan sige det er en enhed.
Fint hvis det er forberedt til radiator, det er jo ikke helt lige meget hvor man tager vandet ud, hvis det skal være rigtigt, skal det jo være efter termostaten.
Som andre skriver skal du jo have påfyldning over niveau for din radiator.
du kunne jo også vælge varmt vand i hanerne. eller begge dele.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis