Overgang mellem gulve

Hej,

Vi har lagt nyt lamelparketgulv i vores køkken og stue. Der er 2 åbninger fra køkkenet til stuen. Der er en højdeforskel mellem gulvene så vi kunne naturligvis ikke lægge det ud i et stykke. Derfor er der nu en højdeforskel mellem gulvene på ca 2,5-3,0cm (køkkenet er det øverste gulv).

Den overgang vil vi selvfølgelig gerne have afsluttet på en eller anden måde, men vi kan ikke finde nogle overgangsskinner i byggemarkederne som kan klare et så højt forskel.

Det er heller ikke rigtig muligt med en trekantsliste da det øverste gulv ikke er 100% lige skåret (desværre).

Hvad kan I foreslå at vi gør? Jeg har vedhæftet et billede af hvert sted.



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lægge en træliste, (evt. i samme træsort som gulver), på det laveste gulv - i samme tykkelse som niveauforskellen.
Derovenpå kan du lægge en messingliste.
Om nødvendigt må listen slæres i kileform så den passer i højden.

Trælisten bør skrues KUN til det underliggende lamelgulv.
Ligeså bør en eventuel overfgangsskinne kun fastgøres idet ene gulv.
Derved kan de to gulve "arbejde" uafhænigt af hverandre jo.

hej
jeg fik en lignende udfordring da vi lavede etape 1 i vores hus. Jeg har gjort sådan, måske du kan bruge det .
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Skal jeg være helt ærlig så har jeg svært ved at forstå at der skal være et "vejbump" mellem de 2 rum.

Det ville jo være ret oplagt med en nedfræset skinne i højde med brædderne.
Eller en tynd ovenpåliggende.
hej hpox.
Tjah, det har du i grunden ret i. Det blev valgt som den bedste løsning under de givne omstændigheder. Slidlaget i henholdvis køkken og stue var lagt ud under hensyntagen til nogle forventede tykkelser på gulvbrædder og klinker og derfor lagt i to forskellige højder.
Men da gulvene kom fra trælasten og klinkerne kom hjem, var regnestykket et andet end på skitsen.
Så derfor listen, den er i øvrigt hellig:den er lavet af en nedtaget karm fra en kirke.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Annonce
Hellig.
Så stiller sagen sig helt anderledes.
Det er j næsten li'så godt som en kævle af Jesu Kors. :o)
hej jeg slår også korsets tegn for mig hver gang jeg træder over...
 Og hvis i tror på den kan jeg flere historier.

Bortset fra det gad jeg godt vide om det har hjulpet steelman videre i projektet

mvh snedkeren


 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Undskyld jeg ikke har reageret. Jeg hælder nu nok mest til hpox's forslag for at undgå at få for mange "bump" og gøre trinnet endnu højere. Men jeg har lidt svært ved at se hvordan det skal gøres i praksis - og hvordan den skinne skal lægges bagefter. Hvilken profil tænker du på?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis