Isolering under gulv... Fugt/kondens

Da vores gulv til tider føles lidt fod koldt, tænkte jeg på at fylde mere isolering i det..

Pt er der 100 mm minerald uld på betonen og så 100 mm fri luft op til selve gulvet.... Men vil det give problemer med fugt/kondens under gulvet hvis det blir fyldt helt med isolering??? Evt måske ligge gulvvarme i varmeplader ved samme lejlighed...



Har en tegning over gulvets opbygning, men kan ikke lige få den lagt herind


 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der var den

Har selv lignende opbygning - har også indre vægge ovenpå betonen der er bærende - og nej der er ikke understøbt med sokkel.

Sålænge der er træ dernede kan du ikke fylde mere isolering ned - Rockwool anbefaler max 75mm til strøgulve - det vil blive grobund for skimmel - tjek en uheldig husejers erfaring efter at have fået lavet det forkert på www.skimmel-svamp.dk - det er så en forsikringssag på 5. år med et hus der er erklæret uegnet til mennesker.

En alternativ løsning som fagkundskaben gerne vil anbefale er at rive det hele op, afrette betonen med facadefræser til toppene og selvnivellerende flydespartel til lunkerne. Herpå lægges trykfast eps (G150), dampspærre, undergulv, dæmpning og overgulv.

Man kan desværre endnu ikke få de nye grå eps-plader med grafit (20% bedre isoleringsværdi) i den nødvendige trykstyrke. Hvis der skal fliser på nogen steder anvendes der gulvgips eller fibergips som undergulv.

Let gulvarme med varmefordelingsplader kan med fordel indbygges i denne konstruktion - men det gør en del ved m2 prisen.

Tilbagebetalingstiden hvis du overvejer ophugning + udgravning og etablere nyt terrændæk er over 50 år hvis du allerede har plads til 20 cm isolering inden undergulv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
"En alternativ løsning som fagkundskaben gerne vil anbefale er at rive det hele op, afrette betonen med facadefræser til toppene og selvnivellerende flydespartel til lunkerne. Herpå lægges trykfast eps (G150), dampspærre, undergulv, dæmpning og overgulv."

Med det mener du vel at vi fjerner strøer og det nuværende isolering, får slebet/støbt et plant underlag, hvorpå vi laver opbygningen med eps, dampspærre undergulv (evt gulvplader med riller til rør) og så nyt gulv....

Gad vide hvad en m2 pris løber op i der

Der skal langt flere oplysninger til.

Din fremstilleing af konstuktionsopbygningen er næppe korrekt.

Der er vel en gulvbelægning af en art?
Der mangler sansynligvis en damp- eller fugtspærre et sted?
Er gulvstrøerne trykimprægnerede?
Er der anvendt støbeunderlag, og i givet fald hvilken type, ved udstøbning af betonlaget?
Er der optrængende fugt i isoleringen?
Hvor gammel er gulvet/huset?
Er der etableret ventilation via fodlisterne og hen OVER den udlagte isolering?

Find selv på flere1 :o)

Men der kan godt laves et bedre isoleret gulv selv om 100mm mineraluld NORMALT må betegnes som "ik' så ring' en'da"
Belægning som den er nu er gulvtæppe og laminat i de forskellige rum

Der er et tyndt lag plastik mellem beton og mineral uld pt som dampspærre...
Om strøerne er trykimp, ved jeg ikke. Men de er fra huset blev bygget i 1976...
Støbeunderlag?
Aner ik om det pt er fugt i isoleringen :-)
Tvivler på der er lavet ventilation ved fodlister...

Grunden til vi arbejder lidt med ideen er netop om det kan svare sig at gøre noget ved det... + evt ideen om gulvvarme..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvis det var mig der var i den problem stillig der så ville jeg fjerne det gamle gulv helt og få lavet en ordenlig opbygning med sand, isolering, rionet, varmeslanger og beton.
Det vil holde resten af jers tid i huset + alle de spekulationer om skimmelsvamp slippe i også for.
Det er nok lidt dyre men til gengæld er der også 100 gange mere glæde bagefter.
Det er umidelbart gør udslaget er "et tyndt lag plastik mellem beton"

Det er en fugtspærre som under uheldige omstændigheder kan virke som en dampspærre placeret på den forkerte/kolde side af isoleringen.
Anbefalingen er max. 75 mm mineraluld over samme fugtspærre.

Under forudsætning af at der ikke er fugtoptrængen fra undergrunden således at fugtspærren kan fjernes er der muligheder for efterisolering og gulvvarme.
Der kan udlægges trykimprægnerede strøer, ca. 200 mm mineraluld, dampspærre, sporplader med varmeslanger samt overliggende gulvbelægning.
Alternativt; ca. 200 flamingo, dampspærre, sporplader med varmeslanger samt overliggende gulvbelægning. Altså flydende gulv.
Som godtnok er lidt af en skrammelløsning, men har den fordel at være kapilarbrydende.
Det med at grave det hele op, er selvfølgelig osse en mulighed, men bare lige den ulempe at alle indvendige vægge står på den nuværenden beton og at der ingen sokkel er under dem...

Med hensyn til fugt fra undergrunden, er det ikke derfor de 150 mm lecanødder er lagt der fra starten af for at forhindre det?

Jow!
Er det overalt det føles koldt, gulvet, eller er det kun bestemte steder?

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også