Renovering af fyrtræ´s bord

Hej lav- det-selv.dk

Jeg har fået fingrene i et Massivt Fyrtræs bord med tilhørende 6 stole.

Bordet er larkeret ligner det, laget ser tykkest ud på selve bordpladen den skinder mere end benene på bordet og stolene

Jeg kunne godt tænke mig at få det malet hvidt men skal man slibe det helt ned inden man kan male det og hvad er fremgangsmåden???? 

Håber i kan se lidt på billederne.








8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor kan du nænne det
Så smuk en overflade, og så vil du bare pladre den til med hvid maling

Nå men hvis du endelig vil, så er det nok at matslibe lakken, hvis du altså bruger en olie eller alkyd basseret maling, men den skal på i tynde lag og det er muligt at der skal finspartles og mellem slibes mange gange. Der skal ialfald mellem slibes for hvert lag du giver det.
Jeg har ikke noget at byde ind med, bortset fra at jeg også synes det er synd at skjule træets sjæl med hvid maling.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det vil da være en synd og male det bord, køb en dug i stedet for, det er både bedre og biligere. Første gang der er en som taber/trækker en kniv eller gaffel over dert bord når det er malet, og så er malingen væk.
Det er nu ikke rigtigt Danni, hvis han sliber og maler det med tynde lag af flere gange bliver det stærkt nok. Men til gengæld er det et stort arbejde at male sådan et bord i hvid, for enhver lille ujævnhed vil reklamere for sig selv som en lys avis.
Jeg ville prøve på undersiden at slibe det ned og så behandle det med sæbespåner, så det står helt lyst.. og er det ikke flot/lyst nok så mal det.

Og eg kan så til gengæld godt forstå du vil male det hvidt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har også overvejet at bejse det.

Tror nok det hedder så man stadigvæk kan se strukturen i træet nogen der ved hvordan man gør det så???

Og til dem der syntes det er synd at male det så jeg 27 år gammel og det passer ikke lige til min stil i stuen så noget skal der gøres.
I et sommerhus er det flot

Jeg har malet nogle borde hvide (og er 53 år så det har ikke så meget med alder at gøre)

Næste gang vi skal male et bord hvidt så vil jeg lave en test med noget mere blankt ala lakmaling.

Hvis man maler det med almindelig maling så kan man se kafferinge og andet... så malingen skal have et hård og blank overflade..
og det svære er jo så at få det glat og blankt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af JacobMini på 20 nov 2011 16:44
Jeg har også overvejet at bejse det.

Tror nok det hedder så man stadigvæk kan se strukturen i træet nogen der ved hvordan man gør det så???

Og til dem der syntes det er synd at male det så jeg 27 år gammel og det passer ikke lige til min stil i stuen så noget skal der gøres.

Kun 27 år så er du jo helt uden rigtig erfaring endnu, det ville faktisk være nemmere for dig om du fandt et andet bord.
For uanset om du vil male eller bejse så er det ikke noget du kan foretage dig i lejligheden, men har du et værksted kan du bare gå igeng. Slibestøv trænger ind over alt, olie eller alkyd maling bliver du bims i knolden af, hvis du arbejder med det i en lejlighed. Vil du bejse, skal al lakken slibes helt af og mindst 2 mm. af træoverfladen for at du kan bejse med et rimligt resultat, når du har bejset skal der lak på igen for ellers vil bare et par dråber vand / kaffe eller værre, Rødvin omgående kunne ses.
Så det er altså ikke noget man bare lige gør !

Ps. og jeg er KUN 60 år.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også