hus fra 1887 uden fugtstandsende pap

Jeg har et hus fra 1887 uden fugtstandsende pap mellem sokkel og overliggende murværk i ydermuren der er også en ny tilbygning fra 1995 hvor der er fusket en hel del så der er også fugtproblemer der. 

Den nyere del er bygget ind i en skrænt så den er tæt på at være en halvkælder.

 

Jeg tænker at grave en rende hele vejen om huset, både det gamle og det ny. Ca. ½ meter fra væggen og ud. Rense væggen, give den en ny gang tjære. Sørge for at udgravningen får hældning mod kloak, lægge dræn i bunden, og fylde det op med granitskærver eller lignende.

Er dette smart eller dum og hvis det sidste, hvad forslår i, i stedet?


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som en god ide, at få tjæret soklen, og lavet en omfangsdræn.
Du kunne når du alligevel, har gravet soklen fri, samtidig isolere den udefra.

Pas på når du graver soklen fri, grav højst 2-4 meter fri af gangen, alt efter forholdene.

mvh jens


 

 

Måske er det en god ide. Hvis det virker jo.

For det gamle hus' vedkommende kan der meget vel være murede fundamenter og fugt der trænger op fra undergrunden - gennem undersiden af fundamenterne - og der hjælper omfangsdræn ikke. Eller kun i beskedent omfang.

Ved det den nye tilbygning har det nok til gengæld en god effekt. Idet der dog nok er indbygget murpap.

Nu fortæller du ikke noget om hul- eller massiv mur og gulvkonstruktion, (krybekælder) i det oprindelige hus. men der findes metoder med injeksering af kemikalier i murværket som hindre påtrængen af fugt.

Hej !

Mit og naboens hus har nogenlunde de samme problemer ( bygget samtidig)

Naboen er så ved at få bygget til sit hus og i den forbindelse fandt de ud af at indvendig i huset er der pudset fra soklen og op i muren uden adskillelse.

Hans murer har så skåret en rille  mellem sokkel og mur for at bryde fugten ,da han siger det kommer i pudslaget

Og der er endda lagt murpap imellem sokkel og mur ,men som muren siger at når der ikke er brudt mellem sokkel og mur er han 100 på at det er der problemet ligger !!!!!

Bare skide ærgeligt at vi har lagt nyt gulv i stuen og nye klinker i gang og andre rum

Men det er nok bare en OMMER ( når tid er )


 

 


Tim  
 
tak for svaret. Må man spørge hvorfor højst frigrave 2-4 m ad gangen? Og den efter-isolering, jeg er bange for at spærre fugt inde Der kan jo altid komme fugt op nedenfra.

LL

 

Annonce
! auv for satan, men kan i ikke lægge sådan en rille ind. I øvrig han har vel ikke bare skåret en rille den er vel fyld med et eller andet bagefter? Silicone? Zinkplade? Et eller andet?

Held og lykke

LL

 

De 2-4 meter frigravning af gangen: Jeg ville nok nøjes 1,5 til 2 m af gangen. Men man graver kun lidt af gangen for ikke at risikere at soklen sætter sig, eller skrider ud. Du skal jo helt ned til underkanten af soklen, og så er du altså ved at pille ved de bærende dele.
Hvis der så sker noget fordi du har gjort forkert, er forsikringen muligvis meget vanskelige at have med at gøre :-)

Rillen i bagmuren skal man nok ikke selv rode med, men princippet er godt nok. Og ja den fyldes op. Man skubber en plade ind, og lukker dermed af for fugten.

Men det er altså rimeligt svært at gøre korrekt, og da man jo er nødt til at skære lidt af gangen, bliver der samlinger mellem pladerne, og her vil fugten kunne komme igennem. I hvert fald i teorien. Hvis du vælger den løsning, vil jeg anbefale en proff, som giver garanti, og har noget at have det i. Byg garanti medlem f. eks. Få nogen referencer du kan tage ud til og se om det stadig virker der. Og prisen er sikkert hellere ikke helt lille.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Rillen som det omtales ovenstående er formodentlig blot skåret i pudsen.
I plan/niveau med murpappen.
Og så ikke mere. (Pudsen burde have været afbrudt samme steds oprindeligt. Det har intet særligt formål at pudse længere ned ent til underside gulvbrædder!)
Skrevet af hpox på 21 nov 2011 23:53
Rillen som det omtales ovenstående er formodentlig blot skåret i pudsen.
I plan/niveau med murpappen.
Og så ikke mere. (Pudsen burde have været afbrudt samme steds oprindeligt. Det har intet særligt formål at pudse længere ned ent til underside gulvbrædder!)


Nåe ja, selvfølgelig. Det står der jo også længere oppe.

Nå, men alt det jeg fortalte kan man altså også gøre, hvis der slet ikke er noget murpap.


Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis