Fugt/skimmelsvamp på indervæg

Hej med jer.

Vi har et hus fra år 1900 og vi har grøn/sorte pletter (det må være skimmelsvamp) i et hjørne i stuen, lige over fodpanelet. Selvom jeg vasker det væk, så kommer det bare igen, men hvad det kommer af ved jeg ikke. Vi har fået hulmursisoleret huset for et ar år siden, så jeg tænker det måske kan være en kuldebro. Det føles også koldt. Hvad kan jeg evt gøre for at komme det til livs? Fjerne et mursten udvendigt, og komme med rockwool ind i hulmuren?

Mvh Jesper


Jeg spørg kun for at blive klogere.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ofte er det nederste, af hulmuren i sådan et ældre hus, fuldt med mørtel, fra dengang huset blev muret. (ikke bevist men det er sket under opmuringen, når stenene presses ned i mørtlen)

Så der er en rigtig god ide, at fjerne den nederste sten, i hjørnet hvor der er problemer, så kan du få syn for sagen....
Kontroler så  også, om der er murpap, mangler det, kan de give opstigning af fugt, fra soklen.

mvh jens

 

Der er ikke murpap, mellem soklen, som er kampesten og murstene. Jeg har prøvet at måle indvendig med en fugtmåler, nedefra og op, og der kan jeg tydeligt se at fugtigheden bliver lavere i væggen, jo højere jeg kommer op ad. Men det er jo ikke til at komme murpap ind mellem sokkel og vægge nu. Så skal jeg jo nærmest løfte huset

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jo der kan godt indsættes murpap, men det er en besværlig proces.
Jeg er ikke helt med på, hvordan det foregår, da jeg ikke selv har prøvet.
Men mon ikke andre, her i fora, kan fortælle lidt mere om det....

mvh jens


 


 

Har lige stoppet murpap i mine inedrvægge i kælderen.

Købte en diamant klinge til min bajonetsav i xl, så skar jeg simpenhen igennem muren 1,5 meter af gangen isatte murpap og efterfyldte med mørten det virker men tag ikke forstore stykker af gangen da muren kan sætte sig.


 

Skimmelsvamp for neden i et hjørne hvor 2 ydervægge mødes er vist ofte de allerførste sted man ofte bemærker skimmelsvamp. Simpelthen fordi det er der der er mindst ventilation, laveste temperatur og altså højeste fugtighed. Lige guf for skimmel.

Man kan godt lægge murpap i på den måde som danni.nielsen fortæller, men ved en gammel bærende indermur i en hulmur er det en på alle måder overordentlig opgave. :o)

Opstigende grundfugt er nok noget man må leve med i et så gammelt hus..

Men skal der gøres noget ved hjørnet så kunne I prøve at pille en sten ud på udvendig side og se efter om der virkelig er nedfalden mørtel og brokker der danner kuldebro. Hvilket er meget sansynligt.

Men kun 1-2 sten ad gangen og ikke de 2 sten der udgør det nederste skifte i hjørnet - tror jeg.

Så er det blot at skrabe/gnave/banke evt. nedfalden mørtel ud, proppe lidt isolering ind og lukke pænt igen.

Nu er det jo nemt at være bagklog, men kontrol og eventuel efterfølgende fjernelse af mørtel burde nok have været udført INDEN hulmuren var blevet efterisoleret.
Et glimrende stykke GDS-arbejde iøvrigt!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis