Ny gruppe tavle

Hej

Jeg skal have et nyt hpfi relæ og andre ting sat op, så tavlen skal udvides. Men kan jeg købe en ny tavle, som passer ned over de eksisterende, så det hele kommer ind under samme skal ?

Her er min tavle som den ser ud nu;

Den minder jo meget om sådan en her;
http://www.elonlinesalg.dk/lauritz-knudsen-lk-el-gruppetavler-lysegraa/lk-gruppetavle-ug150-24-lysegraa.htm

Men kan jeg købe sådan en til elektrikeren og så han bare montere den øverste del, og så bruger kassen til det hele ?

Mvh. Flemming

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker lidt, hvordan det skal gi mere plads at udskifte rammen, til en ramme med samme størrelse - men det er jo også tidlig fredag morgen! Iøvrigt synes jeg din tavle er vel fyldt i forvejen. LK anbefaler 20% disponibel plads af hensyn til varmeledning!

 Certificeret Statiker

Umiddelbart er den største af den type den du har i forvejen - med 4 striber.

Men når du skal udvide med mere skal du alligevel have lavet en ny beregning på tavlen, der kan blive udfordringer med stikledningen,forsikringer, varme,kortslutningværdi m.m.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

nu, er det kun et nyt HPFI relæ der skal sidde forhåbentligt hvor det gamle HFI sidder, og så er den øverste række er svagstrøms relæer.
Det nye der skal tilføjes er en HFI/afbryder til solceller.

De øverste svagstrøms relæer, kan man udskifte dem til noget mere smart ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Flemming.S på 18 nov 2011 09:44
nu, er det kun et nyt HPFI relæ der skal sidde forhåbentligt hvor det gamle HFI sidder, og så er den øverste række er svagstrøms relæer.
Det nye der skal tilføjes er en HFI/afbryder til solceller.

De øverste svagstrøms relæer, kan man udskifte dem til noget mere smart ?

Ja, et nyt HPFI-relæ fylder nøjagtigt det samme som din gamle HFI og kan udskiftes umiddelbart.

Nu er det jo ikke nemt at vurdere det med dine svagstrømsrelæer - hvad bruges de til ?

Kan du rydde lidt ud i dem kan du jo måske skaffe pladsen til en enkelt HPFI mere - men det kan din elektriker hjælpe dig med at vurdere - du må alligevel ikke lave det selv.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af EISOE på 18 nov 2011 09:54

Ja, et nyt HPFI-relæ fylder nøjagtigt det samme som din gamle HFI og kan udskiftes umiddelbart.

Nu er det jo ikke nemt at vurdere det med dine svagstrømsrelæer - hvad bruges de til ?

Kan du rydde lidt ud i dem kan du jo måske skaffe pladsen til en enkelt HPFI mere - men det kan din elektriker hjælpe dig med at vurdere - du må alligevel ikke lave det selv.

Svagstrøms relæerne styre alle sammen lys i loftet, + en enkelt stikkontakt i badeværelset. Så ummelbart kan de ikke stryges, jeg tænkte mere på noget IHC linende  hvis det lader sig styre af svagstrøm?

Ja, elektrikeren kommer mandag/tirsdag (tør ikke rode inde i tavlen ), og jeg havde aftalt at købe en ny tavle han kunne sætte op, men den de havde i haral nyborg var ikke samme størrelse og farve

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
UHA - jeg bliver helt skidt tilpas når du nævner HN i samme sætning som tavler/sikringsmateriel......

Brug noget ordentligt anerkendt materiel til el.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan udskifte dine lysgrupper med nogle automatsikringer, som kun fylder det halve., f.eks. http://billigihc.dk/product.php?id_product=5192. Det giver plads til dit ekstra HPFI.
Men der er en masse regler om varmeledning osv. i tavler, så om det kunne være en mulighed, er din installatør nødt til at beregne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis