To el-grupper i nyt køkken?

Hej,

Her kommer måske et lidt dumt spørgsmål, men bær over med mig

Vi står midt i en køkkenrenovering, og er nu kommet til at danne os et overblik over hvor omfattende el-arbejdet bliver. Jeg har læst mig til, at ved køkkenrenovering, skal man trække strøm fra to forskellige grupper, og have 3-4 ledige stikkontakter med jord.

Jeg havde håbet at vi allerede havde strøm fra to forskellige grupper i køkkenet, men jeg kan se at alt strøm derude afbrydes, når jeg slukker for den ene af vores tre automatsikringer.

Spørgsmålet er så, når en automatsikring er sammenkoblet af flere små sikringer - er det så hele rækken som er en gruppe? Eller kan der godt være flere grupper pr sikring?
Det ligner der er 4 sikringer som er koblet sammen.



Mvh Mikael

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en sikring = en gruppe derfor heder det også en gruppeafbryder
en gruppeafbryder med 3 sikringer og en nul er = en gruppe bruges mest til kraft og 380v eller komfur
Skrevet af mojojojo på 16 nov 2011 20:07

Hej,

Her kommer måske et lidt dumt spørgsmål, men bær over med mig

Vi står midt i en køkkenrenovering, og er nu kommet til at danne os et overblik over hvor omfattende el-arbejdet bliver. Jeg har læst mig til, at ved køkkenrenovering, skal man trække strøm fra to forskellige grupper, og have 3-4 ledige stikkontakter med jord.

Mvh Mikael


Hej Mikael.
Det er rigtigt at dine FRIE stikkontakter i køkkenet skal være fordelt på 2 forskellige grp.
Dvs. enten 2 x 2 polede grp. eller 2 x 4 polede grp. (jeg ville dog vælge 2 polede)
Så når du har sat ovn, opvaskemaskine og køleskab til de forskellige grp. så må ingen af disse frie stik kontakter være forsynet fra de samme grp.

Så hvis du ikke har helt styr på det, så ville jeg vælge at ringe til en elektrikker

P.S. du siger alt strøm ryger når afbryder din 4 polede som du har i dag. Dvs. også stikkontakter? For så er det vel kun en 13 amp. grp. du har i tavlen...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis