Formålet med vindpap

Hej

Det er muligt det er et dumt spørgsmål, men hvad er formålet med vindpap?

På min 1. sal, er der opsat vindpap ved den murede del. Muren (90 cm høj) på langsiden består af 100 mm leca, og gavlene af 200 leca. Endvidere er der facadeisoleret med mellem 140 og 200 mm, naturligvis med et afsluttende lag puds.

Hvad er det for en vind der skal stoppes? Er det et lovkrav, eller god byggeskik?

Hvis jeg fjerner vindpappen, og hugger overskydende mørtel væk, er der plads til mellem 30-50 ekstra isolering. Er med på, at stillestående luft også isolerer, men det kræver jo netop at den er stillestående, og så tæt tror jeg ikke konstruktionen er.

Eller har jeg bare misforstået det hele?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis stillestående luft isolerer, ville der jo ikke være nogen grund til at hulmurs isolere.
Så det er en gammel skrøne at stillestående luft isolere.
Det er helt korrekt at stillestående luft isolerer rigtig godt.
I en termokande eller en termorude. Steder hvor den indelukkede luft kan aflukkes fuldstændigt og aldeles fra den omgivende luft.
Men i en termokande eller en termorude bevæger luften sig også. Kold luft nedad varm luft opad.
Fidusen ved varmeisoleringsmaterialer er at hulrummene er så små at luften næsten ikke kan flytte sig.
Vindpappen sikrer i nogen grad at luften i isoleringsmaterialet ikke kan flytte sig. I isoleringsmaterialets overflade jo.

Skrevet af Håndværkeren på 16 nov 2011 20:52
Hvis stillestående luft isolerer, ville der jo ikke være nogen grund til at hulmurs isolere.
Så det er en gammel skrøne at stillestående luft isolere.
Er bare lige nysgerrig! Hvordan tror du isolering opnår sin egenskab?


 Certificeret Statiker

Skrevet af hpox på 16 nov 2011 22:19
Det er helt korrekt at stillestående luft isolerer rigtig godt.
I en termokande eller en termorude. Steder hvor den indelukkede luft kan aflukkes fuldstændigt og aldeles fra den omgivende luft.
Men i en termokande eller en termorude bevæger luften sig også. Kold luft nedad varm luft opad.
Fidusen ved varmeisoleringsmaterialer er at hulrummene er så små at luften næsten ikke kan flytte sig.
Vindpappen sikrer i nogen grad at luften i isoleringsmaterialet ikke kan flytte sig. I isoleringsmaterialets overflade jo.



Jo, men hvis jeg nu placeres isoleringen tæt op af væggen, så sikre jeg mig vel også at luften ikke kan flytte sig, for der er ingen luft, og foran det er der en mur, facadeisolering og pudslag, som gør, at det ikke blæser ind
normalt opsætter man vindpap for at det ikke skal blæse ind på isoleringen og derved køle den ned.
Er der en luftspalte som bruges til at affugte bag facaden, hvor der er hul ud?
Annonce
Skrevet af Ingenioeren på 17 nov 2011 00:31
Er bare lige nysgerrig! Hvordan tror du isolering opnår sin egenskab?

Ja det gør den vel ved at være en let masse der fylder mere end vægten.
Flamingo plader er jo enormt isolerende, væsentligt bedre end rockwoll hvor der er stillestående luft imellem fibrene.

Skrevet af Håndværkeren på 17 nov 2011 09:36
Ja det gør den vel ved at være en let masse der fylder mere end vægten.
Flamingo plader er jo enormt isolerende, væsentligt bedre end rockwoll hvor der er stillestående luft imellem fibrene.


flamingo er 99% luft..

/cs

Det er stille stående luft der isolerer, intet andet. Det er meget grovt sagt. Men Grunden til det isolerer bedre i Rockwool og flamingo er at netop fibrene gør at der bliver mindre celler hvor luften lettere står stille i, og dermed ikke kan lede varmen. Dette er også en grund til at der er kommet mere fokus på tætheden af byggeriet i det senere år. Mig bekendt er der dog ikke lavet undersøgelser om hvor meget luft der kan komme igennem isoleringen påvirker lambda værdien på et produkt, kun alene den kolde luft der siver ind.
Og lige til svaret, du skriver at du ikke tror konstruktionen er tæt og der dermed ikke er stillestående luft på udvendigside af dit vindpap ??
Hvis du så fjerner din vindpap kan du risikerer at der kommer bevægelse i alt luften i isoleringsmaterialet og du dermed på papiret har en bedre U-værdi men i praksis stort set ikke har nogen, da luften nu kan bevæge sig i hele isoleringslaget ved vind påvirkning. Lidt som at tage en stor uldtrøje på ud i blæst, der ville jeg hellere have en regnjakke på selvom der ikke er isolering i

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Jeg får da lært noget i dag, og tak for det.
Hej Håndværkeren

Din påstand om at flamingo isolerer langt bedre end Rockwool, er langt fra sandheden, da de gængse flamingotyper der anvendes i byggeri i dagens Danmark, faktisk isolerer dårligere(ca. 10%) end den mest anvendte Rockwooltype.

Isoleringsevnen ses på produktets lambdaværdi
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis