6 og 8 mm piller - Er der forskel på brændværdien?

Jeg har ersattet min min Jydebrændeovn med en lille pilleovn. en MCZ Face på blot 5,1 KW.
Den kan kører på både 6 og 8 mm. piller
Jeg har bemærket at 8 mm piller som regel er lidt billigere, men er der forskel i brændværdien, effekten eller den oplevede varme/output fra ovnen..?

De bliver som regel opgivet med samme energieffekt - 6 og 8 mm.

Er der iøvrigt nogle gode piller omkring Holbæk området - f.eks 1 ton til afhentning i sække?


Mange hilsner
Polite
 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som udgangspunkt skal du kigge efter den effektive brændværdi og mange er rigtig gode til at oplyse en øvrebrændværdi som aldrig holder med mindre pillerne er testet.

ved holbæk kan du evt. køre til Vig, der er Land & Fritid som har både 6 & 8 mm. piller.
Forskellen på øvre brændværdi og nedre (også kaldet effektiv) brændværdi er, om der medregnes kondensering af vanddampen. Det er dels det vand der vdannes ved forbrændingen, dels det vand der er i pillerne i form af fugt. Da ingen pilleovne eller -fyr til private huse har kondensering er øvre brændværdi uden betydning.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

hvis du skal sammenligne 6 og 8 mm, skal det være samme fabrikat. De har normalt samme brændværdi, da de er ud af samme produktion. Når du kører med en pilleovn i stuen, vil jeg foreslå dig, at købe 6 mm. Du kan nemlig risikere at der er afvigelse i presningen af pillerne. Får du hårdt pressede 8 mm, kan der være problemer med transporten til brænderen. Jeg har haft utroligt store problemer med en stokersnegl. De var væk da jeg gik helt over til 6 mm. Der burde ikke være prisforskel på 8 og 6 mm. Hvis der er, så se pille-manden dybt i øjnene. Desuden er 3 tons meget billigere end 1.

 

Løse læs er billigere end sække....
Men det koster jo at skulel bygge et passende lager :-)

Fordelen med 6mm piller er klart at du er helt sikker på din snegl kan klare dem.
Men inden du køber 1-3 ton, så test med en ekelt sæk eller to.....

Det er vel OK at der er en mindre mer pris for 6mm kontra 8mm da man formodentligt kan presse lige mange meter i timen... selve materialet koster det samme, men forabjedningen kan koste mere for 6mm pillerne.

MVH Njord.

MVH Njord
Tak tak for jeres svar - super.
Det lyder fornuftigt det med at passe på sneglen ift. 8 mm. piller, og at presningen kan indvirke på at 6 mm er lidt dyrere.
Min pilleovn er kun til at give lidt ekstra varme, der er centralvarme - gas - som hovedopvarmning.

Ja, jeg tror at jeg køber et par sække først, og så en palle derefter, hvis de er gode... Hmm.. hvordan måler jeg det??

Det vil blive i sække da jeg ikke har en silo eller lign. til dem - men ville gerne slippe for alt det plast!

Mange hilsner
Polite
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis