Afstand til skel

Efter at have læst mange gode tips her, er det blevet min tur til at spørge.

Hvis min nabogrund er erhversgrund og der bygges en mindre hal på denne grund, hvilket reglement gælder så for denne BR-10 eller andet?

Når jeg læser BR-10 forstår jeg godt bestemmelse med 2,5m til skel mod nabogrund. 
I stk. 2.8.1 står at højden ikke må være over 1,4* gange afstanden til naboskel. Det forstår jeg sådan: Et hus med fladt tag bygges 4m fra skel, max højde bliver så 4*1,4=5,6m.

Hvis man kigger lidt på anvisningen til stk. 2.8.1 er der en tegning med forklaring og jeg citerer:
Skråt højdegrænseplan, naboskel. Højden mod nabo eller sti må maksimalt være 1,4 gangeaftanden til skellet. I begge tilfælde kan gavlen og en del af tagfladen samt visse mindre bygningsdele dog føres op over højdegrænseplanet.

Det er illustreret med en lille tegning. Men hvad betyder en del af? Er der nogle regler eller er det bare sådan lidt hvis øjne der ser på det?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din fortolkning er formodentlig rigtig.

Men det kan være at der enten er givet dispensation eller der i en eventuel lokalplan for at der må bygges højere end det skrå højdegrænseplan tillader.

Da du er nabo spørger du bare på teknisk forvaltning hvad meningen er.

Den bør gå ind under BR10, der kan dog være ting i lokalplanen som overskygger denne. Hvis du giver et konkret eksempel er det nemmere at forholde sig til. I nogle tilfælde kan en hel vej være opført for tæt på vejen, hvorfor der så oftest gives disp. for at placerer bygningen i samme byggelinje og ikke skal flytte den længere ind på grunden da dette vil virke forkert i det generelle bygningsbillede.
Nu skriver du også en mindre hal ? Er det mere ala et skur på få m² eller er det bare i forhold til de andre haller så arealet kan jo være fra 20 til 1000 m² hvilket også vil spille ind

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.


Hallen er ikke bygget endnu, den bliver ca 500M2. Der er nabohøring om det. Derfor læste jeg lidt på BR-10 og fandt de formuleringer, som jeg ikke forstod ;-)

Spørgsmålet er af mere generel interesse, end det er forsøg på finde noget der kan ændre udfaldet af byggeangøgning. Vil jo gerne forstå det jeg læser ;-) Det er i særdeleshed formuleringen om at en del af en gavltrekant og tagflade kan føres over højdegrænseplanet, jeg ikke forstår.
Det har lidt med byggeskik at gøre.

Her i landet bygger man ofte med facaden mod gaden og derfor gavlen mod naboerne.
Hvis man kun har 2,5 meter fra husets gavl til skel så må man have det i hele husets højde såfremt:

(BR10, Bilag 1, kap. B.1.1.4, stk. 2.)

Stk. 2. Antenner, hvis øverste punkt ikke
er mere end
5,5 m over tagfladen, tagkviste,
korstenspiber,
ventilationshætter, gavltrekanter og
tagudhæng
medregnes ikke ved beregningen af en
bygningshøjde,
såfremt de er af sædvanligt omfang.

Altså gavltrekanter må stikke op gennem højdegrænseplanet såfremt de er af sædvanlig omfang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis