Skære hul i væg til dør

Halløj.
Vi har en væg af elementer der minder meget om gasbeton, på den ene side er der klistret murstenskaller på.
I den væg vil vi gerne ha skåret hul til en dør.
Vil den bedste løsning ikke være at leje en vinkelsliber MED støvsuger ?
Det er inde i stuen og sikken et svineri det blir.
Eller har I andre ideer ?
På forhånd tak

 The day you quit is the day you lose.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jo brug en vinkelsliber, men du skal lige være sikker på den væg ikke er bærende.
Vinkelsliber med støvsuger,ja.

Og så kan du skærme af med fugtige lagener fra gulv til loft - klistret fast til loftet med gaffatape. Vand med en forstøver af og til.

Men du undgår nok ikke et mm-tykt støvlag på det du ikke får dækket af - så dæk ALT af.

Har selv udført den operation for mange år siden .

Og når så du skal til at støvsuge - så få fat i en industristøvsuger - vores lille husstøvsuger døde af alt det fine støv, der trænger ind i maskinen overalt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Væggen er ikke bærende !
Og tak for de gode råd, jeg går i gang når jeg lige har hul i kalenderen !

 The day you quit is the day you lose.
Har gjort det samme med en bajonet-sav... Skulle dog ha brugt en vinkelsliber!! Men brug lidt tid på afdækningen, det sviner ret meget...
Jeg ville gøre det med en bajonetsav, med en murklinge. Jeg har selv lige skåret en ny åbning (mursten) mellem 2 stuer, og det gik snildt. Forinden havde jeg bygget en støvvæg i den "pæne" afdeling, og lavet undertryk i den tilstødende med en kraftig udsugning. Resultatet var, at der ikke kom noget støv i den "pæne" afdeling.
Mvh.
Annonce

Ja jeg brugte også en bajonetsav, med en klinge med hårdmetaltænder.
Det går faktisk rimeligt godt, og støver ikke ret meget....

mvh jens


 

Jeg tror hvis jeg vælger en bajonetsav, at de murstenskaller blir rystet løse og falder af.
Eller ??

 The day you quit is the day you lose.

Det er ikke helt utænkeligt, at bajonetsaven vil kunne rive "skallerne" løse.

mvh jens

Jeg er ret sikker på at med en savklinge specielt til formålet, fra eksempelvis Bosch, så kan den save igennem murskaller og hvad som helst.
Og for at være på den sikre side så skal der saves således at klingen trækker murskallerne ind mod underlaget.
Jeg skulle i mit seneste projekt have skåret et hul på 180 x 200 (bxh) i en ikke-bærende legabetonvæg og havde lejet en stor 230 mm Bosch vinkelsliber med langsom opstart. Men det måtte jeg opgive da den enten havde for mange kræfter eller også var jeg for slap (kombination af begge), jeg kunne ikke styre den når den skulle løftes over skulderhøjde (og så hjalp støvsuger ikke alverden) . Så jeg gik i stedet over til en bajonet sav med stenklinger.  Jeg var nødt til efterfølgende at skære væggen ned i småstykker (jeg havde fået fjernet de nederste 50 cm med vinkelsliberen så jeg kunne få støbt gulvet - åbningen skulle være eneste adgang til køkkenet, som er lavet i U-form). Men et stykke på 40x60 cm vejede 40-50 kg, så det tog noget tid, men det kostede kun 2 klinger så det var billigt sluppet. Jeg skulle kun dække en dør af, da alt var ryddet i stue og køkken, men det sviner helt vildt og støvet finder ud af selv den mindste sprække. Så man kan lige så godt belave sig på en gang hovedrengøring bagefter.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis